Suomen Lähetysseuralle myönnettiin kirkon ympäristödiplomi ensimmäisenä kirkollisena järjestönä maaliskuussa 2019. Diplomiin kuuluu, että kehitämme jatkuvasti toimintaamme ympäristöystävällisemmäksi. Lisäksi tuemme työalueillamme kehittyvissä maissa ihmisiä sopeutumaan ilmastonmuutoksen vaikutuksiin, kuten kuivuuteen ja tulviin. Edistämme myös ympäristötietoisuutta työalueillamme.

Kirkon ympäristödiplomin myötä:

• Sitoudumme vähentämään ja kompensoimaan lentopäästöjämme.
  • Nostamme ympäristöystävällisten hankintojen osuutta ja pohdimme ylipäätään eri hankintojen tarpeellisuutta.
  • Parannamme jätehuoltoamme.
  • Lisäämme työmatkojen kulkemista julkisilla, pyöräillen tai kävellen.
  • Sitoudumme kehittämään ympäristötietoisuuttamme jatkuvasti ja tiedottamaan henkilöstöämme ympäristöystävällisyydestä.

Lähetysseuran ekoteologia

Ympäristöuhkien edetessä kirkkojen tulee toteuttaa ekologista vastuutaan ja toimia köyhimpien ihmisten ja koko luomakunnan puolesta. Myös Lähetysseuralle ilmasto- ja ympäristötyö on noussut ympäristökriisin myötä tärkeäksi tehtäväksi. Mihin hengelliseen lähtökohtaan tämä perustuu? Lue lisää Lähetysseuran ekoteologiasta (pdf)