Lähetysseuran uusi ilmastorahasto tarjoaa mahdollisuuden kompensoida päästöt eettisesti

Hope Fund

Suomen Lähetysseura on avannut Suomen ensimmäisen ihmisoikeuspohjaisen ilmastorahaston. Rahasto lanseerattiin perjantaina 17.5. Lähetysjuhlilla Jyväskylässä.

Hope Fund on Suomen ensimmäinen oikeudenmukainen ja yhteisöpohjainen ilmastorahasto. Rahaston kautta yritykset ja seurakunnat voivat kompensoida esimerkiksi lentämisestä aiheutuvat päästönsä ilmastohankkeisiin. Rahat käytetään Lähetysseuran metsityshankkeisiin Nepalissa ja Tansaniassa.

Hope Fund on päästökompensaation edelläkävijä Suomessa. Rahasto ei tavoittele voittoja, vaan on käynnistynyt Lähetysseuran kumppanijärjestöjen tarpeista. Rahaston pohjana on ilmasto-oikeudenmukaisuus: on epäoikeudenmukaista, että ilmastonmuutoksen vaikutuksista kärsivät eniten ne, jotka ovat vaikuttaneet vähiten sen syntyyn. Samalla ilmastonmuutos uhkaa syödä kehitysyhteistyön tuloksia. Monilla toiminta-alueillamme metsäkato on muodostunut vakavaksi ongelmaksi, kun kestämätön maankäyttö yhdistyy ilmastonmuutoksen seurauksiin.

-Hope Fundin avulla Felm haluaa hidastaa ilmastonmuutosta kannustamalla päästövähennyksiin sekä auttamalla yrityksiä ja yhteisöjä kompensoimaan hiilijalanjälkeänsä eettisesti. Toteutamme metsityshankkeita yhdessä kehittyvien maiden yhteisöjen kanssa, alueilla missä ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat suurimpia, sanoo Lähetysseuran projektipäällikkö Ruusa Gawaza.

Paikallinen yhteisö istuttaa puun taimia Tansanian Kishapussa.

Puilla ja metsillä on merkittävä rooli, sillä ne tarjoavat suojaa, ruokaa ja toimeentuloa sekä suojaavat ja lannoittavat maaperää luonnollisesti. Isommassa mittakaavassa puut myös sitovat hiilidioksidia tehokkaasti, ja näin ollen metsittäminen auttaa taistelemaan ilmastonmuutoksen haittoja vastaan monella tasolla. Puun istuttamisen lisäksi päästöjään voi kompensoida Lähetysseuran ilmastotyöhön. Kaikki työ tapahtuu yhdessä Lähetysseuran kumppaneiden kanssa, joten rahastoon sijoittavat voivat luottaa avun perillemenoon.

-Tarjoamme seurakunnille ja yrityksille helpon ja joustavan tavan kompensoida hiilijalanjälkeänsä kestävällä ja eettisellä tavalla. Puunistutushankkeet ovat eettinen ja helppo tapa kompensoida omia päästöjään, sanoo palvelupäällikkö Milja Salo.

Mukana päästöjä kompensoimassa on jo Kirkkohallitus, ja nyt mukaan voivat liittyä myös seurakunnat ja yritykset. Lähetysseura on sitoutunut kompensoimaan myös omia päästöjään, vähentämään lentojaan ja toimimaan muutenkin ympäristöystävällisemmin.

Lisätietoa rahastosta ja siitä miten yritys tai seurakunta voi päästä mukaan löytyy Hope Fundin omilta nettisivulta.

Yksityishenkilönä voit tehdä lahjoituksen ympäristöpankkiimme!