Rolf Steffansson: Tarve kokoontua laulamaan yhdessä on suurempi kuin koskaan

Kauneimmat Joululaulut soivat pitkän tauon jälkeen. Saakoon laulu meidät liikkeelle kuten enkelien laulu paimenet Jeesus-lapsen luo!

Rolf Steffanssonin kuvan päällä on sanat: Joululaulut herättävät tunteita, jotka parhaimmillaan luovat turvaa ja toivoa.

”Lauletaan aina vaan nää laulut uudestaan, jotka saa uskomaan taas joulun sanomaan – lapsoseen, joka meille toivon toi.”

Nämä alkurivit ovat Sinikka Svärdin sanoittamasta ja Esa Niemisen ja Niklas Rosströmin säveltämästä uudesta joululaulusta, jota lauletaan tänä jouluna ensimmäistä kertaa. Tänä vuonna seurakunnissa, kokoontumispaikoilla, pubeissa ja kodeissa järjestetään Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia 50. kerran.

Kanttoreiden ja Suomen Lähetysseuran ideoimasta tapahtumasta hiljaiselle 3. adventin sunnuntaille on kasvanut Suomen suosituin vuosittainen musiikkitapahtuma, joka tuo pitkälti yli miljoona ihmistä yhteen laulamaan. Sanomme kanttoreille: Kiitokset yhteistyöstä! Tämän vuoden Kauneimpien Joululaulujen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Joululaulut tuovat monille vahvat muistot lapsuudesta, elämän eri vaiheista ja tärkeistä lähimmäisistä. Joululaulut herättävät tunteita, jotka parhaimmassa tapauksessa luovat turvaa ja toivoa. Siksi laulaminen vetää puolensa niin monia, jotka eivät muuten kuluta kirkon ovensaranoita.

Afrikan seurakuntien kuoronjohtajat muistuttavat aina musiikin merkityksestä. Kun kuorot laulavat tai seurakunta veisaa, osallistujat aktivoituvat. Kirkon sanoma kolmiyhteisen Jumalan rakkaudesta välittyy vähintään yhtä vahvasti kuin papin saarnan kautta. Laulut ja niiden sanat avaavat uusia näköaloja nykyisyyteen ja tulevaisuuteen.

Tarve kokoontua ja laulaa yhdessä on nyt suurempi kuin aikaisemmin. Olemme viettäneet pari vuotta toisistamme eristettyinä. Sota Euroopassa on tuonut mukanaan pelkoa tulevaisuudesta. Huoli ilmastonmuutoksestakaan ei ole hävinnyt.

Jeesus syntyi konfliktien hallitsemaan yhteiskuntaan, jossa oli paljon pahuutta ja väkivaltaa. Betlehemin paimenten maailma ei muuttunut kertaheitolla ensimmäisenä jouluyönä. Enkelien laulun ja lapsen kohtaamisen kautta heille syntyi kuitenkin luottamus siihen, että Jumala on seimen lapsessa tullut luoksemme ja kulkee kanssamme ja että pahuudella on loppunsa.

Paimenille laulu oli liikkeellepaneva voima. Tämän uskon ja luottamuksen haluamme välittää kaikille suomalaisille Kauneimpien Joululaulujen sanojen ja sävelien kautta.  Samalla kutsumme lähtemään liikkeelle ja tukemaan heikossa asemassa olevia maailman lapsia joulukeräyksemme kautta.

Rolf Steffansson Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Julkaistu pääkirjoituksena Tulkoon Joulu -lehdessä (Lähetyssanomat 8/2022)

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat