Kaskinen-Simojoki-apuraha kuudelle nuorelle lauluntekijälle

Jyväskylän Lähetysjuhlilla julkistettiin myös Kaskinen-Simojoki-apurahan saajat, joita on kaikkiaan kuusi. Suurimman summan sai jyväskyläläinen Aapo Tähkäpää. Kuva Marjatta Kosonen

Jyväskylän Lähetysjuhlilla jaettiin neljännen kerran apurahaa Kaskinen-Simojoki-rahastosta. Lähetysseuran 160-vuotisjuhlavuoden kunniaksi jaossa oli 4 000 euroa ja se jaettiin kuuden nuoren lauluntekijän kesken.

Isoimman summan, 1 500 euroa, saa jyväskyläläinen Aapo Tähkäpää, jonka tekemä Tuhat toivon tarinaa -laulu soi jo Lähetysjuhlien avajaisissa. Valintaraadin mielestä Aapo Tähkäpään sävellykset ja tekstit olivat toimivimpia yhteislauluina ja tempasivat mukaansa.

– Unelmani on, että lauluntekijänä voisin olla omalta osaltani herättelemässä omaa ikäpolveani siihen, että meilläkin on mahdollisuus ja voimavarat sanoittaa evankeliumi omaehtoisesti, perinnettä kunnioittaen, mutta yhä uusia ryhmiä tavoittaen. Totta kai toivon myös, että lauluni voisivat koskettaa, rohkaista ja antaa toivoa, Aapo Tähkäpää kertoo.

Aapo Tähkäpään pitkäaikainen unelma on oman äänitteen tekeminen, minkä apuraha nyt tuo lähemmäs.

Muut apurahan saajat ovat Joona Kuusikoski Tampereelta (600 e), Hannu Nyman Kirkkonummelta, Salla Korteniemi Helsingistä, Henna Nieminen Lapinjärveltä (500 e) ja Pietari Savolainen Kauniaisista (400 e).

Apurahan lisäksi Lähetysseura tarjoaa myös kaikille mahdollisuuden tulla mukaan elokuussa Anna-Mari Kaskisen vetämään tekstityöpajaan.

Kaskinen-Simojoki-rahasto perustettiin vuonna 2004 Anna-Mari Kaskisen ja Pekka Simojoen 25-vuotistaiteilijavuoden tuotoksena. Rahaston tarkoituksena on tukea lähetystyötä ja kirkon yhteislauluperinnettä edistävää nuorten aloittelevien sanoittajien ja säveltäjien työtä Suomessa. Rahasto perustuu lahjoituksiin ja sitä kartutetaan edelleen sille osoitetuin varoin. Rahastosta jaetaan apuraha muutaman vuoden välein.