Kestävä kehitys syntyy kumppanuudesta

Fidan ja Suomen Lähetysseuran kirja Kansalaisjärjestöt, uskonto ja kehitys – julkistettiin eduskunnan kansalaisinfossa Helsingissä.

Kehitysyhteistyön puutteita ja väärinkäytöksiä seurataan – yhteinen kehitysyhteistyömääräraha on hyvässä valvonnassa. Silti kehitysyhteistyön tulokset ja tiivis yhteistyökumppanuus paikallisten kanssa saavat harvemmin tilaa mediassa. Tätä puutetta korjaamaan Fida ja Suomen Lähetysseura kokosivat kirjan tutkimusta, haastatteluja ja kurkistusikkunoita kestävän kehityksen työhön.

Kirjan toimittajalle, dosentti Päivi Hasulle nousi punaisena lankana esiin kirjasta juuri kestävän kehityksen tarve. Hän toivoo, että kirja vaikuttaisi poliitikkoihin vaalien alla. Myös tutkimukset  osoittavat, että kehitysyhteistyö on ihmisille tärkeä asia.

Uskontojen avulla käytetään valtaa

Prosenttiliikkeessä aikanaan mukana ollut professori Elina Vuola painotti puheessaan kansainvälistä vastuuta ja toi esiin turhautumistaan.

”Jo kymmeniä vuosia sitten ajettiin 0,7-prosentin BKT-tasoa kehitysyhteistyömäärärahaksi.  Politiikot eivät ymmärrä, miten isosta asiasta on kysymys”, hän sanoi.

Vuola arvosti sitä, että kehitysyhteistyön ja kansalaisjärjestötoiminnan kentällä on uskallettu oma-aloitteisesti pohtia kehitys- ja lähetysulottuvuuksia. Ihmisoikeusperustaiset arvolähtökohdat ovat keskeisiä.

”Uskontoja ei voi sivuuttaa myöskään vallankäyttäjinä. Ne määrittävät, miten kehitys tulkitaan. Uskonnot voivat vaikuttaa kehitykseen myönteisesti tai kielteisesti. Uskonnolliset yhteisöt eivät muutu vain ulkopuolisen paineen syystä vaan myös itse, josta on esimerkkinä protestantismin synty. Kaikki kehitysajattelu nojaa johonkin arvopohjaan, myös sekulaariksi määritelty kehitys.”

Dialogia ja keskustelu tarvitaan

Elina Vuola totesi, että vaikka uskontotaustaiset toimijat ovat toisaalta samassa veneessä, ”ne voivat olla toisaalta jopa eri järvillä ja soutavat eri suuntaan”. Esimerkiksi homoseksuaalisuus on Afrikassa ja Aasiassa on useissa maissa kriminalisoitu ja järjestöillä on erilaisia näkemyksiä seksuaalisuudesta tai seksuaalivähemmistöistä.

Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson painotti dialogia ja keskustelua. Keskustelua seksuaalivähemmistöistä käydään kumppanimaissa, mutta hiljaisesti ja suljetusti – ei seurakunnan edessä.

Fidan toiminnanjohtaja Harri Hakola näkee, että Suomessa otetaan hyvin vahvoja kannanottoja asiaan. Kun ollaan Aasiassa ja Afrikassa ollaan eri konteksteissa.

”Kannatan avointa keskustelua”, Hakola painotti.

Uskonnot eivät häviä

Fidan ja Lähetysseuran toiminnanjohtajat kyselivät kirjassaan uskonnon merkitystä kehityksessä.

”Elämme Suomessa kuplassa sekulaarissa yhteiskunnassamme. Kun ajattelen Pakistania, niin on hyvä, että valtio on sekulaari. Uskonnot eivät kuitenkaan ole häviämässä. Emme hahmota tätä Suomesta käsin. Radikalisaatio nosti uskonnon esiin negatiivisena asiana, mutta muun muassa  YK ja Kirkkojen maailmanneuvosto käyvät keskustelua uskonnon myönteisestä vaikutuksesta kehitykseen. Emme usein muista, että uskonnollisilla toimijoilla on hyvä infrastruktuuri ja he tuntevat paikalliset olot myös kriiseissä, esimerkiksi epidemioiden kohdatessa”, sanoo Steffansson.

Hakola puolestaan näkee, että kumppanuus on sekä Fidalle että Suomen Lähetysseuralle keskeinen tapa toimia. Tavoite ei ole tehdä ”Fidan työtä”, vaan kumppanin kautta ja kanssa.

Lue kirja ilmaiseksi verkosta!

Keskustelutilaisuudet jatkuvat maaliskuussa Jyväskylässä ja Oulussa:

Keskustelutilaisuuksia aiheesta

Kansalaisyhteiskunta, uskonto ja kehitys – mitä nyt:

Jyväskylä ti 12.3. klo 19 Aalto-Sali, Väinönkatu 7

Tilaisuudessa ovat mukana kirjan toimittaja FT Päivi Hasu, Fidan toiminnanjohtaja Harri Hakola, Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyöpäällikkö Katri Leino-Nzau, akatemiatutkija, dosentti Tiina Kontinen ja vaikuttamistyön asiantuntija Katja Köykkä Fidasta. Illan juontaa toimittaja Laura Siltala. Musiikista vastaavat laulaja-lauluntekijä Satu Nyqvist (Wonderful Land), jota säestää pianisti Juho Leppänen.

Oulu, ke 13.3. klo 20 Tuba, Mannenkatu 2

Tilaisuudessa mukana ovat piispa Jukka Keskitalo, Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson, Fidan toiminnanjohtaja Harri Hakola sekä vaikuttamistyön asiantuntija Katja Köykkä Fidasta sekä kotimaan työntekijät Pia ja Mikko Pyhtilä Suomen Lähetysseurasta.

Musiikista vastaa mm. Exitistä tuttu laulaja-lauluntekijä Jari Levy.

Kirjan Kansalaisjärjestöt, uskonto ja kehitys on julkaissut Aikamedia oy.