Lapsikin voi olla kirjailija – opettajaäidin ja tyttären kirjat innostavat pieniä lukijoita

Tummahiuksinen äiti hymyilee kuvassa ulkona punapäisen tyttärensä kanssa.
Kati (vas.) ja Alina Keski-Mäenpää iloitsevat, kun heidän yhdessä tekemänsä kirja on saatu myyntiin. Kuvan otti Alinan isosisko Enni Keski-Mäenpää.

Soinilainen luokanopettaja, kirjailija Kati Keski-Mäenpää ja hänen tyttärensä Alina,13, innostavat varhaisnuoria lukemaan. Heidän kolmas kirjansa Kadonnut kassalipas – Etsiväkaksikko Taimi & Luka ilmestyi maaliskuussa.

”Päätimme kirjoittaa Etsiväkaksikko Taimi & Luka -sarjaan kolmannenkin osan, koska monet lapset ovat sitä meiltä pyytäneet. Olemme kiertäneet edellisten kirjojen julkaisun jälkeen Etelä-Pohjanmaan kouluilla kertomassa kirjoittamisesta ja julkaisemisesta”, Kati Keski-Mäenpää kertoo.

”Alina on tehnyt kirjavinkkauksia alueemme kirjaston työntekijän kanssa alakouluilla. Monet oppilaat ovat innostuneet ajatuksesta, että lapsikin voi olla kirjailija.”

”Olemme saaneet tapaamiltamme oppilailta myös paljon ideoita uuteen kirjaamme. Paljon on toivottu jännitystä ja eläimiä, ja molempia on tässä kirjassa mukana ainakin jonkin verran.”

Kirjan päähenkilöt Taimi ja Luka joutuvat jännittävään seikkailuun yrittäessään selvittää paikkakunnalla tapahtuneita varkauksia. Kirja on suunnattu varhaisnuorille, ja juoneen pääsee hyvin kiinni, vaikkei olisi lukenutkaan kirjasarjan kahta ensimmäistä osaa. Kirjan kustantaja on Suomen Lähetysseura.

Äiti ja tytär istuvat vastakkain keittiön pöydän ääressä ja katsovat toisiaan hymyillen.
Kati ja Alina ovat ideoineet juonta keittiön pöydän ääressä.

Esilukijat toimivat kriitikkoina

Kati kertoo, että uusin kirja syntyi eri tavalla kuin aiemmat. Äiti ja tytär suunnittelivat juonen yhdessä, mutta Kati kantoi päävastuun kirjoittamisesta ja Alina kuvittamisesta.

”Korona-ajan etäkoulun vuoksi Alinasta tuntui, että kirjoittamista oli koulun takia niin paljon, että kuvittaminen tuntui mielekkäämmälle.”

Kirjoitusprosessissa oli myös mukana ensimmäistä kertaa useita oppilasryhmiä esilukijoina.

”He lukivat käsikirjoitusta sitä mukaa, kun sitä syntyi. He kertoivat meille löytämänsä kirjoitusvirheet ja antoivat vinkkejä siihen, miten juoni voisi heidän mielestään edetä. Jonkin verran otimmekin mukaan oppilailta tulleita ajatuksia, jotka he varmasti tunnistavat tekstistä.”

”Tällainen palauteryhmän kanssa kirjoittaminen oli kaikkien mielestä tosi hauskaa! Oli ihanaa saada palautetta innokkailta lukijoilta lähes viikoittain, ja oppilaat aina odottivat, mitä tarinassa tapahtuu seuraavaksi.”

Kirja käteen pienestä pitäen

”On aina yhtä sykähdyttävää saada käsiinsä uunituore kirja, jonka on kirjoittanut tai toimittanut”, Kati iloitsee.

Maaliskuussa painosta tuli myös Katin toimittama kirja Satujen silta, Lyhyitä tarinoita pienille lukijoille. Kirjan 15 tarinaa ovat kaikki alajärveläisten ja vimpeliläisten oppilaiden kirjoittamia, ja ne kerättiin kirjoituskilpailulla.

Kirja on osa Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoittamaa lukutaitohanketta Alajärvellä ja Vimpelissä.

Kati on työskennellyt hankkeessa lokakuun alusta lähtien. ”Saan kannustaa alle kouluikäisiä sekä alkuopetuksen oppilaita lukemisen pariin. Tämä työ on ollut alueellamme tosi näkyvää ja innostavaa”, Kati kuvailee tyytyväisenä.

Etsiväkaksikko Taimi & Luka sarjassa on ilmestynyt aiemmin Varastettu vaivaisakka (2018) ja Hildan haamu (2019). Lähetystyössä Etiopiassa ollut Kati Keski-Mäenpää on kirjoittanut myös teokset Puhuvat kädet ja Yllätyksiä opetusvälinevarastossa. Opettajana Etiopiassa. (Lisäksi yhdessä Satu Hietalan kanssa kirjan Jaettu matka – Sadun syöpätarina)

Teksti Marjatta Kosonen

Kirjan voi tilata Suomen Lähetysseuran verkkokauppa Basaarista.