Kummityötä 30 vuotta: ”Kiitos että annoitte tulevaisuuden”

Nayef Gharib (vas.) parhaiden ystäviensä kanssa.
Nayef Gharib (vas.) parhaiden ystäviensä parissa NMKY:n keskuksen pihalla Jerusalemissa. Kirjurina englannin kieltä ja kääntämistä opiskeleva Elias Boules (oik.) vieressään Elias Badra ja Hla Nasser Beit Sahourin koulusta. Toinen tyttö on hotellialaa opiskeleva Hazar. Kuva Sari Lehtelä

Lähetysseuran kummit ovat tukeneet lasten koulutusta eri maissa jo 30 vuoden ajan. Yhä useampi nuori pääsee kummien ansiosta peruskoulutusta pidemmälle, kiinni ammattiin ja toimeentuloon. Palestiinalainen Nayef Gharib on kiitollinen Lähetysseuran kummituesta, joka mahdollisti hänelle laadukkaan koulunkäynnin kirkon koulussa.

Monella hyvin koulutetulla palestiinalaisella nuorella aikuisella on vaikeuksia löytää oman alansa töitä. Akateemisen tutkinnon suorittanut saattaa päätyä ajamaan taksia kotikaupungissaan – jos ei sitten lähde ulkomaille. Poikkeuksiakin on. Yksi heistä on Lähetysseuran entinen kummioppilas Beit Sahourin luterilaisesta koulusta.

Nayef Gharib (21) opiskelee neljättä vuotta kauppatieteitä Betlehemin yliopistossa ja saa kandidaatin tutkinnon valmiiksi tänä keväänä. Hänen pääaineensa on markkinointi.

– Halusin Betlehemin yliopistoon, koska siellä on Palestiinan paras kauppatieteiden opetus. Opiskelu on tosi kovaa työtä, mutta innostavaa. Teen opinnoissani erilaisia projekteja, kuten markkinointisuunnitelmia paikallisille yrityksille.

Haastatteluhetkellä nuorella miehellä on hirmuinen kiire, sillä opintojen lopputyön neljän päivän markkinointitempaus on parhaillaan meneillään. Sen ytimessä on opiskelijoiden perustama väliaikainen suklaa-alan Chocoholics-yritys.

Hallinto ei tue yrittäjyyttä

Nayef Gharib aikoo jatkaa opiskelua maisteriksi asti, mahdollisesti ulkomailla. Elokuussa on kalenterissa neljän kuukauden NMKY:n koulutus- ja harjoittelupesti Tanskassa. Hän on ollut aktiivinen järjestön toiminnassa 14-vuotiaasta lähtien.

Ulkomailla suoritettujen opintojen jälkeen Nayef haluaa ehdottomasti palata kotiseudulleen ja perustaa oman yrityksen, mahdollisesti ravintolan. Muitakin yritysvaihtoehtoja hän pyörittelee ajatuksissaan.

Nuori mies haluaa antaa panoksensa yhteisönsä kehitykseen. Mutta hän harmittelee sitä, että palestiinalaishallinto ei tue yrittäjyyttä, minkä seurauksena elinkeinoelämä ei kukoista.

– Tarvitaan usean kuukauden työ, jotta saa kaikki tarvittavat luvat. Joudumme myös maksamaan veroja sekä Palestiinaan että Israeliin.

Nuoret liikkeelle ja oppimaan

Nayef Gharib kantaa vastuuta ikätovereistaan. Hän haluaa auttaa nuoria löytämään paikkansa maailmassa ja innostaa heitä jo nyt tekemään jotain hyödyllistä kotona tai kahvilassa istumisen sijaan.

Muutaman ystävänsä kanssa Nayef on perustanut nuorten aktivointiryhmän ja käy ystäviensä kanssa kouluissa kutsumassa 15–20-vuotiaita nuoria mukaan toimintaan.

– Meillä on käytössämme upeat NMKY:n tilat, joissa on uimahallikin. Lisäksi pihalla on tilaa pelata ja tehdä vaikka mitä. Olemme pitäneet jo pari ensiapukurssia ja rakentaneet yhdessä nuorten kanssa tuolit ja pöydät kierrätysmateriaaleista. Kokoonnumme arkisin kello 16 eteenpäin. Maanantaina koolla oli 50.

Matikkaa, tekniikkaa ja partiota

Nayef Gharib on kiitollinen Lähetysseuran kummituesta, joka mahdollisti hänelle laadukkaan koulunkäynnin kirkon koulussa. Hän menestyi koulussa erinomaisesti, lempiaine oli matematiikka.

– Olin hyvä myös englannissa ja kemiassa. Historiasta ja arabian kielestä en tykännyt.

Parhaiten hän pärjää älyä ja ongelmanratkaisukykyä vaativissa tehtävissä ja peleissä, kuten shakissa tai Rubikin kuution ratkaisemisessa. Myös sosiaalisen median tekniset koukerot ovat hänellä hallussa.

Matemaattisten ja teknisten harrastusten vastapainoksi Nayef on harrastanut jo lähes kymmenen vuotta partiota. Nykyisin hän on ryhmänjohtaja. Hän käy telttailemassa ainakin kerran vuodessa. Mukaan ei oteta puhelimia tai muita laitteita.

Kysyn hänen suhtautumisestaan uskontoon.

– Olen virallisesti ortodoksi, mutta mieleltäni luterilainen. Uskonto merkitsee minulle rakkautta. Uskonto on maailmankuvani perusta. Se merkitsee esimerkiksi sitä, etten halua sekaantua huonoihin asioihin, kuten alkoholiin ja tappeluihin. En ole koskaan juonut alkoholia.

Teksti ja kuvat Sari Lehtelä
(Artikkeli on ilmestynyt toukokuun Lähetyssanomat-lehdessä)

Lähetysseuran kummityö:

• yli 5 000 kummilasta ja -nuorta
  • tuen piirissä kaikkiaan yli 20 000 ihmistä
  • kummilapsia 17 maassa
  • toimintakulut yli 1 000 000 e vuodessa
  • perusopetusta ja peruskoulun jälkeistä opetusta
  • inklusiivista perusopetusta ja erityisopetusta
  • lastensuojelua ja rauhankasvatusta
  • kummisopimuksia 3700

Lähetysjuhlat Kuopiossa 25.–27.5.2018

Lähetysseuran 30-vuotista kummityötä juhlitaan Lähetysjuhlilla 26.5. klo 14.30 Kuopio-hallissa otsikolla ”Ihmisen lapsi”. Mukana mm. kirkkoherra Jaana Marjanen, lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila, entinen Nepalin-lähetystyöntekijä Kirsti Kirjavainen ja kirkollisen työn koordinaattori Elisa Nousiainen Suomen Lähetysseurasta.

Tule kummiksi