Rukouksen voima tuo lua-kansaa kirkkoon Pohjois-Thaimaassa – Osallistu Paastokeräykseen

Pääsiäisjumalanpalvelus Napongin kylässä. Tomas Kolkka on saanut Thaimaan luterilaiselta kirkolta myös oikeuden jakaa ehtoollista. Jumalanpalveluksen jälkeen ihmiset lähtevät pelloilleen

Ensimmäinen luterilainen seurakunta Naanin maakuntaan Pohjois-Thaimaahan syntyi kahdeksan vuotta sitten. Nyt seurakuntia on neljä ja lisäksi viisi saarnapaikkaa. Työ lua-kansan parissa on vielä pioneerivaiheessa. Alueen ainoa pastori on Amnuay Yodwong. Apunaan hänellä on joukko evankelistoja sekä vuodesta 2014 lähtien myös Suomen Lähetysseuran työntekijät Riikka-Maria Kolkka ja Tomas Kolkka.

Lua-vähemmistökansa elää pienissä vuoristokylissä Thaimaan ja Laosin välisen rajan molemmin puolin. Kylät ovat eristyksissä ja huonojen kulkuyhteyksien päässä. Niissä eivät kännykät toimi, eikä sähköposti kulje. Pääelinkeino on riisinviljely, mutta siitä saatava toimeentulo on niukka. Monet nuoret lähtevät työn perässä kaupunkeihin.

Seurakuntaelämän kieli on pääasiassa thai, joka ei ole seurakuntalaisten äidinkieli. Luan kielellä ei ole vielä kirjakieltä eikä kirjallisuutta. Kolkkien tehtävänä onkin vahvistaa seurakuntien omakielistä työtä ja tuottaa kristillistä materiaalia luan kielelle. He ovat aiemmin olleet kieli- ja raamatunkäännöstyössä Papua-Uudessa-Guineassa. Lisäksi Kolkat toimittavat viikoittain jumalanpalveluksia sekä tekevät raamatunopetus- ja musiikkityötä.

Rukous on ilmainen lääke

Luat ovat perinteisesti olleet animisteja. Animistit uskovat, että erilaisissa luontokappaleissa, kuten kivissä, puissa tai luolissa asuu henkiä, joita pitää kunnioittaa ja varoa. Samoin he uskovat, että esi-isien henget elävät edelleen maan päällä ihmisten joukossa.  Jotta henget eivät suuttuisi ja aiheuttaisi ihmisille surua, sairauksia tai muita vaikeuksia, on niitä lepyteltävä uhrilahjoilla. Avuksi tarvitaan henkitohtori, jollainen löytyy edelleen joka kylästä.

– Kristinuskon myötä lua-kylien asukkaat ovat nähneet monia ihmeitä. Ihmiset ovat parantuneet pahojen henkien vallasta ja sairauksista. Jeesuksen nimessä rukoileminen onkin osoittautunut monesti vahvemmaksi lääkkeeksi kuin henkitohtorille meneminen, Riikka-Maria kertoo.

– Eikä rukoileminen maksa mitään, toisin kuin käynti henkitohtorilla.

Ahkera rukous onkin lua-kristityille hyvin tärkeää ja luonnollista. Usein ihmiset tulevat jumalanpalveluksen jälkeen pyytämään esirukousta. Esirukous on myös tärkeä osa kirkon diakoniatyötä,esimerkiksi kotikäyntien tai sairaalavierailujen yhteydessä. Useimmiten aiheet liittyvät terveyteen, perheen toimeentuloon tai alkoholin aiheuttamiin ongelmiin.

– Konkreettiset rukousvastaukset ovat diakoniatyön lisäksi paras tapa rohkaista kristittyjä omassa uskossaan sekä innostaa uusia ihmisiä mukaan seurakunnan toimintaan, Riikka-Maria sanoo.

Lua-kristittyjen määrä on tällä hetkellä noin 1 200 ja vuosittain kastetaan satakunta uutta ihmistä. Jumalanpalvelukset pidetään yksinkertaisten katosten alla maallikkoevankelistojen johdolla. Oikea kirkkorakennus on toistaiseksi vain Baandenin kylässä, jossa pastori Amnuay Yodwong asuu. Oma kyläkirkko onkin monen lua-kristityn toive. Yhden tiilistä ja sementistä rakennetun kirkkorakennuksen rakentaminen paikallisen työvoiman ja materiaalin avulla maksaisi 15 000–20 000 euroa.

Kylätalo on toiminnan keskus

Napongin kylään on rakennettu kylätalo Lähetysseuran tuella. Se toimii seurakunta- ja kielityön keskuksena ja yläkerta on myös Kolkkien koti heidän kyläjaksojensa aikana. Noin puolet ajastaan he asuvat Napongissa, toinen koti on viiden tunnin ajomatkan päässä Chiang Rain kaupungissa.

– Sunnuntaisin toimitamme jumalanpalvelukset Napongin ja Huai Thoonin kylissä, toistaiseksi vielä thain kielellä. Arkipäivisin opiskelemme ja analysoimme luan kieltä. Pääsemme harjoittelemaan kielenkäyttöä kotikäynneillä, viikkohartauksissa, kitaransoittoa opettaessa sekä kyläläisten arkielämään osallistumalla.

– Olemme hyvin iloisia siitä, että kyläläiset pitävät kylätaloa ja meitä luonnollisena osana elämäänsä. Lapset käyvät sunnuntaisin pyhäkoulussa ja tulevat usein iltaisin leikkimään meidän lastemme kanssa. Aikuiset tulevat pyytämään meiltä esirukousta tai kutsuvat kotikäynnille. Tarvittaessa annamme myös sairaalle ihmiselle kyydin lähimpään sairaalaan, Riikka-Maria ja Tomas kertovat.

Kirsi Elo

…………………………

Osallistu Paastokeräykseen

Osallistu Paastokeräykseen ja tue Thaimaan luterilaisen kirkon ja Lähetysseuran työtä lua- ja muiden Pohjois-Thaimaan vuoristoseutujen vähemmistökansojen keskuudessa. Lahjasi auttaa luomaan kirjakieltä, tuo ihmisiä seurakunnan yhteyteen ja kohdistuu erityisesti heikoimmassa asemassa oleviin.

Paastokeräykseen voit osallistua maksamalla pankkitilille IBAN FI38 8000 1400 1611 30, DABAFIHH, viestiksi PAASTO2016 tai netissä www.suomenlahetysseura.fi/paastokerays

Näin lahjasi auttaa:

• Evankelistan matkakulut syrjäkyliin 10 €
  • Pyhäkoulumateriaalia 25 €
  • Suuri kattila kirkkoriisin valmistamiseen 35 €
  • Kitara seurakuntatyöhön 65 €
sillä sunnuntai on työpäivä muiden joukossa. Kuva Riikka-Maria Kolkka
Napongin naistenpiiri vastaa seurakunnan diakoniatyöstä. Köyhissä kylissä tarvitaan myös aineellista apua ja lääkkeitä. Oikealla Riikka-Maria Kolkka. Kuva Tomas Kolkka