Kuivuus koettelee, vesitankit helpottavat

Rehtori Matrida Guntwa (oik.) ja matematiikanopettaja Habibu Nyoni kertovat koulun arjen helpottuneen vesitankin ansiosta.

Lähetysseuran Itä-Afrikan aluetiedottaja Virve Rissanen vieraili elokuussa Tansanian Kishapussa ja kirjoittaa kuulumisia alueella tehtävästä työstä.

Kishapun alueella on nyt vuoden kuivin aika. Vanhat vesivarastot uhkaavat tyhjentyä, eikä uusia sateita saada vielä moneen kuukauteen. Kishapussa kaikkien ihmisten toive näyttää olevan sama: olisipa vettä. Veden saantia säännöstellään.

Vuohia ja lehmiä hoitava neljän lapsen äiti Lucia Josef asuu vain kymmenen minuutin kävelymatkan päässä kylän vesipisteeltä. Se on hyvä paikka asua, mutta ei auta elokuun lopulla. Tähän aikaan vuodesta hanasta saa vettä vain kolme kertaa viikossa.

– Viikon parhaita hetkiä on, kun saan hakea vettä sekä aamulla että illalla, Josef kertoo.

Lucia Josefin kotikylä Lwagalaro sai vesipisteet Lähetysseuran tuella. Vesipisteitä on juuri rakennettu neljä lisää, joten yhteensä niitä on nyt 19. Kun vierailimme yhden vastavalmistuneen hanan luona, sen lähellä asuva vanha herra tuli kyselemään, koska hana aukeaa. Kuullessaan, että vettä tulee jo ensi viikolla, mies oli silminnähden huojentunut ja kiitteli vesikomitean sihteeriä vuolaasti. Tämäkin hana tulee toki toimimaan vain tarkasti määriteltyinä aikoina.

Vettä säännöstellään myös kouluissa. Ngofila-kylässä koulun rehtorina työskentelevä Matrida Guntwa kertoo, että pihan vesitankkeihin kertynyttä sadevettä täytyy nyt säästää eikä sitä riitä kasvimaalle. Juomavesi, ruuanlaitto ja käsienpesu on tärkeämpää. Ilman tankkeja tilanne olisi huonompi, joten rehtori on kiitollinen viime vuoden lopulla valmistuneista säiliöistä.

– Ilman tankkia oppilaat joutuisivat hakemaan vettä kukin vuorollaan joesta, joka on viiden kilometrin päässä. Lisäksi koulu joutuisi ostamaan vettä, Guntwa kertoo.

Akaasiat ovat kasvaneet hyvin

Kishapun metsitysprojektissa kuivuutta kestävät akaasiapuut ovat kasvaneet lupaavasti. Taimitarhassa odotti uusi erä mustaan paperiin käärittyä multaa, johon kylvetään siemenet elokuun lopussa. Maahan taimet istutetaan marraskuussa 15 vapaaehtoisen voimin.

Viime vuonna metsitysalueelle istutettiin yhteensä 49 991 puuta. Niistä yli 65 prosenttia on kasvanut hyvin, vaikka sateet tulivatkin myöhässä ja lopulta liiankin suurella voimalla.

Teksti: Virve Rissanen

Suomen Lähetysseuran ilmasto- ja ympäristötyötä maailmalla voit halutessasi tukea tulemalla Ympäristöpankin lahjoittajaksi. Myös vuoden 2019 Tasaus-keräyksemme tukee ilmastonmuutoksen vastaista työtä.

Tutustu Ympäristöpankkin toimintaan
Lue lisää Tasauksesta