Tilanne Jerusalemissa kiristyy, työntekijät ja koirat pommisuojaan

Kuvassa mustaan T-paitaan ja shortseihin pukeutunut nainen kävelee ulkona keskuksen pihalla koirankuppi kädessä, koira seuraa. Aurinko paistaa.
Sari-Johanna Kuittilo on viettänyt tiistaipäivän Jerusalemissa Lähetysseuran keskuksessa, jossa sijaitsee myös hänen kotinsa. Kuva Petronella Lehtelä.

Hälytys raketti-iskusta sai Lähetysseuran työntekijät Sari-Johanna Kuittilon ja Petronella Lehtelän hakeutumaan eilen keskuksen pommisuojaan Jerusalemissa. Nyt päivällä tilanne on Jerusalemissa jännittynyt mutta rauhallinen.

Lähetysseuran keskus sijaitsee keskeisellä paikalla Jerusalemissa, vain 400 metrin päässä Damaskoksen portista. Siellä asuu myös kaksi Lähetysseuran työntekijää.

”Kun tulin eilen lenkiltä ja kuntosalilta kello viiden maissa, kaduilla oli jo valtavasti ihmisiä, erityisesti Jaffa-portin lähellä. Tie numero 50 oli suljettu. Ilmapiiri oli selvästi jännittynyt”, Sari-Johanna Kuittilo kertoo.

Jerusalem-päivä lisäsi jännitettä

Maanantaina kaupungin  jännitystä kiristi Jerusalemin päivä, jolloin israelilaiset juhlistivat Itä-Jerusalemin liittämistä Israeliin vuonna 1967. Päivään liittyvä tuhansien nuorten lippukulkue oli alkamassa Sari-Johannan palatessa kotiinsa.

Maanantai-illan ja viime yön väkivaltaisuuksissa Jerusalemissa ja Länsirannalla loukkaantui yli 700 palestiinalaista. Gazasta ammuttiin Israeliin kymmeniä raketteja ja Israel vastasi ilma-iskuilla palestiinalaisalueelle.

Gazassa kerrotaan kuolleen 22 ihmistä, Israelissa kuusi ihmistä sai armeijan mukaan vammoja Gazasta ammutuista raketeista.

”Keskukseen kuuluu todella hyvin ammunnat ja yhteenotot. Tähän mennessä niitä on ollut vain iltaisin ja öisin.”

Sari kertoo, että hänen sekarotuinen Poju-koiransa reagoi kaikkeen paukkeeseen haukkumalla.

Suojaan minuutin sisällä

Kuvassa kaksi naista täydentävät vesivarastoa vesipulloista sisätilossa, kellarissa.
Petronella Lehtelä ja Sari-Johanna Kuittilo täydentävät pommisuojan vesivarastoja. Kuva Alex Barjutin.

Kello kuuden maissa hälytyssireeni alkoi soida Jerusalemissa merkiksi raketti-iskusta. Silloin pitäisi ehtiä minuutin sisällä pommisuojaan, Gazan lähellä 15 sekunnissa.

Sari-Johanna ja Petronella kiirehtivät suojaan, keskuksen paikalliset työntekijät olivat jo lähteneet koteihinsa. Suojaan lähtivät myös Poju-koira ja sen seurana ollut saksanpaimenkoira. Koska uusia hälytyksiä ei tullut, he voivat tulla pommisuojasta pois 10 minuutin jälkeen.

Tänään pommisuojan pakolliset varastot tarkistetaan ja täydennetään. Pommisuojissa on oltava vähintään kolme litraa vettä henkeä kohti, kuivamuonaa ja ensiaputarvikkeita. Gazasta ammutut raketit eivät ole tähän mennessä vielä yltäneet Jerusalemiin, vaikka niistä hälytetäänkin.

Kassi valmiiksi pakattuna

Levottomasta illasta huolimatta Sari-Johanna kertoo nukkuneensa yönsä hyvin. Työntekijöitä on opastettu pitämään passi valmiina ja kassi pakattuna – tarvittaessa on pystyttävä lähtemään heti.

”Täällä on puhuttu myös uuden intifadan, kansannousun, mahdollisuudesta. Ihmisissä on valtavasti vihaa ja kiukkua. Vaikea sanoa, mihin tilanne tästä kehittyy.”

Väkivaltaisuudet alkoivat viime perjantaina, kun Israelin turvallisuusjoukot ottivat yhteen palestiinalaisten kanssa al-Aqsan moskeijan luona. Mielenosoituksia on myös ollut Itä-Jerusalemin alueella sijaitsevan Sheikh Jarrahin alueen palestiinalaisperheiden häätöä vastaan.

Sari-Johanna Kuittilo työskentelee diakonian ja psykososiaalisen tuen asiantuntijana ja joulukuussa Israeliin muuttanut Petronella Lehtelä rauhankasvatuksen asiantuntijana.

Levoton tilanne rajoittaa jonkun verran liikkumista, esimerkiksi Sari-Johanna joutui perumaan tämän viikon työmatkansa Beit Jalaan Länsirannalle. Osa neuvotteluista on jouduttu siirtämään verkkoon tai tulevaisuuteen. Myös Palestiinalaisalueiden yhä paheneva koronatilanne vaikeuttaa työtä.

Seuranta jatkuu

”Jatkamme tilanteen seurantaa. Tällä hetkellä Jerusalemin väkivaltaisuudet ovat säilyneet alueellisina, keskittyen Damaskos-portille ja Itä-Jerusalemiin. Myös ramadanin päättyminen voi rauhoittaa tilannetta. Valmistaudumme kuitenkin erilaisiin skenaarioihin ja toimimme tilanteen vaatimalla tavalla”, kertoo Kyproksella asuva Janetta Vettenranta, Lähetysseuran Lähi-idän aluejohtaja.

”Lähetysseuran keskus on Jerusalemissa myös maassa olevien suomalaisten virallinen evakuoitumispiste. Tämän vuoksi olen vielä tänään yhteydessä molempiin suurlähettiläisiin.”

Teksti Marjatta Kosonen