Näemmekö puita hiilinieluilta? -keskustelu Maailma kylässä -festivaaleilla

lapsia seisoo puuntaimien vieressä hymyillen ja kädet ylös tuuletukseen nostettuna
Kuva: Virve Rissanen.

Lähetysseura järjestää Näemmekö puita hiilinieluilta? -keskustelun virtuaalisilla Maailma kylässä -festivaaleilla lauantaina 29.5. klo 11-11.20. Keskustelu muistuttaa, että metsät ovat paljon muutakin kuin pelkkä hiilinielu. Jotta metsityshankkeet onnistuvat, on ymmärrettävä puiden moninainen merkitys ihmisten elämässä.

”On arvioitu, että ilmastonmuutoksen rajaaminen alle 1,5 asteen vaatii yli miljardi hehtaaria lisää metsää maailmanlaajuisesti. Toisaalta tiedämme, että jo nyt hiiltä sitovat puuplantaasit ovat vieneet maita pienviljelijöiltä ja syrjäyttäneet alkuperäisluontoa Afrikassa” kertoo tilaisuudessa puhuva Lähetysseuran kehitystalouden asiantuntija Niko Humalisto.

”Keskustelussa pureudumme tähän ongelmaan ja haastamme tavan katsoa puita vain välineellisesti, niiden hiilensidontakyvyn kautta.  Tuomme esiin Lähetysseuran kokemuksia Tansaniasta ja kerromme, miten puita voi istuttaa ihmisoikeuksia kunnioittaen ja miten puiden paikallinen kulttuurinen arvo yhdistetään ilmastotekoihin”, sanoo tilaisuuden toinen puhuja, Lähetysseuran humanitaarisen työn asiantuntija Miia Barrow.

Virtuaalinen Maailma kylässä -festivaali tapahtuu erillisellä festivaalialustalla, jonne kirjaudutaan omalla sähköpostiosoitteella ja nimellä. Festivaalialusta ja sinne kirjautuminen aukeavat festivaaliperjantaina 28.5. klo 12. Pääset virtuaalifestivaalialustalle parhaiten Maailma kylässä -verkkosivuilta. Festivaali on täysin ilmainen ja kaikkiin ohjelmiin on vapaa pääsy. Kirjautumiseen ei tarvita luottokorttitietoja tai muitakaan tietoja kuin toimiva sähköpostiosoite.

Ohjelma on katsottavissa festivaaliviikonlopun esitysajan jälkeen myös 31.5.–4.6.2021.

Lisätietoa puhujista:

Niko Humalisto

Niko Humalisto on hiilen mallintamiseen ja kauppaan perehtynyt kehitystutkija sekä ympäristöaktivisti. Hän toimii kehitystalouden asiatuntijana Suomen Lähetysseurassa.

Miia Barrow

Miia Barrow on Lähetysseuran humanitaarisen työn asiantuntija ja omaa pitkän kokemuksen kehitysyhteistyöhankkeista. Hän on nähnyt metsien ja puiden tuomat käytännön hyödyt jokapäiväisessä työssään Lähetysseuran työalueilla Aasiasta Afrikkaan.

Katso alta video puiden merkityksestä Lähetysseuran kehitysyhteistyöhankkeessa Tansanian Kishapussa.