Muutto Kambodžaan sai Tuomas Meurmanin kääntymään Jumalan puoleen: “Jumala tietää, mitä kukin tarvitsee”

Entinen Päiväkummun nuori Tuomas Meurman tekee nyt lähetystyötä Kambodžassa. Hänet siunataan työhön Lähetysjuhlilla Salossa.

Tuomas Meurman ja Sara Latvus.
Tuomas Meurman työskentelee Kambodžassa yhdessä puolisonsa Sara Latvuksen kanssa. Kuva: Lærke Lysemose Christensen.

Entä jos rukous olisi ajatusten virtaa? Tätä Tuomas Meurman heräsi pohtimaan, kun asioiden listaaminen ja pyytäminen Jumalalta ei tuntunut enää luontevalta, vaan suorittamiselta.

”Minulle riittää, että annan ajatusten vaeltaa läheisissä ihmisissä, joiden puolesta haluan rukoilla. Jumala tietää, mitä kukin tarvitsee”, Tuomas kuvailee.

Hänellä on tapana rukoilla pitkin päivää. Joskus rukoukset ovat lyhyitä huokaisuja. Toisinaan kun omat voimat ja ajatukset eivät riitä, Jumalaan takertuu kaksin käsin kiinni.

Tuomas myöntää, että muutto Kambodžaan oli sellainen hetki, jolloin hän tunsi erityisesti tarvitsevansa Jumalan tukea. Hän aloitti työt ohjelma-asiantuntijana Lähetysseurassa viime syksynä ja muutti uuteen kotikaupunkiinsa Phnom Penhiin.

Salattu taito. Järki ei nyt riitä. Maailman viisaus ei tiedä siitä. Ei paljas sanan tieto käsitä. Sen hulluudeksi täällä moni sanoo, se tietää kaiken, silti etsii, janoo – on salattu.
”Siionin virsi 100 paljastaa armollisuuden, että saamme kärsiä ja olla hukassa. Voimme olla käsittämättä asioita ja välillä pimeydessä, mutta silti salattu voima meitä kannattelee”, Tuomas Meurman kuvailee. Kuva: Ilkka Koivisto.

Elämä rullaamaan uudessa maassa

Mikä Kambodžaan muutossa sai Tuomaksen tukeutumaan Jumalaan?

”Sanotaan, että sielu tulee jäljessä. On ollut vähän enemmän sellaisia takertumisen hetkiä, että saa elämänsä rullaamaan uudessa paikassa, työssä ja kulttuurissa.”

Ensinnäkin ulkomailla työtä ja vapaa-aikaa voi olla vaikea erottaa toisistaan. Tuomas antaa esimerkin: Suomessa työt voi jättää päivän jälkeen toimistolle ja jatkaa sitten vapaa-ajalle. Kambodžassa syy olla maassa on työ, joten siitä ei noin vain pääse irti vapaa-ajallakaan.

Toinen oivallus on se, miten ulkomaille muutto leikkaa sosiaalisten verkostojen langat irti. Ne langat täytyy punoa uudelleen, ja niistä syntyy hieman erilaisia. Toki teknologia auttaa myös vanhojen suhteiden ylläpidossa.

Kambodžaan muuttoa helpotti se, että Tuomaksen aviopuoliso Sara Latvus oli muuttanut maahan jo muutamaa kuukautta aiemmin. Millaista puolison kanssa on tehdä työtä?

”Molemmilla on selkeä oma roolinsa, eikä sen, että olemme aviopuolisoita, tarvitse näkyä työssä. Työasiat tehdään töinä ja vapaalla ollaan vapaalla.”

Työasiat eivät siis valu vapaa-ajalle?

”Kyllä ne sinne tulee, mutta ehkä niihin suhtautuu eri tavalla illallispöydässä.”

Seurakuntalaisia rukoilemassa Kambodžassa Krousin seurakunnassa.
Kirkollinen työ Kambodžassa oli Tuomakselle jo entuudestaan tuttua. Hän työskenteli vuosina 2016–2019 edellisen kerran Lähetysseurassa. Kuva: Anna Peltonen.

Muutos yllätti

Lähetysseura, Kambodža tai ulkomailla asuminen eivät sinänsä ole Tuomakselle uusia tuttavuuksia. Lähetysseura on hänelle tuttu jo nuoruusvuosilta Lähetysseuran Päiväkummun kurssikeskuksesta, jonka salin lattialla hän muistaa istuneensa ja kuunnelleensa terveisiä työalueilta.

Se jätti jäljen hänen ajatteluunsa: ”Olemme yhtä maailmaa ja yhtä muiden kanssa. Se tuli hirveän luonnolliseksi osaksi omaa ajattelua.”

Myöhemmin opiskelleessaan papiksi hän lähti Lähetysseuran kautta vapaaehtoistyöhön Hongkongiin Tan Ka Wanin huumevieroituskeskukseen. Lähes kymmenen vuotta sitten Lähetyssanomiin tehdystä haastattelusta paistaa läpi nuoren miehen into.

”Rukoilin enemmän kuin Suomessa, ja joka päivä liikkeelle lähtiessäni minulla oli iloinen mieli”, kertoi Tuomas Hongkongissa vapaaehtoistyöstään.

Papiksi ja sittemmin yhteiskuntatieteilijäksi valmistumisen jälkeen Tuomas on ehtinyt työskennellä jo kertaalleen Lähetysseurassa ennen nykyistä pestiä. Silloin hänen vastuullaan oli Lähetysseuran kirkollinen työ muun muassa Kambodžassa, jossa hän vieraili muutamaan kertaan.

Tuomas palasi maahan viime syksynä noin viiden vuoden tauon jälkeen. Hänet yllätti muutos, jonka maan pääkaupunki oli kokenut vuosien aikana.

”Kylämäisestä pikkukaupungista on alkanut muodostua aasialainen suurkaupunki, tulevaisuudessa jonkinlainen metropoli.”

Tuomas Meurman ja hänen vaimonsa Sara Latvus siunataan lähetystyöhön 28.5. Lähetysjuhlien päätösmessussa Salossa.

Teksti: Tarmo Ylhävuori

Artikkeli on julkaistu Lähetyssanomien numerossa 2/2023.

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat

Otsikko muutettu 26.5.