Puutarhan antimet auttavat kuivan kauden yli Senegalissa

Chilejä sinisen kankaan päällä
Chili, erityisesti tulinen chilitahna, on tyypillinen mauste senegalilaisessa keittiössä. Kuva: Eeva Johansson.

Maniokkia, perunaa, munakoisoja, tomaattia, chiliä, salaattia ja sipulia. Näitä kaikkia viljellään kahdessa testipuutarhassa Foundiougnen alueella Senegalissa. Puutarhoissa työskentelee yhteensä 205 henkilöä läheisistä kylistä.

– Perheet käyttävät suurimman osan sadosta omissa kotitalouksissaan, kertoo kehitysyhteistyökoordinaattori Eeva Johansson.

– Näin työhön osallistuvien perheiden ruokavalio on monipuolistunut ja ruokaa riittää ympäri vuoden. Puutarhaviljely on alkanut kiinnostaa yhä enemmän myös nuoria.

Senegalissa asuva Eeva Johansson vastaa Lähetysseuran tukemista hankkeista Läntisessä Afrikassa. Kumppanina työssä on Senegalin luterilainen kirkko, ja työhön saadaan ulkoministeriön kehitysyhteistyötukea.

Aurinkopaneeli, jonka vieressä seisoo ihmisiä.
Kuivurit ja puutarhakaivojen vesipumput toimivat aurinkopaneelien energialla. Kuivattua satoa voidaan käyttää myös satokauden ulkopuolella. Kuivuria käytetään mm. hibiskuksen kukkiin ja lehtiin, apinanleipäpuun hedelmiin, chiliin ja tamarindiin. Kuva: Eeva Johansson.

Maniokki kestää suolaista maata

Tarpeellista lisätuloa perheet saavat myymällä maniokkia ja tomaatteja torilla tai jälleenmyyjille. Viime vuonna puutarhat tuottivat yhteensä 3500 kiloa maniokkia, josta kyläläiset käyttivät itse noin puolet ja myivät loput. Myynnistä he saivat yli 1200 euron tulot.

Maniokki kestää erityisen hyvin kuivaa ja suolaista maata, joten se menestyy hyvin myös maan suolaantumisesta kärsivillä alueilla.

Senegal sijaitsee osittain Sahelin alueella, joka kuuluu ilmastonmuutoksesta eniten kärsiviin alueisiin maailmassa Tyynenmeren saarivaltioiden kanssa. Uhkana siellä ovat metsien väheneminen, aavikoituminen ja pula ruuasta.

Sahelin alue on Saharan eteläpuolella Atlantilta Afrikan sarveen ulottuva kaistale, jolla sijaitsee 12 valtiota, Senegalin lisäksi muun muassa Mauritania, Mali ja Burkina Faso.