Felm-keskus Jerusalemissa on avautumassa, mutta joulun juhlinta on peruttu Pyhällä maalla

Lähetysseuran toimintakeskus on ollut kiinni siitä lähtien, kun Hamas aloitti terrori-iskun Israelissa 7. lokakuuta. Vaikka keskus vähitellen avautuu, alueen suomalaiset työntekijät tekevät toistaiseksi työtään Suomesta. Konflikti vaikuttaa jopa joulun juhlintaan Pyhällä maalla.

Kuvassa näkyy ylhäältä pihan puolelta kuvattuna Felm-keskuksen alatalo. Etualalla näkyy asfalttipihaa ja parkkipaikkaa, taustalla Jerusalemin vanhaa kaupunkia.
Felm-keskuksen tiloja avataan asteittain. Keskus sijaitsee Jerusalemin vanhankaupungin lähistöllä. Kuva: Heli Vuohelainen

Felm-keskuksen tilat avataan vähitellen ryhmien käyttöön yli kuukauden kestäneen sulun jälkeen. Ensimmäisinä keskukselle palaavat tiloja säännöllisesti käyttävät seurakuntaryhmät, kertoo keskuksen johtaja Tarmo Heikkilä.

Osa ryhmistä aloittaa kokoontumisen jo tällä tai tulevalla viikolla.

”Keskuksen osittainen avaaminen on mahdollista, koska Jerusalemissa tilanne on kohtuullisen vakaa vaikkakin jännittynyt. Monia toimintojamme ei kuitenkaan ole mahdollista palauttaa ennen kuin voimassa olevista poikkeuksellisen laajoista liikkumisrajoituksista luovutaan. Tiesulkujen, tarkastuspisteiden ja väkivallan pelon vuoksi monien on edelleen käytännössä mahdotonta saapua keskuksellemme”, Heikkilä kertoo.

Lähetysseuralla on Jerusalemissa kolme suomalaista työntekijää, jotka työskentelevät toistaiseksi etänä Suomesta. Alueen yleinen turvallisuustilanne ratkaisee sen, milloin työntekijät voivat siirtyä työalueelle.

Felm-keskuksen viisi paikallista työntekijää työskentelee osittain keskuksella ja osittain etänä.

Joulujuhlat on peruttu

Kärjistynyt konflikti vaikuttaa edelleen kaikkien elämään Israelissa ja Palestiinalaisalueella. Vaikka isoimmat taistelut käydään tällä hetkellä Gazassa, tilanne näkyy muuallakin esimerkiksi lisääntyneenä väkivaltana.

Konfliktilla on vaikutus myös tulevan joulun juhlintaan. Esimerkiksi Pyhän maan kirkko ovat perunut kaikki isot joulutapahtumat.

”Suunnitelmissa on järjestää joulun aikana vain rukoustilaisuuksia ilman juhlia. Sunnuntain jumalanpalveluksia järjestetään tällä hetkellä tavalliseen tapaan, mutta muuten emme voi toimia normaalisti”, kertoo Rodny Said, Pyhän maan kirkon nuorisotyön vetäjä ja Ramallahin seurakunnan pastori.

Kuvassa näkyy valtavan kokoinen vaalea kivirakennus, muutamia autoja ja ihmisiä menossa sisään kirkkoon.
Betlehem on Jeesuksen syntymäkaupunki, jossa joulua on perinteisesti juhlittu massiivisesti. Koronavuosia lukuun ottamatta sinne on kerääntynyt tuhansia kristittyjä viettämään joulua. Kuvassa oleva kirkko on rakennettu paikalle, jossa Jeesuksen uskotaan syntyneen. Kuva: Heli Vuohelainen

Joulun juhlinta on peruttu myös Betlehemin kaupungissa, jossa perinteisesti järjestetään isoja joulutapahtumia.

Jerusalemissa toimivien kristillisten kirkkojen johtajat ovat lausunnossaan kannustaneet seurakuntiaan ja pappejaan luopumaan isommasta juhlinnasta ja keskittymään joulun hengelliseen merkitykseen. Kirkkojen johtajat kehottavat uskovia rukoilemaan ja antamaan apua sodan uhreille ja hädänalaisten auttamiseksi.

Teksti: Heli Vuohelainen

Lahjoita katastrofirahastoon