Kuivuudesta kärsivässä Kambodžassa sienet tuovat ruokaturvaa

Miten kirkko voi levittää evankeliumin lisäksi kestäviä tapoja tuottaa ruokaa? Lähetysjuhlille aiheesta keskustelemaan saapuu Kambodžan luterilaisen kirkon työntekijä Sokheng Nhoung.

Sokheng seisoo puutarhassa katsoen kameraan kädessään tarjottimellinen hedelmiä.
Maaseudulla varttunut Sokheng oppi vasta aikuisiällä ymmärtämään, miten hienoa oli saada puhdasta ruokaa lapsuudenkodin omalta pihamaalta. Kuva: Tero Ruotsala

Kambodža on yksi maailman köyhimmistä maista, jota on viime vuosina koetelleet ilmastonmuutoksen tuomat sään ääri-ilmiöt aina kuivuudesta tulviin. Pieni, mutta kasvava Kambodžan luterilainen kirkko toimii neljän seurakunnan voimin ja kouluttaa yhteisön jäseniä esimerkiksi kotipuutarhojen perustamisessa ja luomuviljelyssä.

Lähetysjuhlille Pieksämäelle ja Saloon saapuva Sokheng Nhoung työskentelee hallintojohtajana Kambodžan luterilaisessa kirkossa, jossa on tehty työtä ruokaturvan ja elinkeinon vahvistamiseksi jo lähes kymmenen vuotta.

”Torilta ostettu ruoka tulee usein kauempaa emmekö tiedä sen tarkkaa alkuperää. Sen sisältämillä kemikaaleilla voi olla haitallisia terveysvaikutuksia ja sairauksien hoito voi tulla kalliiksi. Ja onhan maku täysin erilainen kuin omasta pihamaasta nostettuna”, Nhoung sanoo.

Sok istuu kotinsa pihakatoksessa katsoen hymyillen vierellä olevaa lapsenlastaan.
Sok Somplyn puutarhassa versoo nyt luomukasveja, kuten pinaattielämänlankaa. Sienistä perhe on saatu ylimääräisiä tuloja. Kuva: Anna Peltonen

Apua osterivinokkaasta

Toisaalta valmiin ruoan ostamiseen painaa vaakakupissa se, että viljely edellyttää paljon vettä. Ilmastokestävä ratkaisu kotiviljelyyn on kuitenkin löydetty osterivinokkaasta, joka on monipuolinen ravinnonlähde.

”Sienten kasvatus vaatii vain vähän vettä ja tuoreen sadon voi kerätä joka päivä. Kun kastelusta tarvitsee huolehtia vain kerran päivässä, jää aikaa muille töille. Lisäksi sienistä riittää usein myytäväksi asti, jolloin ne toimivat myös tulonlähteenä”, Nhoung kertoo.

Lähetysseura on kouluttanut kambodžalaisia sienten kasvatuksessa, ja taito on levinnyt seurakunnista yhteisöihin. Vastaanotto on ollut todella innostunutta ja koulutuksia on toivottu järjestettävän myös jatkossa.

Dara katsoo läpinäkyvää lasipulloa, jossa näkyy valkoista rihmastoa.
Kambodžan luterilaisen kirkon työntekijä Dara Yin esittelee pulloissa kasvavaa sienirihmastoa. Kuva: Anna Peltonen

Äiti pyysi ruoka-apua

Toisinaan ruokaturvaan liittyvät kohtaamiset ovat olleet myös hyvin koskettavia. Nhoung muistelee erästä nuorta äitiä, joka tuli kirkolle pyytämään ruoka-apua. Tapaus jäi mieleen, sillä Nhoung on itse yksivuotiaiden kaksosten äiti.

”Silloin tehtävämme on jakaa omastamme ja rukoilla näiden ihmisten puolesta. Sillä kuka auttaisi, jollei kirkko”, Nhoung sanoo.

Nhoung odottaa matkaa Suomeen, josta hän on kuullut paljon Kambodžassa työskenteleviltä lähetysseuralaisilta. Täysin erilainen sää ja ruoka kiinnostavat häntä, mutta erityisen innoissaan Nhoung on uusien ihmisten tapaamisesta.

”Siitähän kristittynä olemisessa on kyse – yhteen tulemisesta.”

Teksti: Anna Peltonen

Tervetuloa Lähetysjuhlille! Tutustu juhlien ohjelmaa ja lue käytännön vinkkejä juhlista www.lahetysjuhlat.fi