Podcast: Jerusalemissa kuljetaan kohti arkea pitaleipä kerrallaan – Miten väkivaltaisuudet vaikuttavat siviileihin ja Lähetysseuran työhön?

”Jälkipyykki on niin valtava, että siinä erityisesti tarvitaan apua ja tukea”, sanoo diakonian ja psykososiaalisen tuen asiantuntija Sari-Johanna Kuittilo.

Konflikti Israelissa ja Palestiinassa eskaloitui, kun äärijärjestö Hamas aloitti raakalaismaisen terrori-iskun Israelissa. Järjestö ampui Gazasta tuhansia raketteja ja rynnisti hyvin vakavin seurauksin Israelin puolelle.

Israel aloitti nopeasti vastaiskun, jonka kohteena on erityisesti Gazan alue. Humanitaarinen tilanne Gazassa on muuttunut katastrofaaliseksi, ja Israelin vastatoimet vaikuttavat myös Itä-Jerusalemissa ja Länsirannalla asuvien palestiinalaisten elämään. Esimerkiksi Betlehemin seudulla alkaa olla jo pulaa lääkkeistä ja ruuasta.
Lähetysseuralla on työtä sekä Israelissa että Palestiinalaisalueella.

Millaisia ajatuksia ja tunteita alueen suomalaisilla työntekijöillä on nyt? Miten väkivaltaisuudet ovat vaikuttaneet alueella asuvien siviilien elämään ja Lähetysseuran työhön?

Keskustelemassa ovat diakonian ja psykososiaalisen tuen asiantuntija Sari-Johanna Kuittilo, rauhankasvatuksen asiantuntija Risto Heikkinen ja Felm-keskuksen johtaja Tarmo Heikkilä. Toimittajana on Heli Vuohelainen.

Kirkko maailmalla -podcastissa kerromme kuulumisia globaalista kirkosta, tarinoita kehitysmaiden ihmisten elämästä ja työstä paremman ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

Kirkko maailmalla -podcastia pääset kuuntelemaan verkkosivujemme lisäksi esimerkiksi SoundCloudissaSpotifyssa ja Apple Podcasteissa. Ohjelmaa voi kuunnella joka sunnuntai Radio Deillä kello 17.40.