Lähetysseuran kumppaneita koolla Jyväskylässä

”Jos haluat kulkea nopeasti, kulje yksin. Jos haluat päästä pitkälle, kulje yhdessä.” Tämä afrikkalainen sananparsi on myös kuultu Lähetysseuran järjestämässä kumppanuuskonsultaatiossa. Päivien aikana keskustellaan kumppanuudesta sekä maailman muutoksesta ja sen tuomista haasteista.

Lähetysseura kutsui 160-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi koolle kolmisen kymmentä yhteistyökirkkojensa ja -järjestöjensä edustajaa. Jyväskylässä tiistaista perjantaihin kestävän konsultaation jälkeen useimmat vieraat ovat mukana myös tulevan viikonlopun Lähetysjuhlilla.

Edellinen konsultaatio vuonna 2014 pohjusti Lähetysseuran 2017–2022 strategian eli Toivon tiekartan luomista. Strategiakausi on lähestymässä puoltaväliä ja Lähetysseuralle on tärkeää saada palautetta kumppaneiltaan.

Kumppanuus on tärkeä osa Lähetysseuran identiteettiä ja yksi sen kantavista arvoista. Lähetysseuralla on yli sata kumppania noin 30 maassa. Konsultaation aikana on mahdollista keskustella siitä, mikä on yhteinen visio ja mihin suuntaan kumppanuutta halutaan kehittää.

Konsultaatio mahdollistaa myös sen, että eri puolilta maailmaa saapuvat kumppanit voivat tutustua toisiinsa, jakaa kokemuksia ja verkottua. Päivien aikana kuullaan alustuksia ja keskustellaan muun muassa siitä, millaisia haasteita maailman muutokset asettavat niin globaalisti kuin paikallisesti ja miten haasteisiin voidaan vastata. Keskusteluissa on noussut esiin sellaisia kaikkia koskettavia teemoja kuin ilmastonmuutos, uskonnollinen fundamentalismi, digitalisaatio ja epätasa-arvoisuuden lisääntyminen.