”Kiitän Jumalaa teidän avustanne”, sanoo entinen katulapsi Jonathan suomalaisille kummeilleen

Poika seisoo oven edessä ulkona ja näyttää tekemäänsä maalausta.
Kummilasten taiteelliset lahjat yllättävät. Casa Hogarissa asuvat Robert esittelee tekemäänsä taulua.

Kymmenvuotiaana venezuelalainen Jonathan Eliezer Chirinos asui kadulla eikä käynyt lainkaan koulua. Hänen yksinhuoltajaäitinsä ei pystynyt huolehtimaan pojasta yhä syvemmälle köyhyyteen ja kaaokseen vajoavassa Venezuelasa.

Jonathanin äiti asuu edelleen erittäin köyhissä oloissa, mutta pojan tulevaisuus näyttää nyt valoisammalta, kiitos suomalaisten kummien.

Jonathan Eliezer Chirinos käy taidekoulua.

Nyt 18-vuotias Jonathan pääsi kahdeksan vuotta sitten asumaan Casa Hogariin lastenkotiin Valencian kaupungissa. Siellä asuu 19 iältään 2–18-vuotiasta kummilasta.

Puutarha ja oma leipomo ovat auttaneet nuorisokotia selviytymään tilanteessa, jossa korona koettelee Venezuelaa  ja ruuasta on yhä ankarampi pula. Suomalaiset kummit tukevat Casa Hogarin lapsia Lähetysseuran kautta, ja koti saa säännöllisesti ruokapaketteja Yhdysvalloista.

”Suuret kiitokset suomalaisille kummeille tuestanne! Kiitän Jumalaa teidän avustanne ja siitä, että saan olla täällä. Toivon, että voisin tulevaisuudessa auttaa äitiäni”, Jonathan kertoo.

Casa Hogarin pojat asuivat ennen lastenkotiin tuloa turvattomissa olosuhteissa tai kadulla. Monet heistä näkivät nälkää ja joutuivat kohtaamaan väkivaltaa, päihdeongelmia ja prostituutiota. Osa heistä oli valjastettu huumeiden salakuljettajiksi, ja joidenkin vanhemmat ovat vankilassa.

Urheilu ja taide innostavat lapsia

Viisi lyhythiuksista poikaa laulaa sisätiloissa.
Nuorisokodissa toimii oma, ulkopuolisen opettajan vetämä kuoro, jossa Jonathankin laulaa.

Jonathan on koulunsa tähtioppilaita ja käy vapaa-ajallaan taidekoulussa. Tulevaisuudessa lahjakas nuorukainen toivoo pääsevänsä opiskelemaan graafista suunnittelua, ja hänellä on koulumenestyksensä ansiosta hyvät mahdollisuudet saada stipendi opintoihinsa.

Kkoululaiset käyvät luterilaisen kirkon yhteydessä sijaitsevaa Toivon koulua. Vapaa-aikanaan heillä on mahdollisuus harrastaa urheilua, musiikkia, kuvataiteita ja opiskella kieliä sekä osallistua seurakunnan toimintaan.

Lahjoitetut uunit ovat iso apu

Kaksi poikaa keinuu ulkona pihassa, takana lisää leikkivälineitä.
Suomalaiset kummit tukevat Casa Hogaria Valencian kaupungissa. Kodin kuopus on vasta kaksivuotias.

Casa Hogar on vehreän puutarhan ympäröimä iso talo, joka on maan tavan ja rikollisuuden vuoksi ympäröity korkealla aidalla. Pojat osallistuvat myös kykyjensä mukaan puutarhanhoitoon ja kodin oman leipomon toimintaan. Uunit nuorisokodille lahjoitti aikanaan Iisalmen seurakunta.

Teksti ja kuva Katja Tynkkynen