Tasaus 2018: Nirmalan oma aviomies hakkasi ja kidutti häntä

Nirmala (vas.) ja mielenterveysjärjestö CMC:n työntekijä Sarita Chaudhary keskustelemassa.

Nykyään Nirmala taistelee naisiin kohdistuvaa syrjintää vastaan ja kertoo avoimesti rankoista kokemuksistaan, jotta siitä voisi olla apua muille.

Nepalilainen Nirmala syntyi köyhään perheeseen ja meni naimisiin 19-vuotiaana. Aika, jonka olisi pitänyt olla onnellista, muuttui pian painajaismaiseksi. Vain kolme päivää avioitumisen jälkeen väkivalta alkoi.

–  Koko aviomieheni perhe kidutti minua henkisesti ja fyysisesti. Kun yritin sanoa vastaan ja puolustaa itseäni, he painoivat kaulaani, Nirmala kertoo.

– Aluksi ajattelin, että ehkä mieheni muuttuu paremmaksi. Kuvittelin myös, että vaimona minun on suojeltava mieheni mainetta. Kidutus kuitenkin vain paheni. Minua käytettiin seksuaalisesti hyväksi ja usein minut lukittiin yksin huoneeseen. En saanut uusia vaatteita, kunnon ruokaa tai lääkkeitä, kun olin sairas.

Pahoinpidelty Nirmala ei pystynyt puhumaan kokemuksestaan läheisilleen eikä tiennyt, mistä voisi saada apua. Hän ei kertonut kenellekään edes silloin, kun mies yritti tappaa hänet. Lopulta hän sairastui henkisesti.

– Voimani olivat loppu. Olin epätoivoinen ja harkitsin jopa itsemurhaa.

”Sain valon takaisin elämääni”

Nirmala on selvinnyt raskaista kokemuksista saatuaan ammattiapua.

Nirmalan vanhemmat aavistivat jonkin olevan pielessä ja puhuivat asiasta eräälle naapuruston naiselle. Nainen tuli eräänä päivänä juttelemaan Nirmalalle ja kehotti häntä menemään Thakurdwaran klinikalle, jossa mielenterveysjärjestö CMC tarjoaa Lähetysseuran tuella mielenterveyspalveluita.

– Menin klinikalle yhdessä tämän naisen kanssa ja tapasin siellä CMC:n psykososiaalisen tuen koordinaattorin. Aluksi tapahtuneesta puhuminen oli vaikeaa, ja itkin pitkään kerrottuani tarinani ensimmäisen kerran, Nirmala sanoo.

Puhuminen oli rankkaa, mutta se auttoi. Nirmala sai apua tilanteeseensa sekä keinoja surun ja stressin käsittelyyn. Nirmala on käynyt keskustelmassa kokemuksistaan myös CMC:n vertaistukiryhmissä.

– Elämäni on täysin muuttunut. En piilottele enää tuskaani vaan puhun siitä avoimesti. Olen toiveikas tulevan suhteen, ja minun on helpompi ratkaista ongelmia nyt, kun pitkään jatkunut henkinen tuska on hellittänyt.

Nirmala ei enää asu aviomiehensä kanssa vaan työskentelee Bardiyassa hotellin safarioppaana ja tarjoilijana. Hän on tyytyväinen saadessaan parantua rauhassa, mutta toivoo, että pitkään jatkunut avioeroprosessi tulisi pian päätökseen.

Omasta tuskasta syntyi halu auttaa muita

Nirmala on onnistunut kääntämään rankan menneisyytensä positiiviseksi voimaksi auttamalla muita perheväkivaltaa kokeneita ja kirjoittamalla lauluja, runoja ja tarinoita, joissa vastustetaan naisiin kohdistuvaa syrjintää.

– Kun minulle tehtiin pahaa, koin, että minun täytyy peittää kasvoni, mutta nyt teen hyvää, joten miksi enää peittäisin kasvoni. Haluan välittää muille perheväkivaltaa kokeneille viestin, ettei kannata jäädä odottamaan tilanteen paranemista, vaan on haettava apua.

Nirmala on myös vienyt muutaman naisen samalle Lähetysseuran ja CMC:n tukemalle klinikalle, josta hän itse sai apua. Hänestä on tärkeää välittää sanaa klinikasta, koska se on ainoa paikka, jonka Nirmala tietää tarjoavan tukea lähisuhdeväkivaltaa kokeneille.

Teksti: Elina Huttunen. Haastattelu: Janne Juhaninmäki

Lahjoita tästä mielenterveyspalveluita Nepaliin!

Tasaus-kampanjalla tasataan henkistä hyvinvointia maailmassa. Tuki ohjataan muun muassa mielenterveyspalveluiden tarjoamiseen Nepalissa. Lue lisää Tasauksesta.