Piispa Humphrey Peters Pakistanista: ”On etuoikeus työskennellä vaikealla alueella”

Piispa Humphrey Peters pysähtyi lentomatkallaan muutamaksi päiväksi Helsinkiin. Lähetysseura on tukenut Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakuntaa

Viimeaikojen terrori-iskut maailmalla ja Pakistanissa ovat olleet hirmuisia, mutta Peshawarin hiippakunnan piispa Humphrey Peters ei suostu lannistumaan. Hänestä kirkon on otettava kantaa ja oltava rauhan välikappale maailmassa.

– Nämä vihamielisyydet ovat kuin tulipalo, joka pitää sammuttaa. Kirkolla on siihen mahdollisuuksia, rohkeutta, henkeä ja sydäntä, piispa Peters ajattelee.

Pakistanin viranomaiset vaativat, että koulujen ja kirkkojen ympärille on rakennettava muurit suojaksi terrori-iskuja vastaan. Peshawarin pääkatedraalikin muureineen, piikkilankoineen ja aseistettuine vartijoineen on nykyisin kuin linnoitus, piispa kertoo.

– Taliban ja Al-Qaida ovat siellä kuten monenlaiset muut vaikeudet, mutta niin on kirkkokin – ja pysyy. Kristityt ovat Pakistanissa hyvin pieni ja syrjitty vähemmistö, mutta haluamme jakaa Jumalan rakkautta ja tehdä työtä vaikeuksien voittamiseksi.

Peshawarin hiippakunta aloitti jo 2004 uskontojenvälisen dialogin muslimien kanssa. Nykyisin mukana on myös hinduja ja sikhejä. Uskontokuntien edustajat keskustelevat siitä, miten ne voivat toimia rauhan ja sovinnon edistämiseksi. Toiminta ulottuu ruohonjuuritasolle: vierailuja kirkoissa, moskeijoissa ja temppeleissä; tapaamisia naisille, nuorille; yhteistä avustustyötä jne. Toiminnassa on riskinsä, mutta on niitä, jotka ovat valmiita tämän riskin ottamaan. Piispa iloitsee erityisesti siitä, että suurin osa mukana olijoista on muslimeita.

Kirkon kouluissa kasvetaan suvaitsevaisuuteen

Suomen Lähetysseura on tukenut kirkon koulujen rakentamista ja lasten koulunkäyntiä Peshawarin hiippakunnassa useita vuosia. Koulut ovat avoimia kaikille uskontoon katsomatta.

– On todellinen ilo nähdä, miten nuoret ystävystyvät keskenään sekä oppivat suvaitsevuutta ja hyväksymään toistensa uskonnot. Kouluihimme olisi enemmän tulijoita kuin niihin mahtuu. Bannuun, jonne 2000-luvun alussa rakennettiin hieno koulu Lähetysseuran tuella, kaivattaisiin nyt lisätilaa erityisesti tytöille.

– Olemme todella kiitollisia Lähetysseuralle ja suomalaisille siitä tuesta, jota olette antaneet kirkollemme ja siitä, että olette pysyneet rinnallamme. Se on todiste siitä, että olemme yhtä Kristuksen ruumista, piispa Peters kiittää.

Pakistanissa rakennetaan turva-aita kirkon kouluun Lasten Pankin tuella (29.6.2016)

Tule kummiksi Pakistanin lapsille