Kolme vinkkiä: Näin pidät seurakunnassa esillä Tasaus-kampanjaa

Tehdään yhdessä hyvää.

Ihmiset tutustuvat markkinakojuihin.
Tasaukseen voi osallistua esimerkiksi järjestämällä syysmarkkinat. Kuva on Turun porkkanamarkkinoilta vuodelta 2021. Kuva: Marjatta Kosonen.

Kaksi kertaa vuodessa, kevät- ja syyspäiväntasauksen aikaan, valo jakautuu tasaisesti maapallolla. Tasauspäiviin sijoittuva Tasaus-keräys kutsuu katsomaan maailmaa uudessa valossa ja toimimaan oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Tasauksen tuella varustetaan yhteisöjä ympäri maailmaa rakentamaan parempaa tulevaisuutta.

Ensi syksynä tasauspäivä sijoittuu lauantaihin 23. syyskuuta. Tasausta voi pitää esillä pidemmänkin aikaa. Verkkosivuiltamme Tasaus-materiaaleista löytyy sekä keräysmateriaalia että aineistoja aiheen käsittelyyn eri-ikäisten kanssa.

• Pitäkää Tasausta esillä seurakunnan erilaisissa tilaisuuksissa. Levittäkää tietoa Tasauksen materiaaleista ja käyttäkää niitä olemassa olevien ryhmien kokoontumisissa (lastenkerhot, nuortenillat, isoskoulutukset, raamattupiirit, lähetyspiirit, aikuisten kokoontumiset ja jumalanpalvelukset).
  • Laittakaa seurakunnan nettisivuille Tasaus-banneri syyskuun ajaksi.
  • Järjestäkää Tasaus-tempaus ja kertokaa siitä meille! (info@suomenlahetysseura.fi)

Erityisen ajankohtaista juuri nyt on ruokaturva ja ruoan riittäminen kaikille. Seurakunnissa on järjestetty Tasaus-lounaita yhteistyössä esimerkiksi Marttojen kanssa, myyty syyssatoa Tasauksen hyväksi ja järjestetty sunnuntaibrunsseja jumalanpalveluksen jälkeen.

Yhtenä ideana on kokoontua tekemään ruokaa tuotteista, joissa parasta ennen päiväys lähestyy (kaupoissa ”punainen lappu” -tuote). Tällä tavalla voi ruokahävikkiä tehdä näkyväksi ja vastustaa sitä. Samalla voi puhua ruokaturvasta vaikka Kambodžan kirkon esimerkin mukaan: Kuivuudesta kärsivässä Kambodžassa sienet tuovat ruokaturvaa.

Tasaus – jotta maailma olisi oikeudenmukaisempi, valoisampi ja lempeämpi