Lähetysseuran työntekijöitä palaa töihin koronatilanteen helpottuessa

Järjestön työntekijä osoittaa informaatiotaulua ja kertoo koronasta. Perhe istuu kuuntelemassa.
Lähetysseuran kambodžalainen kumppanijärjestö First Step levittää tietoa koronasta ja hygienian tärkeydestä. Kuva: First Step.

Monissa Lähetysseuran toimintamaissa koronaepidemia on rauhoittunut ja rajoituksia on höllennetty niin, että paluu arkeen työalueilla on mahdollista. Lähetysseuran työntekijät ovat aloittaneet lähes normaalin työarjen jo Hongkongissa, Taiwanissa, Virossa ja Angolassa.  Botswanassa työt alkoivat täysipainoisesti viime viikolla ja Kambodžassa ja Thaimaassa tällä viikolla. Lähetysseura evakuoi aiemmin keväällä koronatilanteen vuoksi osan työntekijöitään ulkomailta ja tarjosi paluumahdollisuutta kotimaahan kaikille. Osa työntekijöistä jäi työalueille. Työtä on jatkettu siten, kuin se on rajoitusten vuoksi ollut mahdollista, ja lomautuksia on purettu. Ulkomaantyöntekijät ovat mahdollisuuksien mukaan työskennelleet etänä Suomesta käsin.

– Seuraamme tiiviisti koronatilannetta Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Arvioimme aina kunkin maan kohdalta erikseen, milloin työntekijöiden on riittävän turvallista palata maahan ja aloittaa työt jotakuinkin normaalisti, sanoo ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen.

Esimerkiksi Botswanassa yhteiskuntaa on avattu siten, että 21.5. alkaen liikkuminen on ollut paikallisesti mahdollista ilman erityislupia ja botswanalaiset ovat alkaneet palata töihin. Tartuntatapauksia maassa on tähän mennessä ollut 38.  Thaimaassa koronatilanne on varsin hyvin hallinnassa, ja maa on purkanut rajoitteita vaiheittain.

–  Thaimaan säädökset ohjaavat turvalliseen työskentelyyn. Täällä on maskipakko ja kuumemittauksia metrossa ja kaupoissa sekä toimisto- ja kerrostaloissa. Sen lisäksi kauppoihin pitää rekisteröityä QR-koodilla sisään ja ulos, sanoo Kaakkois-Aasian aluepäällikkö Olli Pitkänen.

Lähetysseuran koronatyö tukee terveydenhoitoa, tiedonvälitystä, hygieniaa ja ruokaturvaa

Lähetysseuran yhteistyökumppanit eri maissa ovat jatkaneet toimintaansa koronarajoitusten puitteissa. Korona ja sen taloudelliset vaikutukset koskettavat eniten jo valmiiksi heikossa asemassa olevia ihmisiä, ja Lähetysseura on ohjannut tälle vuodelle 400 000 euroa koronaan liittyvään työhön. Uusissa hankkeissa tuetaan terveydenhuoltoa ja tarjotaan köyhille ja syrjityille ihmisille hygieniatarvikkeita, psykososiaalista tukea, ruoka-apua sekä luotettavaa tietoa koronaviruksesta ja hygienian tärkeydestä. Myös olemassa olevissa hankkeissa on huomioitu koronan vaikutukset.

– On hyvä, että pääsemme nyt monissa maissa täysin työntekijävoimin keskittymään heikoimmassa asemassa olevien tukemiseen yhdessä kumppaneidemme kanssa, Norjanen sanoo.

Lomautuksia purettu ja rippileirit käynnistyvät

Lähetysseura joutui koronan takia lomauttamaan osa-aikaisesti 46 työntekijää ja kokoaikaisesti kolme työntekijää. Nyt osa-aikaisesti lomautettuja on 32 ja kokoaikaisesti lomautettuja kolme.

Lähetysseuran rippikoululeirit toteutetaan seitsemän päivän mittaisina jaksoina kesä-heinäkuussa pienemmissä 20-25 rippikoululaisen ryhmissä, jotta turvallisuus voidaan taata riittävän hyvin. Konfirmaatiot järjestetään suuressa teltassa vain rippikoululaisten lähimpien ollessa läsnä. Kesäkuun Missioleiri on peruutettu ja elokuun tapahtumien, erityisesti Riihisleirin, toteuttamista pohditaan edelleen kokoontumisrajoitusten ja turvallisuuden näkökulmasta.