Save Syria – rauhanmarssi ja tukikonsertti Helsingissä 24.10.

Ainoa keino syyrialaisten kärsimyksen lopettamiseksi on sodan pysäyttäminen. Siksi Helsingissä marssitaan rauhan puolesta YK:n päivänä 24. lokakuuta. Rauhanmarssi lähtee kello 17 Rautatientorilta ja etenee Senaatintorille. Siellä muodostetaan torinkokoinen elävä rauhanmerkki, jota varten toivotaan osallistujien ottavan mukaansa kynttilöitä.

Marssin jälkeen järjestetään tukikonsertti syyrialaisten puolesta. Konsertti alkaa kello 19 Circuksessa Helsingissä (Salomonkatu 1–3). Esiintyjälista julkaistaan myöhemmin. Konsertilla kerätään varoja ulkoministeriön kumppanuusohjelmassa mukana oleville avustusjärjestöille, jotka toimivat Syyriassa. Yksi näistä järjestöistä on Suomen Lähetysseura.

Syyrian julma sisällissota on kestänyt jo yli viisi vuotta. Sen aikana on kuollut yli 430 000 ihmistä. Yli puolet Syyrian väestöstä on joutunut pakenemaan kodeistaan Syyrian sisällä tai sen rajojen ulkopuolelle. Tule mukaan marssimaan ja vaatimaan loppua sodalle. Marssilla vaaditaan:

Syyrian sota on lopetettava

Siviilien summittainen ja tahallinen tappaminen pitää lopettaa. Sodankäynnilläkin on säännöt. Sotaan on löydettävä rauhanomainen ratkaisu. Osapuolet, myös ulkovallat, on saatava neuvottelemaan ja sotatoimet on lopetettava välittömästi.

Kansainvälinen yhteisö ei voi seurata enää hiljaa Syyrian hätää

Suomen hallituksen on tehtävä kaikkensa, jotta Syyrian sotaan löydettäisiin rauhanomainen ratkaisu. Suomen on toimittava aktiivisesti sekä YK:ssa että EU:ssa, jotta sodan osapuolet saadaan takaisin neuvottelupöytään. Syyrialaisten omia pyrkimyksiä rauhan rakentamiseksi on tuettava.

Suomen on kannettava vastuunsa Syyrian kriisistä

Suomen tulee ottaa vastaan nykyistä enemmän kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia kiintiöpakolaisia Syyriasta. Sen sijaan, että pakolaiskiintiötä on pienennetty, sitä pitää kasvattaa. Hädässä oleville pakolaisille on luotava turvallisia reittejä Suomeen ja Eurooppaan. Suomella on mahdollisuus ja kyky auttaa maailman hädänalaisia.

Marssin järjestävät toivovat, että viesti leviää ja myös muissa maissa kansalaiset vaativat hallituksiaan tekemään kaikkensa Syyrian sodan lopettamiseksi.

Tule mukaan, levitä sanaa:
#SaveSyria #NegotiationsNow #StopTheKilling

Suomen Lähetysseura vetoaa rauhan puolesta Syyriassa