Teknologialla väkivaltaa vastaan ja oppimisen puolesta – Näin Tansaniassa tehdyt kokeilut toimivat

Viime vuonna Lähetysseura aloitti kaksi hanketta, joissa käytetään uutta teknologiaa isojen ongelmien ratkaisemiseksi. Tässä jutussa kerrotaan, miten tabletit auttoivat koululaisia ja miten väkivaltaa kokeneille suunnattu chatbot kehittyi.

Kaksi pinoa tabletteja luokan edessä.
Tablettien avulla oppilaat pääsivät valmistautumaan loppukokeisiinsa paremmin, ja he pystyivät opiskelemaan myös iltaisin.

Tansanialaisissa yläkoulu-lukioissa on kahdet valtakunnalliset kokeet. Opetusministeriö on julkaissut verkkoon oppimateriaalia, kuten menneiden vuosien kokeita vastauksineen. Kaikki koululaiset eivät tähän portaaliin pääse, sillä tietokoneita, nettiyhteyttä tai edes sähköä ei välttämättä ole saatavilla.

Viime vuonna pienten kylien evankelistat ja myös muutamat Nyakaton luterilaisen raamattuopiston opiskelijat menivät kahdelle koululle opettamaan oppilaita käyttämään tablettia opiskelun tukena.
Laitteiden tarvitsemaa sähköä varten mukana kulki aurinkokennolatureita ja -akkuja.

Joukko koululaisia poseeraa koulunsa edessä tablettien kanssa.
Busangumugun koululaiset innostuivat uudesta opiskelutavasta.

”Työ tuotti tulosta hyvin lyhyessä ajassa”, kertoo raamattuopiston rehtori Mimii Mziray.

Kummassakin koulussa loppukokeensa reputtaneiden määrä laski selvästi. Esimerkiksi Busangumugun koulun nelosluokkalaisista kokeensa reputti vuonna 2019 yli puolet, kun vuonna 2020 enää 23 prosenttia oppilaista.
Mziray oli katsonut myös koulujen aikaisempien vuosien tuloksia, ja huomasi että tablettikokeilun jälkeen tulokset todella paranivat.
”Hyvät tulokset johtuivat varmasti osin siitä, että oppilaat olivat innoissaan uudesta opiskelumetodista. Toinen syy on, että aurinkosähkön ansiosta he pystyivät opiskelemaan myös iltaisin.”

Nyt tableteilla valmistautuvat valtakunnallisiin kokeisiin sellaiset opiskelijat, jotka ovat aikanaan joko keskeyttäneet koulunsa tai epäonnistuneet loppukokeissa.

Chatbot jatkaa kehittymistään

Toinen viime vuoden teknologiahanke liittyi väkivallan ehkäisyyn. Tansaniassa moni nainen kokee väkivaltaa, ja tilanteeseen on vaikea hakea apua. Kahden suomalaisyrityksen kanssa yhteistyössä Lähetysseura alkoi kehittää swahilinkielistä chatbottia, joka ohjaa ottamaan yhteyttä oikeisiin tahoihin ja antaa psykososiaalista tukea.

Suomalainen WeEncourage-yritys on julkaissut botin kokeiluversion, jonka käänsivät swahiliksi Makumiran yliopiston kielten laitoksen swahilin lehtorit Neema Mturo ja Dickson Mlowezi. Botti voitti viime vuonna Ohjelmisto- ja e-business ry:n jakaman Vuoden digipalvelu -palkinnon.

Työ ei kuitenkaan jää tähän. Botille saatiin uusi rahoitus Sveitsin Tansanian-suurlähetystöltä, ja jatkokehityksessä botti saa käyttöönsä tekoälyä. Se tarkoittaa, että jokaisen keskustelun jälkeen chatbot osaa vastata asiakkailleen paremmin. Kehitystyössä auttavat Lähetysseuran hankkeiden naiset Morogorossa ja Shinyangassa.

Projektista vastaava Lähetysseuran lasten oikeuksien asiantuntija Anna Holmström kertoo, että tänä vuonna chatbot saa lopullisen muotonsa.
”Kymmenen kuukauden päästä palvelu on viilattu ja integroitu Tansanian auttavaan puhelinlinjaan.”

Projektit rahoitettiin Fingon Powerbank-varoilla, joita myönnettiin uusien teknologisten ratkaisuiden kokeilemiseen kehitysyhteistyössä.

Chatbot, joka puhuu swahilia.
Chatbotin kokeiluversiossa voi valita kieleksi nyt myös swahilin.

Teksti ja kuvat: Virve Rissanen

Juttuun on korjattu koulujen koetulosten tilastotietoja. Tilastot ovat vuodelta 2020 eivätkä viime vuodelta. Jutussa luki virheellisesti myös, ettei ylimpään pisteluokkaan ollut päässyt kukaan aiemmin. Vertailtavat tulokset on vaihdettu reputtaneiden määrään.