Loitsut muuttuivat rukoukseksi – Thaimaalainen shamaani kääntyi kristinuskoon

Herra Phet Jaiping odottamassa kastejuhlan alkamista yhdessä poikansa evankelista Manas Jaipingin kanssa.
Herra Phet Jaiping odottamassa kastejuhlan alkamista yhdessä poikansa, evankelista Manas Jaipingin kanssa. Kuva Erin Kerber

– Oli koskettavaa seurata messussa kylämme viimeisen ei-kristityn kastetta kristityksi. Hän oli naapurimme ja kylän shamaani, 86-vuotias herra Phet Jaiping.  Messun jälkeen hän kutsui kristityt kotiinsa.

Näin kertovat Suomen Lähetysseuran työntekijät Riikka-Maria ja Tomas Kolkka, jotka ovat mukana pohjoisthaimaalaisen lua-kansan hiljaisessa vallankumouksessa. Kolkat kääntävät Raamattua yhdessä paikallisten kanssa ja tukevat seurakuntien kasvua muun muassa musiikkityön kautta. He toimivat yhteistyössä Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon kanssa, joka aloitti työn lua-kansan parissa kymmenisen vuotta sitten.

Ei maailmanloppu, vaan muutos parempaan

Kolkat kertovat, että Phet Jaiping oli ollut kiinnostunut kristinuskosta jo pitkään, mutta kasteen ottaminen mietitytti miestä. Hän katsoi, ettei voinut luopua shamaanin ammatistaan, jossa hän koki auttavansa ihmisiä. Hänen asemaansa arvostettiin ja hän sai palveluksistaan hyvän palkan.

– Mutta sitten hän tajusi, että hän voi jatkaa ihmisten auttamista kristittynäkin. Hän oli nähnyt, että kristityt rukoilevat paljon toistensa puolesta ja hyviä asioita tapahtuu. Nyt ihmiset tulevat hänen luokseen pyytämään esirukousta ja rukousvastauksia saadaan paljon, Riikka-Maria Kolkka kertoo.

Kolkkien mukaan tapahtuma todistaa vahvasti sekä heille että paikallisille siitä, että maailma ei kaadu, vaikka jotain vanhaa jää pois. Uutta ja parempaa voi tulla tilalle.

Luat asuvat korkeiden vuorten rinteillä Thaimaan ja Laosin rajalla
Luat asuvat korkeiden vuorten rinteillä Thaimaan ja Laosin rajalla. Kuva Riikka-Maria Kolkka

Kuin apostolien aikana

Kristinuskon kasvu Thaimaan pohjoisosissa muistuttaa kristillisyyden alkuaikojen tapahtumia, joista kerrotaan Raamatussa Apostolien teoissa. Thaimaan pääuskonto on buddhalaisuus, mutta pohjoisosissa asuu pieniä vähemmistökansoja, joiden uskonto on animismi eli luonnonuskonto. Juuri näiden kansojen parissa kristinusko leviää. Ensimmäinen lua-kansaan kuuluva ihminen kääntyi kristityksi 16 vuotta sitten. Nyt lua-kansan seurakuntaan Kolkkien työalueella kuuluu noin 1400 kastettua jäsentä. Heidän oma, noin 300 hengen kylänsä on seudun ainoa kokonaan kristitty kylä nyt, kun Phet Jaiping kääntyi kristinuskoon.

– On suuri etuoikeus viedä kristinuskon mahtavaa sanomaa toivosta ja sovinnosta. Näemme työssämme, että pelastuksen sanoma tavoittaa uusia ihmisiä ja muuttaa heidän elämäänsä, Riikka-Maria ja Tomas Kolkka sanovat.

Jokainen kieli on arvokas

Yhdessä paikallisten työtovereiden kanssa Kolkat ovat luoneet luan kielelle kirjoitusasun. Ensimmäiset lukutaitokirjaset on saatu valmiiksi ja lukutaito- ja raamatunkäännöstyö on alkanut. Kirjoitettu kieli kohentaa kansan itsetuntoa ja identiteettiä. Kyse on myös kulttuurin säilyttämisestä. Omakielinen Raamattu tuo Jumalan lähelle sydäntä.

– Kristillinen ajattelu lähtee siitä, että jokainen ihminen ja jokainen kieli on tärkeä. Kirjakielen luominen alkaa kuuntelemisesta. Siihen on eläydyttävä lapsen lailla, Kolkat toteavat

Kolkat ovat työskennelleet Thaimaassa vuodesta 2012. Aiemmin he olivat kahdeksan vuotta lähetystyössä Papua-Uudessa-Guineassa. Heidän työtään tukee yhdeksän seurakuntaa eri puolella Suomea sekä Opettajien Lähetysliitto.

Sari Lehtelä

Lapsi sanoi isälle: ”Isä, sinä putosit jokeen, koska nojasit siihen puuhun, josta äiti oli katkonut oksia. Jos myös sinä olisit tehnyt töitä, et olisi pudonnut veteen.” Lukutaitotyön perustana on omasta kulttuurista lähtevät asiat ja ilmiöt. Oppiminen on helpompaa ja hauskempaa, kun opeteltavat asiat ovat oppijoille omakohtaisia. Kuva Riikka-Maria Kolkka