Onko tässä tuleva klassikko? – Kauneimmat Joululaulut -vihon uutuuslaulu tuo kyyneleet silmiin

Suomalaiseen joulunviettoon kuuluu olennaisesti menneitten sukupolvien muistaminen, mikä näkyy erityisesti kynttilämerenä hohtavissa hautausmaissa. Edesmenneet rakkaat ovat usein läsnä myös joululauluissa – esimerkiksi käyköön vaikka Kauneimmat Joululaulut -äänestyksen viimevuotinen voittaja, Sakari Topeliuksen Varpunen jouluaamuna.

Juuri tämän teeman ympärille rakentuu myös yksi tämän vuoden Kauneimmat Joululaulut -vihossa ensi kertaa olevista lauluista, Anna-Mari Kaskisen sanoittama ja Jiri Kurosen säveltämä Jouluna he ovat kaikki täällä. Sitä laulaessa silmät voivat kostua vähemmänkin herkällä joulunviettäjällä. Olisiko tässä tuleva klassikko?

”Nyt kynttilöiden meri loistaa heille
ja tähtitaivas yllä kirkkomaan.
He laulavatko tänään enkeleille
nyt kirkkaammin kuin täällä milloinkaan?”

Kyseessä on todellakin uusi laulu. Se syntyi viime vuonna ja säveltäjä sai sen mukaan laululistalle viime joulun alla Espoon Tuomiokirkossa järjestettyyn Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuteen, vaikka laulua ei silloin vielä vihosta löytynytkään.

– Olin syksyllä 2019 Hailuodossa nauttimassa Perämeren ihanasta luonnosta, hiljaisuudesta ja rauhasta. Olin ottanut Anna-Marin tekstin mukaan reissuun ja se alkoikin heti inspiroida, kun vaihdoin maisemaa. Halusin tehdä mahdollisimman kauniin ja koskettavan ja samalla vaivattomasti laulettavan yhteislaulun. Minulle joulu on ennen muuta yhteisen laulamisen ja yhteyden juhla. Musiikin kautta saamme toisiimme syvän spirituaalisen yhteyden ja voimme tuntea Pyhän kosketuksen, Jiri Kuronen kertoo.

Jiri Kuronen tunnetaan esimerkiksi Olavi Uusivirran ja Tuure Kilpeläisen yhtyeiden kosketinsoittajana. Hän on myös opettanut musiikkia muun muassa Teatterikorkeakoulussa ja Sibelius-Akatemiassa.

Anna-Mari Kaskinen puolestaan kertoo sanojen syntyneen oman kokemuksen pohjalta.

– Kun vietimme nuorena perheenä ensimmäistä jouluamme Australiassa ja podimme koti-ikävää, eräs suomalainen, meitä iäkkäämpi pariskunta kutsui meidät kotiinsa joulun viettoon. Olemme siitä edelleen kiitollisia. Ja samalla meille avautui joulun yhteisöllinen ulottuvuus: Joulupöytään kutsuttavien ihmisten kehää voi laajentaa, ihan niin kuin ensimmäisenä jouluna, kun Jeesuksen seimen ympärille kokoontui monenlaista väkeä.

– Sen jälkeen olemme viettäneet monia jouluja kodissamme Lohjalla, sukulaisten ja ystävien seurassa. Viime vuosina heistä yhä useampi on lähtenyt tästä elämästä. Kaipaamme heitä, ja jouluna koen, että ”he kaikki ovat täällä”,  he ovat yhä osa meidän jouluamme. Ensimmäisenä jouluna taivas laskeutui maan päälle, enkelit lauloivat paimenille ja Jumalan Poika syntyi seimeen. Tänäkin  jouluna taivas on lähellä.  Tuhannet ja tuhannet kynttilät syttyvät haudoille. Jouluun liittyy kaipaus, rakkaus ja toivo siitä, että kerran vielä joulun Lapsi yhdistää meidät kaikki suureen joulujuhlaan taivaassa.

Ensimmäistä kertaa tänä vuonna Kauneimmat Joululaulut -vihossa ovat mukana myös Pekka Simojoen Ikiaikojen taa ja Jukka Salmisen Pienikin valo pimeän poistaa.

Jouluna he ovat kaikki täällä -laulua voit laulaa mukana vaikkapa Koko Suomen Kauneimmissa Joululauluissa Lähetysseuran YouTubessa.

Teksti: Kirsi Elo
Kuva: Marjatta Kosonen

Jouluna he kaikki ovat täällä

San. Anna-Mari Kaskinen
Säv. Jiri Kuronen

Jouluna he kaikki ovat täällä,
joita rakastimme niin.
Näen tutut valokuvat kaapin päällä,
ja muistot laskeutuvat sydämiin.
On niin kuin jossain soisi tuttu ääni,
ja jälleen kerran maa niin kaunis on.
On kirkas Luojan taivas yllä pääni.
Soi enkeleiden laulu loputon.
Ja jälleen kerran joulu saapuu meille.
Nyt loista, hento liekki kirkkaana.
Tuo, seimen Lapsi, lohtu särkyneille.
On lähellämme valon maailma.

On ympärillä ihmeellinen ilta.
Yön muuri murtuu, raja katoaa.
On keskellämme rakkauden silta,
on taivas yhtä lähellä kuin maa.
Nyt kynttilöiden meri loistaa heille
ja tähtitaivas yllä kirkkomaan.
He laulavatko tänään enkeleille
nyt kirkkaammin kuin täällä milloinkaan?
Ja jälleen kerran joulu saapuu meille.
Nyt loista, hento liekki kirkkaana.
Tuo, seimen Lapsi, lohtu särkyneille.
On lähellämme valon maailma.

Maailman lapset tarvitsevat meitä. Anna lahja, joka muuttaa elämän.
kauneimmatjoululaulut.fi