Koulutien päässä häämöttää valoisampi näkymä

Koulupäivä on päättynyt. Lähetysseuran kummioppilas Angie Juanias Vargas (toinen vas.) on palaamassa kotiin luokkatoveriensa kanssa. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 1/11

Kummioppilaiden kodit sijaitsevat vuoren rinteellä. Sateiden aiheuttamat maanvyörymät ovat täällä jatkuvana uhkana. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 2/11

Angie Juanias Vargasin isosisko Yessica on ollut myös Lähetysseuran kummioppilas. Nyt hän etsii työtä ja opiskelupaikkaa. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 3/11

Kummityön koordinaattori Alexandra Nossa Peréz vierailee usein kummioppilaiden kodeissa. Tässä hän on tapaamassa yhdeksänvuotiasta Melissa Tovar Cacaisia. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 4/11

Melissan äiti Luz Fenis iloitsee tyttärensä saamasta kummituesta ja hyvästä koulumenestyksestä. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 5/11

Bogotán köyhien kaupunginosien jyrkillä rinteillä näkee autonrenkaista tehtyjä askelmia. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 6/11

14-vuotias Duvan Paccha Becerra on ollut Lähetysseuran kummioppilas jo seitsemän vuotta. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 7/11

Alkuperäiskansoihin kuuluvan Xiomara Cacais Alapen perhe joutui muuttamaan pääkaupunkiin kotiseutunsa väkivaltaisuuksien takia. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 8/11

Emily Reina Melo on ujo ja hiljainen tyttö. Hän asuu isänsä kanssa, ja osa sisaruksista asuu myös samassa kodissa. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 9/11

Daneysa Alvaréz on esimerkki nuoresta, joka on saanut kummioppilaana hyvän pohjan jatko-opintoihin ja koko elämäänsä. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 10/11

"Haluan olla antamassa takaisin sitä hyvää, jota itse olen saanut kirkoltani", sanoo Kolumbian luterilaisessa kirkossa kummityöstä vastaava Alexandra Nossa Peréz. Hänen tehtäviinsä kuuluu myös kummioppilaiden kuulumisten välittäminen Suomeen. Kuva Sami Mannerheimo

Kuva 11/11

Köyhyyttä, maan sisäistä pakolaisuutta, maanvyöryjen uhkaa. Kolumbian pääkaupungin Bogotán köyhimpiin kuuluvalla alueella toivosta on pulaa. Suomalaisten kummien tuella monen lapsen näkymät ovat kuitenkin muuttuneet valoisammaksi.

Sisällissodan keskeltä pääkaupunkiin

Bogotaa ympäröivillä vuorilla sijaitseva kaupunginosa on muusta kaupungista eristyksissä, ja sadekaudella siellä tapahtuu usein maanvyöryjä. Asuinolot ovat kehnot. Suurin osa kaduista on päällystämättömiä, eikä alueella ole virallista sähkö-, viemäri- ja vesijohtojärjestelmää.

Asukkaissa on puoli vuosisataa kestäneen sisällissodan jäljiltä paljon maan sisäisiä pakolaisia ja alkuperäiskansojen edustajia.

Heidän työnsä on useimmiten katukaupustelua, siivoamista, rakennustöitä ja vartiointia. Kouluttamattomille nuorille ei ole tarjolla työtä, ja he ajautuvat helposti varastelemaan ja kauppaamaan huumeita.

Perheisiin pidetään yhteyttä

Lähetysseura tukee Kolumbiassa noin 200 lapsen koulunkäyntiä. Kolumbian luterilaisen kirkon ja Lähetysseuran kummiohjelmaan valitaan vähävaraisten perheiden lapsia. Kummituki käytetään lasten koulumaksuihin ja -tarvikkeisiin. Yhteistyö perheiden kanssa, kotikäynnit ja säännölliset tapaamiset ovat tärkeä osa työtä.

Rakkauden kanavana

Alexandra Nossa Peréz vastaa kummityöstä Kolumbian luterilaisessa kirkossa. Hän välittää myös kummioppilaiden kuulumisia Suomeen.

”Kummiohjelma ole vain opiskelun tukemista. Se avaa uusia näkymiä kaikilla tasoilla”, Alexandra sanoo. ”Emme tarjoa vain taloudellista apua, vaan toimimme Jumalan rakkauden kanavana. Olen iloinen siitä, että kirkkomme vaikuttaa nuorten elämään kokonaisvaltaisesti.”

Kirkko järjestää kummioppilaille perheineen myös työpajoja, joissa käsitellään lasten kasvattamiseen ja perheiden elämätilanteisiin liittyviä kysymyksiä.

Liity kummien joukkoon!

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.

Tämä kuvakertomus on julkaistu ensin Lähetyssanomissa pidempänä reportaasina. Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tilaussivulle pääset tästä. Suuri kiitos!