Siirry suoraan sisältöön Siirry alapalkkiin

Thaimaan työ 45 vuotta – Miten uusi kirkko syntyi?

Lähetystyön konkari Jaakko Mäkelä kertoo omakohtaisen kokemuksen kautta, mitkä edellytykset on täytyttävä, jotta uusi kirkko voi syntyä. Mäkelä on juuri julkaissut historiikin Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon historiasta.

Kuva kirkon alttarille päin: yleisö seuraamassa tilaisuutta.

Vuosi 1977: Ensimmäiset kaksi seurakuntaa perustetaan Bangkokiin Norjan Lähetysseuran toimesta. Niiden yhteyteen perustetaan lastentarha ja nuorisokeskus. Kuva Klong Toeyn (nyk. Immanuel) seurakunnan vihkitilaisuudesta. Kuva: Eivind Hauglidin kotialbumi

Kuva 1/15

Ryhmäkuvassa lähetystyöntekijöitä perheineen istumassa ulkona, katse kameraan.

Vuosi 1978: Suomen Lähetysseuran ensimmäiset työntekijät saapuvat Thaimaahan. Työtä lähdetään rakentamaan uudenlaisella otteella, kun norjalaisten toimesta aloitettu, Hongkongista opittu malli, ei lähtenyt Bangkokissa liikkeelle. Laitosten perustamisen sijaan siirrytään suoraan evankeliointiin ja kokoamaan kiinnostuneita ihmisiä yhteen. Kuvassa Suomen Lähetysseuran työntekijöitä vuonna 1982. Kuva: Maija ja Jaakko Mäkelän kotialbumi

Kuva 2/15

Kuvassa neljä edustajaa seisomassa rivissä, katse kameraan.

Vuosi 1980: Suomen ja Norjan Lähetysseura perustavat yhteisjärjestön, Thaimaan luterilainen lähetys (Lutheran Mission in Thailand). Sen päätehtäväksi määritellään evankeliumin välittäminen palvelun ja julistuksen kautta Thaimaan asukkaille sekä seurakuntien perustaminen osaksi uutta, itsenäistä luterilaista kirkkoa. Myöhemmin mukaan liittyy luterilaisia kirkkoja Hongkongista, Singaporesta, Australiasta, Japanista ja Madagaskarilta. Kuvassa jäsenjärjestöjen johdon edustajia vuonna 1982. Kuva: Maija ja Jaakko Mäkelän kotialbumi

Kuva 3/15

Katukuvassa kivijalkamyymälän näyteikkuna. Yläpuolella tekstiä thai-aakkosilla.

Vuosi 1982: Mediayksikkö aloittaa radiotoiminnan kristillisen sanoman välittämiseksi. Kuvassa kirjakauppa, joka toimi aluksi Klong Toeyn, myöhemmin Lad Phraon kirkon yhteydessä vuosina 1980–1991. Kuva: Maija ja Jaakko Mäkelän kotialbumi

Kuva 4/15

Kuvassa nuoria näyttelemässä Raamatunkertomusta.

Vuosi 1985: Työ laajenee Bangkokista Koillis-Thaimaahan Uboniin, jossa seurakuntien jäsenmäärä lähtee nopeaan kasvuun. Yhteistyö paikallisten terveys- ja opetusviranomaisten kanssa aloitetaan syrjäisten kylien peruspalveluiden kehittämiseksi. Kuva Ubonin ensimmäisen kirkon avajaisjuhlasta. Kuva: Maija ja Jaakko Mäkelän kotialbumi

Kuva 5/15

Viisi valmistunutta opiskelijaa seisovat rivissä hymyillen kameralle, kädessään tutkintotodistukset. Taustalla seinällä risti.

Vuosi 1986: Teologisia opintoja tarjoava luterilainen instituutti perustetaan parantamaan viisi vuotta aiemmin aloitettua kirkon työntekijöille ja maallikoille suunnattua teologista koulutusta. Instituutti tarjoaa aluksi perusopintoja ja opistotason koulutusohjelmaa ja myöhemmin myös täyspäiväisiä teologian kandidaatinopintoja. Aluksi kandidaattiopinnot järjestetään yhteistyössä Bangkokin teologisen instituutin kanssa. Kuvassa ensimmäisiä kirkon palvelukseen valmistuneita opiskelijoita vuonna 1990. Kuva: Maija ja Jaakko Mäkelän kotialbumi

Kuva 6/15

Ryhmäkuvassa parikymmenhenkinen joukko ihmisiä.

Vuosi 1987: Seurakuntia on syntynyt yhteensä 11. Yleiskokouksessa valitaan komitea, jonka tehtäväksi tulee järjestää seurakunnille yhteistä toimintaa ja edustaa seurakuntia Thaimaan luterilaisen lähetyksen kanssa tehtävässä päätöksenteossa. Tätä kirkon jäseniä yhteentuovaa Thaimaan luterilaista yhteisöä (Thai Lutheran Fellowship) voidaan pitää Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon esiasteena. Kuvassa ensimmäisen yleiskokouksen jäsenet. Kuva: Tarja Säynevirran kotialbumi

Kuva 7/15

Nuoria äitejä istumassa Armonkodin yleistilojen lattialla vauvojen kanssa.

Vuosi 1987: Diakoniayksikkö perustetaan paikallisten seurakuntien sosiaali- ja terveystyön vahvistamiseksi. Kuva samana vuonna aloitetusta Armonkodista, joka on Bangkokissa sijaitseva ensikoti vaikeassa elämäntilanteessa oleville nuorille naisille. Kuva: Anneli Könni

Kuva 8/15

Ryhmäkuvassa iloisesti hymyilevät, valmistuneet papit vihkiseremonian jälkeen.

Vuosi 1988: Seurakuntalaisten määrä on lähes kolminkertaistunut kolmessa vuodessa 429 jäseneen. Täyspäiväinen diplomatason teologian koulutusohjelma alkaa. Naiskomitea kokoontuu ensimmäistä kertaa. Ensimmäiset neljä thaimaalaista pappia (kuvassa) vihitään virkaan. Vihkimisen edellytyksenä on suoritettu kandidaatintutkinto sekä viiden vuoden työkokemus evankelistana toimimisesta paikallisessa seurakunnassa. Kuva: Kaija ja Tapio Karjalaisen kotialbumi

Kuva 9/15

Opiskelijoita seisomassa vielä asuttamattomalla maa-alueella.

Vuosi 1991: Bangkokin omalle tontille rakennettu Thaimaan luterilaisen lähetyksen päätoimisto vihitään käyttöön. Samoissa tiloissa aloittaa luterilainen teologinen oppilaitos, Lutheran Institute of Theological Education, myöhemmin Luther Seminary in Thailand. Kuvassa ensimmäinen opiskelijaryhmä tontilla ennen rakentamisen aloitusta. Kuva: Kaija ja Tapio Karjalaisen kotialbumi

Kuva 10/15

Piispa polvistuneena alttarille vihkiseremoniassa.

Vuosi 1994: Thaimaan evankelis-luterilainen kirkko perustetaan. Seurakuntien jäsenmäärä on kaksinkertaistunut 80-luvun lopulta noin tuhanteen. Kirkko rekisteröidään Luterilaisen maailmanliiton ja Thaimaan evankelisen yhteisön (Evangelical Fellowship in Thailand) jäseneksi. Kirkko liittyy myös Mekongin alueen lähetysfoorumin jäseneksi. Thaimaan luterilainen lähetys jatkaa yhteistyötä erillisenä kattojärjestönä. Kirkon ensimmäiseksi piispaksi valitaan Banjob Kusawadee. Kuva piispan virkaanasettamisesta. Kuva: Maija ja Jaakko Mäkelän kotialbumi

Kuva 11/15

Ryhmäkuvassa parikymmentä värikkäisiin perinneasuihin pukeutuneita seurakuntalaisia.

Vuosi 2002: Kirkko aloittaa työn Pohjois-Thaimaassa etnisten vähemmistöryhmien parissa. Kuvassa akhakansan jäseniä. Kuva: Peerachai Saenthaweedet

Kuva 12/15

Seurakuntalaisia tanssimassa kirkkosalissa.

Vuosi 2005: Työ laajenee Naanin provinssiin, jossa seurakuntalaisten määrä kasvaa nopeasti syrjäisillä vuoristoseuduilla elävien etnisten vähemmistöjen keskuudessa. Suurin osa jäsenistä tulee lua-kansasta, joiden parissa kirkko aloittaa kieli- ja raamatunkäännöstyön. Kuva: Riikka-Maria ja Tomas Kolkka

Kuva 13/15

Tilannekuvassa vihittävät naispapit luokkahuoneessa pulpettien ääressä iloisen näköisinä.

Vuosi 2018: Kirkon ensimmäiset naispapit vihitään. Kuvassa Jongkolnee Sampachanyanon ja Somporn Kulachote pappisvihkimykseen valmentavassa koulutuksessa. Kuva: Ilkka Koivisto

Kuva 14/15

Ryhmäkuvassa muutamakymmentä seurakunnan työntekijää kirkkorakennuksen edessä kuvattuna.

Vuosi 2023: Thaimaan evankelis-luterilaisella kirkolla on yhteensä noin 4000 jäsentä, 29 seurakuntaa ja 12 saarnapaikkaa, jotka on jaettu viiteen maantieteelliseen alueeseen, 55 täyspäiväistä kirkon työntekijää, 11 pastoria ja 23 evankelistaa. Piispana toimii Chanda Saiyotha. Itsekannattavuustavoitteista huolimatta kirkko ei ole onnistunut saavuttamaan omavaraisuutta, vaan nojaa edelleen kansainvälisten kumppaneiden tukeen. Suomen Lähetysseuran työntekijöitä on Thaimaan kirkon parissa yhteensä 10 henkeä. Yhteistyössä keskitytään erityisesti kirkon hallinnon ja talouden vahvistamiseen, diakoniaan sekä kielityöhön. Kuvassa kirkon työntekijöitä koulutuspäivillä Ubonissa toukokuussa 2023. Kuva: Thaimaan evankelis-luterilainen kirkko

Kuva 15/15

Toukokuisena päivänä vuonna 2019 Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon silloinen piispa Amnuay Yodwong istui Jaakko ja Maija Mäkelän ruokapöydässä Porissa. Hän oli saapunut Lähetysseuran kumppanikirkkojen johtajille järjestettyyn tapaamiseen Suomeen. Samalla tarjoutui mahdollisuus käydä vierailulla Mäkelöiden, pitkäaikaisten Thaimaan-kollegoiden luona.

Jutustelun lomassa Yodwong toi esille huolen siitä, että kirkon nykyiset työntekijät ja jäsenet eivät tunnu tietävän sen historiaa. Yhteistuumin syntyi idea laittaa Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon tarina yksiin kansiin. Kirkon peruskiviä muuraamassa ollut, 20 vuotta kirkon palveluksessa työskennellyt Jaakko Mäkelä tarttui urakkaan.

Neljä vuotta ja yksi pandemia myöhemmin Mäkelä palasi entiseen kotikaupunkiinsa Bangkokiin keväällä 2023 mukanaan pino vastapainetulle musteelle tuoksuvia kirjoja. Kaksikielinen historiikki valottaa, mistä kaikki alkoi, ja miten kirkosta on muodostunut sellainen kuin se on nyt. Projektiin kuului myös koulutusmateriaalien tuottaminen ja luentojen pitäminen kirkon työntekijöille sekä historiakuvista koostuvan digitaalisen arkiston kokoaminen.

Thaimaan kirkon työntekijöitä seisomassa rivissä, katse kameraan, käsissä tuore historiikki.
Jaakko Mäkelä (keskellä) pääsi neljän vuoden tauon jälkeen tapaamaan thaimaalaisia kollegoitaan ja ojentamaan tuoreen historiikin henkilökohtaisesti. Mäkelän oikealla puolella kirkon nykyinen piispa Chanda Saiyotha. Kuva: Luther Seminary in Thailand

Kirkon anatomia – Viisi edellytystä kirkon syntyyn ja kasvuun

1. Riittävät voimavarat

Suurin kysymys työtä aloittaessa on Mäkelän mukaan se, millaista kirkkoa halutaan olla rakentamassa: liittyäkö osaksi jotakin olemassa olevaa, vai lähteäkö perustamaan uutta kirkkoa.

1970-luvun lopulla kristittyjä oli vain noin puoli prosenttia Thaimaan väestöstä. Olemassa olevissa seurakunnissa luterilaisuutta ei juuri tunnettu. Suomen ja Norjan Lähetysseuran sekä myöhemmin mukaan liittyneiden luterilaisten kirkkojen johtajien selkeänä näkynä olikin itsenäisen luterilaisen kirkon synty.

”Tämä edellytti, että työhön oli satsattava reippaasti ja varmistettava riittävät voimavarat,” Thaimaahan vuonna 1979 saapunut Mäkelä kertoo.

Sekä suomalaisten että norjalaisten työntekijöiden määrä Thaimaassa kasvoi nopeasti. 1980-luvulla heillä oli yhteensä 28 viisumipaikkaa ja vuoteen 1994 mennessä maassa on ehtinyt työskennellä yhteensä 79 ihmistä, mukana myös yksi hongkongilainen ja kaksi singaporelaista lähetystyöntekijää.

2. Avoin toimintaympäristö

Toinen asia, jota uutta kirkkoa aloittaessa joudutaan pohtimaan, on työskentelymaan asettamat reunaehdot: antavatko yhteiskunnalliset olot ja lainsäädäntö mahdollisuuden toimia ja järjestäytyä kirkkoinstituuttina.

Thaimaan työn puolesta puhui vahva uskonnonvapauden perinne: jokaisella uskonnolla on maassa periaatteellinen olemassaolon oikeus.

”Toki hallinnollisia hankaluuksia voi aina tulla eteen, mutta lähtökohtaisesti hyviä tapoja ja lakeja noudattamalla kristityillä on täysi toiminnanvapaus. Jo alkuaikoina järjestimme avoimia elokuvailtoja kaupunkien aukioilla, joille saapui ihmisiä kuuntelemaan,” Mäkelä kertoo.

3. Rohkeus uudistua

Thaimaan työtä aloittaessa Lähetysseuralla oli ajatuksena keskittyä suurkaupunkityöhön. Ensimmäiset seurakunnat perustettiinkin pääkaupunkiin Bangkokiin. Taustalla oli kokemus Afrikan maaseuduilla tehdystä työstä, jossa yhteys kirkkoon katkesi ihmisten muutettua kaupunkeihin.

”Me paikan päällä olleet tajusimme kuitenkin hyvin nopeasti, ettei voi olla kirkkoa, joka toimii ainoastaan pääkaupungissa”, Mäkelä kertoo.

Norjan Lähetysseura oli alusta asti kiinnostunut työstä Koillis-Thaimaassa, jonne työtä lähdettiinkin ensimmäisenä laajentamaan. Osa uusista seurakunnista syntyi huolellisen tutkimus- ja suunnittelutyön tuloksena, mutta osassa työ alkoi hyvinkin spontaanisti. Esimerkiksi Naanin vuoristoseudulla elävän lua-kansan keskuudessa syntyi varsinainen kansanliike, jonka myötä on muodostunut kokonaisia kristittyjä kyliä.

”Tällaisissa ihmeissä kristinuskon löytäneitä ei voida jättää tyhjän päälle, vaan on oltava valmiutta lähteä mukaan toimintaan esimerkiksi kouluttamalla sitoutuneita vapaaehtoisia”, Mäkelä kertoo.

4. Yhteinen näky

Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon kohdalla isoimpia haasteita kautta historian on Mäkelän mukaan ollut se, miten ihmiset tulevat keskenään toimeen:

”Thaimaa ei ole kovin helppo toimintaympäristö sen suhteen, miten ihmiset pystyvät ymmärtämään toisiaan ja toimimaan yhdessä erimielisyyksistä huolimatta. Erikoinen piirre on ollut, miten matkan varrella aina joku on lähtenyt ovet paukkuen, mutta tullut sitten takaisin.”

Miten kirkon yhtenäisyyttä sitten voidaan rakentaa? Mäkelän näkemys on, ettei se onnistu hallinnollisilla järjestelyillä, vaan olennaista on olla teologisesti ja hengellisesti suurin piirtein samalla kartalla.

”Thaimaassa seurakunnat ovat hyvin itsenäisiä. Kysymys kuuluukin, kuinka erilaisia ne voivat olla ja pysyä silti osana samaa kirkkoa.”

Tässä kirkon oman työntekijäkoulutuksen rooli nousee tärkeäksi: kun perustana on teologinen ja hengellinen yhteisymmärrys, on helpompi järjestellä muita kysymyksiä ja tehdä erilaisia hallinnollisia ratkaisuja.

5. Usko Pyhän Hengen johdatukseen

Mäkelä painottaa, että Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon kohdalla ollaan tietyllä tavalla eletty ihmettä. Kun lähetysjärjestöjen yhteistyösopimus allekirjoitettiin, ei seurakunnilla ollut vielä yhtäkään jäsentä.

”Tämä oli varsinainen hyppy tuntemattomaan. Hyvin harvoin pääsee todistamaan matkaa ihan kirkon syntyhetkistä siihen saakka, että kirkolla on oma piispa, papit ja seurakunnat.”

Vaikka kasvua on tapahtunut, kristityt ovat Thaimaan buddhalaisessa yhteiskunnassa edelleen hyvin pieni vähemmistö. Vuonna 2021 kristittyjä oli 1,2 prosenttia*. Viime vuosina Thaimaan evankelis-luterilainen kirkko on kohdannut erilaisia kriisejä, kuten teologisen seminaarin koulutusjärjestelmän romahtamisen henkilökunnan irtisanouduttua vuonna 2018, sekä korona-ajan kokoontumisrajoituksista seuranneen jäsenmäärän laskun.

Mäkelä suhtautuu kirkon tulevaisuuteen kuitenkin toiveikkaasti:

”Kun pääsin vierailemaan Thaimaassa tänä keväänä 2023, jäi sellainen tuntuma, että nyt on käyty pohjalla, mutta elämä ja työ jatkuu. Seurakunnat ovat edelleen olemassa, vastuunkantajien määrä kasvaa ja heitä koulutetaan.”

Nyt on mietittävä uusia rakenteita: miten kasvu ja laajeneminen tapahtuu. Toisaalta Mäkelä muistuttaa, että ei ole yksin meidän määrättävissämme tuleeko kasvua vai ei:

”Kaikki on loppupeleissä Pyhän Hengen käsissä. Mutta me voimme tehdä sen, mitä pystymme.”

*2022 Thailand Report on International Religious Freedom

Lue historiikki englanniksi

Historiikki on julkaistu myös thain kielellä.

Jaakko hymyilee kameralle Suomen vihreässä luonnossa kuvattuna.

Jaakko Mäkelä

  • Työskenteli vaimonsa Maijan kanssa Thaimaassa vuosina 1979–1999.
  • Ehti toimia työvuosinaan esimerkiksi Thaimaan luterilaisen lähetyksen puheenjohtajana, teologisen oppilaitoksen, Luther Seminaryn rehtorina sekä paikallisessa seurakuntatyössä.
  • Työskenteli Suomeen palattuaan Kirkon lähetystyön keskuksen johtajana 5 vuotta.
  • Viettää nyt eläkepäiviään Porissa, josta käsin tekee edelleen koulutusmatkoja Thaimaahan.

 

Teksti: Anna Peltonen