Neljä uutta työntekijää siunattiin Lähetysseuran työhön ulkomaille – ”Te tulette osaksi pitkää jatkumoa”

Kallion kirkossa Helsingissä siunattiin lähetystyöhön neljä uutta Lähetysseuran ulkomaantyöntekijää. He lähtevät töihin Etiopiaan, Thaimaahan ja Israeliin.

Piispa ja neljä muuta ihmistä siunaavat alttarilla albaan pukeutunutta nuorta miestä.
Piispa Teemu Laajasalo siunasi Lassi Vasasen työhön Israeliin. Avustajina Suvimarja Rannankari-Norjanen (vas.), Rolf Steffansson, Reetta Väisänen ja Karoliina Nivari. Kuva Pertti Pesonen.

”Onpa ihana olla iloisessa juhlassa mukana”, totesi Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo Kallion kirkon sakastissa ennen Kivimessua.

Hän piti rukouksen lähetystyöhön siunattaville ja messuun osallistuville työntekijöille ennen messun alkua. Messussa siunattiin Lähetysseuran uudet ulkomaantyöntekijät: Seppo Karppinen (Etiopia), Päivi Lilja (Thaimaa), Eija Mustonen (Thaimaa) ja Lassi Vasanen (Israel).

Neljä alpoihin pukeutunutta ihmistä istuu kirkon penkissä.
Seppo Karppinen (vas.) tuli messuun kotoaan Jyväskylästä, Päivi Lilja Hämeenlinnasta sekä Eija Mustonen ja Lassi Vasanen pääkaupunkiseudulta. Kuva Pertti Pesonen.

”Suomen Lähetysseura perustettiin päivälleen 164 vuotta sitten, 19. tammikuuta vuonna 1859. Tätä kirkkoa ei ollut silloin vielä rakennettu ja tuo naapurin Tuomiokirkkokin oli vasta seitsemän vuotta vanha. Tämä päivä muistuttaa siitä, että te rakkaat lähetystyöhön siunattavat tulette osaksi pitkää jatkumoa”, totesi piispa puheessaan.

”Toivoa toivottomille, armoa tuomituille”

Piispa Teemu Laajasalo saarnaa.
”Meidän tehtävämme on kertoa Kristuksesta, koska Hän itse on lähettänyt meidät tähän työhön”, Teemu Laajasalo sanoi. Kuva Pertti Pesonen.

Piispa Laajasalo painotti puheessaan, että hyvän tekeminen on välttämätöntä. Jokaisen hyväntekijän haaste on etsiä lohdutusta murheisiin.

”Lähetystyöntekijän tehtävä on kuitenkin tuoda eri tavalla taivasta tämän maailman helvetteihin. Kristuksen sanoman vieminen eroaa kaikista muista sanomista.”

”Kristus lupaa uusia alkuja kaikkensa menettäneille, toivoa toivottomille, armoa tuomituille ja ikuisen elämän voittoa kuoleman kohtaaville. Sitä sanomaa ei lupaa kukaan toinen ja sen sanoman vapautus ylittää kaikki inhimilliset esteet.”

Nykyisin myös Lähetysseuran työltä odotetaan mitattavia tuloksia, joista voidaan kertoa seurakunnille, tukijoille ja suurelle yleisölle. Laajasalo avasi tähän toisen näkökulman.

”Jeesuksen sanat rohkaisevat myös näkemään sen, että kaikki teidän työnne hedelmät eivät välttämättä näyttäydy teidän silmienne edessä, vaan kantavat tulevaan, muiden korjattavaksi. Kristuksen lähettiläänä toimiminen ei ole pikavoittojen etsimistä ja nopeita saavutuksia. Teidän työnne ja sanojenne kaiku voi kantaa pidemmälle kuin itse voitte aavistaakaan”, hän muistutti.

Maanviljelijät lähellä sydäntä

Tummahiuksinen nainen asettaa tuohuskynttilää hiekkaa kirkossa.
Eija Mustonen sytytti tuohuksen Kallion kirkossa ennen messun alkua. Kuva Pertti Pesonen.

Eija Mustonen, 60, valmistautuu lähtemään hankehallinnon asiantuntijaksi Etelä- ja Kaakkois-Aasiaan. Kodin hän perustaa Bangkokiin. Lähetysseuralla on Thaimaassa yhteensä 11 suomalaista työntekijää.

”Hankehallinto kuulostaa paperinmakuiselta, mutta on hirmuisen mielenkiintoista, kun sen tekee ihmisten kanssa yhdessä. Alue on minulle uusi, samoin yhteistyö kirkkojen kanssa”, hän sanoo.

Eija on koulutukseltaan maa- ja metsätieteiden maisteri.

”Olen kotoisin Kainuusta ja maalta, joten minulle erityisen läheisiä ovat maanviljelijät. Ihan kaikkien ihmisten pitää syödä!”

”Olo on toiveikas”

Keski-ikäinen, tummahiuksinen mies katsoo suoraan kameraan.
”On mahtavaa, että saan rauhassa tutustua uusiin asioihin ennen lähtöä Etiopiaan”, sanoo Seppo Karppinen. Kuva Pertti Pesonen.

Jyväskyläläinen Seppo Karppinen, 62, lähtee talouden ja hyvän hallinnon asiantuntijaksi Addis Abebaan Etiopiaan. Hänen työalueeseensa kuuluu itäinen ja eteläinen Afrikka.

”Olen kiitollinen, että minut on valittu tähän tehtävään. Olo on toiveikas ja odottava”, sanoo työlupaa odottava Seppo.

Hän arvioi pääsevänsä lähtemään maahan maalis-huhtikuussa. Aikuiset pojat jäävät Suomeen, mutta vaimo Tytti tulee tervehtimään kesälomalla ja ehkä myöhemmin pidemmäksikin aikaa.

Sepolle tärkeitä asioita ovat muun muassa köyhyyden ja syrjäytymisen vähentäminen, ruokaturva ja ympäristö. Koulutukseltaan hän on puutalousinsinööri ja ympäristöteknologian maisteri.

Lähetysseurassa on tammikuussa 74 ulkomaantyöntekijää. Aasiassa ja Afrikassa on lähes yhtä monta eli 27 ja 26. Lähi-idässä on kuusi työntekijää ja Latinalaisessa Amerikassa viisi.

Paikallisia työntekijöitä Lähetysseuralla on noin 1 200.

Teksti Marjatta Kosonen

Lue piispan saarna 19.1.2023 pidetyssä messussa.