Salossa ja Pieksämäellä valmistaudutaan Lähetysjuhliin

Ajankohtainen ruokakriisi näkyy toukokuussa pidettävien Lähetysjuhlien ohjelmassa. Teemasta huolimatta Salon ja Pieksämäen juhlilta ei puutu Hengen eikä ruumiin ravintoa.

Nuori nainen katsoo hymyillen kameraa.
"Kestävän yhteiskunnan perustaan kuuluu oikeus ruokaan”, sanoo Kambodžasta juhlille tuleva Sokheng Nhoung. Kuva Tero Ruotsala.

Juhlien teemana on Leipää pelloilta maan. Juhlilla keskustellaan siitä, millainen olisi maailma, jossa kaikilla olisi riittävästi ravintoa ja miten ruokaa kannattaisi tuottaa ilmastomuutoksen aikana. Hengen ravinto ja rukous ovat myös vahvasti mukana juhlilla.

Juhlille saapuu vieraaksi hallintojohtaja Sokheng Nhoung, 27, Kambodžan pienestä, mutta kasvavasta luterilaisessa kirkosta. Lähetysseura tukee seurakuntatyön lisäksi kirkkoa parantamaan perheiden ruokaturvaa.

Äärimmäiset sääolot ovat viime vuosina koetelleet Kambodžaa. Esimerkiksi kirkon toiminta-alueella Kampong Chhnangissa oli vuoden lopulla pahimmat tulvat 10 vuoteen. Kirkko jakoi Lähetysseuran tuella on jaettu ruoka- ja kriisiapua kotinsa ja satonsa menettäneille perheille.

Lähellä ja uudella tavalla

Lähetysjuhlat järjestetään poikkeuksellisesti kahdella paikallakunnalla: Pieksämäellä 20.–21.5. ja Salossa 27.–28.5. Tampereelle suunnitellut Kirkon juhlat päätettiin siirtää vuoteen 2024 jääkiekon MM-kisojen takia.

”Tavallista nopeampi aikataulu haastoi meitä tekemään asioita uudella tavalla. Me Lähetysseurassa halusimme tuoda juhlat mahdollisimman lähelle niistä kiinnostuneita”, kertoo tapahtumatuottaja Rasmus Tillander Suomen Lähetysseurasta.

Juhlat ovat perinteisesti keränneet tuhansia osallistujia ympäri Suomea.

Ohjelma molemmilla paikkakunnilla on pääosin sama, ja se on suunniteltu niin, että juhlille voi tehdä antoisan päiväretken.

Pieksämäellä nuoret mukana

Seitsemän ihmistä seisoo ulkona oven edessä.
Me teemme Lähetysjuhlia! Kuvassa kirkkoherra Matti Pehkonen (vas.), kansainvälisen työn sihteeri Eija Junnilainen, diakoniatyöntekijä Hanna Kytölä, varhaiskasvatuksen ohjaaja Kaija Puustinen, seurakuntapastori Maria Suurnäkki, johtava nuorisotyönohjaaja Ilmo Häkkinen ja vs. johtava kanttori Ari Voutilainen. Kuva Rasmus Tillander.

Molemmilla juhlilla on messuja, raamattuopetusta, konsertteja, Siionin virsiseurat, keskusteluja, työpajat sienten kotiviljelystä sekä omaa ohjelmaa lapsille, rippikouluikäisille ja muille nuorille. Seurakuntien luottamushenkilöille, työntekijöille ja vapaaehtoisille on myös omat tapahtumat.

”Olemme iloinneet erityisesti nuorten osallistumisesta juhlien valmisteluun. He tulevat näkymään ja kuulumaan myös Lähetysjuhlien aikana. Ohjelmaa on kaikille taaperoikäisistä teineihin ja aikuisista ikäihmisiin. Toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleeksi Lähetysjuhlille Suomen risteysasemalle Pieksämäelle”, sanoo Eija Junnilainen, Pieksämäen seurakunnan kansainvälisen työn sihteeri.

Hän kertoo, että valmistelut ovat hyvin aikataulussa, sisällöistä koristeluun asti.  Suurin osa tapahtumista on Uuden kirkon seurakuntakuntakeskuksessa.

Pieksämäellä suhtaudutaan Eija Junnilaisen mielestä lähetystyöhön erittäin myönteisesti.

”Se näkyy päätöksenteossa, lähetyssopimuksissa, vapaaehtoisessa kannatuksessa, vapaaehtoistyössä ja piireissä. Lähetystyötä ja kansainvälistä työtä pidetään kiinteänä osana seurakunnan työtä ja toimintaa.”

Saloon uusi seurakuntakeskus

Kaunis puukirkko kuvattuna vehreän puun takaa.
Uusi seurakuntakeskus valmistuu Salon Uuden kirkon viereen. Kuva Martti Santakari.

Salossa juhlat ovat kirkossa ja keväällä valmistuvassa uudessa seurakuntakeskuksessa, jonka pihalle tehdään kevään ja kesän aikana japanilainen puutarha.

Hymyilevä nainen kurkistaa verhon takaa.
”Valmistaudumme juhlaan innostunein mielin”, kertoo lähetyssihteeri Henna Seppälä. Kuva Martti Santakari.

”Lähetysjuhlat ovat meille kevään kohokohta. Toivomme juhlavieraita myös Turun suunnalta ja pääkaupunkiseudulta, sillä tänne on helppo tulla junalla ja bussilla. Ehkä jotkut seurakunnat innostuvat järjestämään myös bussimatkan juhlille”, Salon seurakunnan lähetyssihteeri Henna Seppälä toivoo.

”Tarvitsemme juhlille vapaaehtoisia saliemänniksi ja -isänniksi, seurakuntatalon kahvilaan ja keittiöön sekä torimessuun järjestelytehtäviin.”

Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen siunaa sunnuntaina 28.5. uudet lähetystyöntekijät juhlat päättävässä messussa Salon torilla.

Lähetysjuhlien yhteydessä perinteisesti järjestetty vuosikokous järjestetään tänä vuonna juhlista irrallaan Helsingissä 19. elokuuta.

Suomen Lähetysseura järjestää juhlat yhdessä Pieksämäen ja Salon seurakuntien kanssa.

Katso ohjelma: www.lahetysjuhlat.fi