Missiologinen symposiumi: Eko ja ego kriisissä?

Tervetuloa missiologiseen symposiumiin Joensuussa 21.1.2025!

Ympäristökriisi on paitsi maailmankuvan ja ihmiskäsityksen kriisi, myös kulttuurinen ja hengellinen kriisi. Symposiumissa etsitään ajankohtaista, uutta näkökulmaa Jumalan, luomakunnan, luonnon ja ihmisen välisiin suhteisiin. Miten globaalit kristinuskot ja teologiat haastavat länsimaisen, ihmiskeskeisen ja hierarkioihin perustuvan maailmankuvan?

Järjestäjät: Suomen Lähetysseura ja Karjalan Teologinen seura (Itä-Suomen Yliopisto)

• aika: 21.1.2025, klo 13–18
  • paikka: Itä-Suomen yliopiston kampus, Yliopistokatu 2, Joensuu. Sali AT100, osallistuminen mahdollista myös zoomin kautta
  • kieli: englanti ja suomi, tulkkaus saatavilla zoomissa
  • Etäosallistujien ilmoittautuminen: (linkki ilmoitetaan myöhemmin tällä sivulla) Ilmoittautumisaika: 1.11.–17.1.

Ohjelma:

13.00 “On being a co-creature. Rethinking the relationship of God and the world from a biblical eco-feminist perspective” Pastori Trees van Montfoort (etänä)

14.15 ”Mikä on oleellisinta suhtautumisessa eläimiin? Patristisen kirjallisuuden näköaloja” Professori Serafim Seppälä

14.45–15.00 TAUKO

15.00 “’Steering human greed from egocentrism to oikocentrism:  Walk humbly with Creation and the Creator” Tohtori Louk Andrianos

16.00 ”Kokonaisen maailman Jumala. Havaintoja Tansaniasta ja muualta” Yhteisöasiantuntija Mikko Pyhtilä

16.30–16.45 TAUKO

16.45 ”Luontosuhde kaupungissa ja metsässä” Keskustelemassa VTT Eemeli Hakoköngäs ja TT Pauliina Kainulainen

17.10 Paneelikeskustelu (tohtori Andrianos, dosentti Niko Humalisto, TT Marjukka Laiho)

18.00 Päätös