Rolf Steffansson lupaa juosta tuhat kilometriä lähetystyön puolesta

Rolf Steffansson aikoo tänä vuonna juosta vähintään tuhat kilometriä Lähetysseuran 160-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Hän toivoo saavansa juoksuhaasteelleen sponsoreita, jotka samalla tukisivat Lähetysseuran työtä syrjäytettyjen hyväksi. Rolfin vauhdittaminen onnistuu hänen perustamansa Oma keräyksen kautta. Oma keräys on uusi ja helppo tapaa perustaa verkossa keräys hyvän asian puolesta ja haastaa siihen ystävät mukaan. Kuva Heidi Tirri

Toiminnanjohtaja Rolf Steffansson juhlistaa Lähetysseuran 160-vuotisjuhlavuotta juoksemalla. Hän on luvannut juosta vuoden aikana vähintään tuhat kilometriä ja maksaa yhden euron jokaisesta juoksemastaan kilometristä Lähetysseuran työhön syrjäytettyjen hyväksi.

Rolf haluaa haastaa muutkin mukaan kannustamaan häntä juoksemaan ja lahjoittamaan sopivaksi katsomansa summan Lähetysseuran työlle Oma keräys -sivuston kautta. Tavoitteena on saada lahjoituksia vähintään 160 euron edestä joka kuukausi.

Oma keräys on uusi ja helppo tapaa perustaa verkossa keräys hyvän asian puolesta vaikkapa merkkipäivänä tai johonkin tempaukseen liittyen – ja haastaa siihen ystävät mukaan. Keräyksen aloittaminen on helppoa, ja se on valmis muutamassa minuutissa. Rolfin Oma keräys löytyy täältä ja ihan oman Oma keräyksen voi jokainen perustaa osoitteessa oma.suomenlahetysseura.fi

Älykello innosti juoksemaan

– Olen kiinnostunut kaikenlaisista teknisistä vempaimista. Ostin vajaa kaksi vuotta sitten älykellon, jossa oli mukana juoksuohjelma. Se innosti uudestaan välillä vähän unohduksissa olleen juoksuharrastuksen pariin, Rolf kertoo.

Tammikuussa juoksukilometrejä kertyi jo mukavat 115 kilometriä, vaikka juoksuolosuhteet eivät parhaat mahdolliset ole olleetkaan. Pari kertaa on pitänyt turvautua kuntosalin juoksumattoonkin.

– Mutta ei se ole yhtä hauskaa kuin luonnossa juokseminen.

Juostessa voi kuunnella uutisia maailmalta

Rolf kertoo juoksevansa melko tunnollisesti 3–4 kertaa viikossa, 5–12 kilometriä kerrallaan.

– Työmatkat lyhenivät muutettuamme Porvoosta Helsinkiin, joten harrastuksille on jäänyt enemmän aikaa. Juoksen enimmäkseen Laajasalon maisemissa, mutta juokseminen on hyvä tapa myös matkoilla tutustua uusiin paikkoihin.

– Juostessa voin ihailla luontoa ja ajatella – varsinkin sen jälkeen, kun kunto nousi sen verran, että ei enää tarvitse pelätä kuolevansa tai saavansa sydänkohtauksen, Rolf nauraa.

– Kuuntelen myös kuulokkeista BBC:n ajankohtaisohjelmia. Niin pysyn kartalla maailman tapahtumista. Kyllä sitä jaksaa paremmin työssä ja arjessa, kun on hyvässä kunnossa. Lähetyskin on liikkeellä olemista. Siksi juokseminen lähetystyön hyväksi sopii oikein hyvin.

#160tarinaa