”Lumisten vuorten tilalla on enää mustia huippuja”

Kolmannen polven maanviljelijä Santa Man Kumal on nähnyt ilmastonmuutoksen vaikutukset – ja tietää nyt mitä tehdä. Kuva: Mimosa Hedberg

Koulutusten avulla nepalilaiset kyläläiset oppivat pitämään huolta ympäristöstään.

Santa Man Kumal, 35, on nepalilainen maanviljelijä – aivan kuten hänen isänsä ja isoisänsäkin olivat. Kumalilla on omakohtaista kokemusta siitä, kuinka ilmaston lämpeneminen on vaikuttanut kotikylän elämään:

– Kun olimme lapsia, näimme enemmän lumihuippuisia vuoria. Nyt näemme vain mustia huippuja.

Kumalin kokemuksen mukaan lämpötilat ovat nousseet Dhagingin kukkulaisella alueella, josta hänkin on kotoisin. Vielä 10 vuotta sitten keväät olivat huomattavasti kylmempiä.

Koulutusta ilmastosta

Lähetysseura tukee paikallisen Sahas-järjestön kautta kylän yhteisöryhmän ja tätä kautta koko kylän kehitystä. Ryhmän sihteerinä toimiva Kumal kertoo oppineensa ryhmässä uusia viljelymetodeja:

–Tiedän nyt, mitä lajikkeita kannattaa kasvattaa mihinkin vuodenaikaan.

Ryhmän kautta yhteisö on oppinut myös vaatimaan paikallisviranomaisilta omia oikeuksiaan. He ovat pyytäneet esimerkiksi tukea sienten kasvatukseen ja teiden kunnostamiseen.

Kenties tärkeimmät opit liittyvät kuitenkin ympäristöön. Kyläläiset ovat saaneet Sahasilta koulutusta ilmastonmuutoksesta ja siihen sopeutumisesta.

Kumal on huolestunut metsän häviämisestä, koska puut sitovat tehokkaasti hiilidioksidia. Mutta eniten hän on huolissaan siitä, että ilmastonmuutos koskettaa kaikkia – koko maailmaa, ei vain heidän pientä yhteisöään. Kumal näkee kuitenkin tilanteeseen ratkaisuja:

– Pitäisi kasvattaa enemmän puita. Emme saisi Nepalissa polttaa muovia, ja yleiseen ympäristön puhtauteen tulisi panostaa.

Ja tätä ryhmä jo tekeekin: kylässä järjestetään nyt yhteisiä roskankeruutempauksia.

Teksti ja kuva: Mimosa Hedberg, viestinnän asiantuntija Lähetysseuran Nepalin toimistossa.

Lahjoita tästä ympäristökoulutusta Nepaliin!

Tasaus-kampanjalla tuetaan ilmasto- ja ympäristötyötä maailmalla Ympäristöpankin kautta! Tuki ohjataan muun muassa ympäristökoulutusten järjestämiseen Nepalissa.

Lue lisää Tasauksesta
Tutustu Ympäristöpankin toimintaan