Opiskelijat saavat uuden mahdollisuuden Tansaniassa – kokeisiin lukemisessa auttavat Suomesta tuodut tabletit

Tansaniassa peruskoulun päättökoe määrittelee jatko-opintomahdollisuudet. Joukko opiskelijoita valmistautuu nyt uusintakokeisiin Lähetysseuran tuella.

Kolme nuorta katselee tablettia hymyillen.
Judith Milton (vas,), George Kazimili ja Angela S. Kakili aikovat uusia loppukokeensa syksyllä.

”Tämä on tabletti. Se on vähän niin kuin kännykkä ja tietokone yhdessä”, sanoo Mimii Brown luokan edessä.

Nyakaton luterilaisella raamattuopistolla luokallinen opiskelijoita tutustuu uuteen teknologiaan. Tabletteja on 15, ja pian tämä ryhmä saa lainata niitä tärkeää tarkoitusta varten.

Idea tuli sattumalta. Tabletit oli alun perin tuotu Tansaniaan kokeiluun, jossa köyhien koulujen oppilaat pääsivät valmistautumaan kokeisiin aurinkosähköllä ladattavilla tableteilla.  Pilottikokeilun jälkeen tabletit jäivät Lähetysseuralle Tansaniaan. Jotkut opiskelijat ovat osallistuneet niillä esimerkiksi naisten johtajuuskursseille verkon välityksellä.

Mimii Brown antoi erään opiskelijansa käyttää tablettia opiskeluun, koska tämä halusi tehdä peruskoulun päättökokeen.

”Opiskelija oli erittäin fiksu mutta ei vaan koskaan ollut saanut mahdollisuutta käydä peruskoulua. Täällä hän sitten luki päättökokeisiin ahkerasti ja pääsi kokeen läpi. Silloin tajusin, että tällaisia tapauksia voi olla muitakin”, Brown kertoo.

Uusintakoe kiinnostaa monia

Tansaniassa nuori pääsee moniin jatko-opintoihin vain, jos on suorittanut peruskoulun. Mitä paremman tuloksen saa, sitä parempiin kouluihin pääsee. Kaduilla mainostetaan QT-keskuksia (Qualifying Test Centres), joissa voi valmistautua päättökokeen tekemiseen tai uusimiseen.

Nyakatossa voi lukea evankelistaksi tai seurakuntatyöntekijäksi ilman peruskoulupohjaa, ja jotkut opiskelijat ovat tulleet jopa ilman luku- tai kirjoitustaitoa. Suoritettu peruskoulun päättökoe auttaisi kuitenkin monipuolisesti elämässä eteenpäin.

Siksi Brown pyysi lupaa käyttää tabletteja tarjotakseen mahdollisuuden kokeen uusimiseen Nyakaton opiskelijoille. Kiinnostuneista koottiin 34 hengen ryhmä.

Osa heistä on jo valmistunut Nyakatosta ja siirtynyt työelämään, mutta he tulevat kokeen uusimisen takia kertaamaan peruskoulun oppimäärää loma-aikoinaan.

Englanti aiheuttaa haasteita

Judith Milton, George Kazimili ja Angela Kakili tutustuvat opiskelumateriaaleihin uudella lainatabletillaan. Tableteilla voi selata eri aineiden oppimateriaaleja ja vanhoja kokeita.

”Otetaanko ensin biologia?” kysyy Milton.

Angela Kakilin ehdotuksesta he perehtyvät kuitenkin englannin materiaaleihin ennen biologiaa. ”Englanti auttaa meitä kaikissa aineissa”, Kakili perustelee.

Nuori tansanialainen hymyilee tabletin ääressä.
Idda Emily

Yläkoulu käydään Tansaniassa englanniksi, vaikka alakoulu on käyty swahiliksi. Äidinkielenä lähes kaikki puhuvat vielä kolmatta kieltä, koska maassa asuu 120 etnistä ryhmää.

”En aikanani onnistunut loppukokeessa, mutta nyt pääsen yrittämään uudelleen”, kertoo ikkunan vieressä tablettiinsa tutustuva Idda Emily.

”Vielä en ihan ymmärtänyt kaikkea tabletin käyttämisestä. Pitää harjoitella”, Emily toteaa.

Opiston tietotekniikan opettaja tekee tableteista listan, johon jokainen kokeensa uusiva merkitsee minkä tabletin lainaa ja milloin. Nyt maaliskuussa opistolla on loma, joten opiskelijat voivat rauhassa kerrata peruskoulua tableteilla.

Rehtori Mimii Brown on uudesta kokeilusta vähintään yhtä innoissaan kuin opiskelijat.

Rehtori katselee luokan ikkunasta ulos.
Mimii Brown

”Kun loppukoe onnistuu, voi opiskella mitä vaan. Se aukaisee monia ovia”, Brown sanoo.

Hän on kuitenkin realisti. Peruskoulun päättökokeen uusiminen muiden opintojen tai työelämän keskellä ei ole helppoa.

”Jos edes viisi näistä 34:stä onnistuu, koen sen saavutukseksi”, hän kertoo ja nauraa.

Teksti ja kuvat: Virve Rissanen