Kesh Maya puolustaa daliteja

Kesh Mayan kasvokuva

– Jos me dalitit söimme ja meiltä jäi ruokaa yli, ylempikastiset eivät huolineet meidän ruokaamme edes omille kotieläimilleen. Meidän piti säilyttää jäljelle jäänyt ruoka erillään, kertoo Kesh Maya Gayak (46).

Kesh Maya on dalit, Nepalin kastijärjestelmässä alimpana olevaa ihmisryhmää. Kastijärjestelmä jakaa ihmiset syntyperän mukaan eri ryhmiin, joilla on erilaiset oikeudet ja velvollisuudet. Kasti määrittää, mitä työtä voi tehdä ja kenen kanssa voi mennä naimisiin. Daliteja on pidetty perinteisesti ”epäpuhtaina” ja ”saastuttavina” muille kasteille. Juuri tästä oli kyse Kesh Mayan esimerkissä.

Kesh Maya on kokenut syrjintää koko elämänsä.

– Kun työskentelin pellolla, yläkastisten lapset olivat usein leikkimässä siellä. Jos itselläni oli jano ja pyysin vettä, sain sitä viimeiseksi sen jälkeen, kun kaikki ylempikastiset olivat juoneet. Tunsin vihaa, kun minulla oli kova jano, hän sanoo, ja kertoo toisen esimerkin:

– Tein töitä yläkastiselle. Pihassa oli puinen tuoli, johon istuuduin. Yhtäkkiä yksi perheen vanhemmista miehistä huusi minulle ja solvasi minua törkeästi.

Hän ei olisi saanut istua tuoliin, koska on dalit. Nepalissa lähes puolet daliteista elää köyhyysrajan alapuolella. He ovat usein maattomia ja heidän elinajanodotteensa on keskimääräistä pienempi. Vaikka edistysaskeleita on otettu ja Nepalin perustuslaki kieltää kastisyrjinnän, dalitit kohtaavat edelleen monenlaista syrjintää. Globaalisti kastiin perustuva syrjintä koskettaa arviolta 260 miljoonaa ihmistä.

Nykyään Kesh Mayalla on hieman omaa maata ja vuokramaata viljelyyn.

Kesh Maya on mukana Lähetysseuran tukemassa yhteisöryhmässä ja toimii kastisyrjinnän poistamiseksi. Ryhmä ei hyväksy syrjintää. Kerran se puuttui tilanteeseen, jossa ylempikastiset kieltäytyivät juomasta dalitin tarjoamaa teetä.

– Lisäämme yhteisössä tietoisuutta siitä, että kukaan ryhmän jäsen ei saa kieltäytyä dalitin tarjoamasta teestä. Keskustelimme ryhmässä, että jos joku käyttäytyy tällä tavoin, häntä ei oteta ryhmään mukaan. Lopulta pystyimme ratkaisemaan tuon konfliktin, eikä ryhmässä ole enää syrjintää, hän sanoo.

Kesh Maya kertoo saaneensa yhteisöryhmästä itseluottamusta ja rohkeutta. Hänen johdollaan dalitit ovat uhmanneet syrjiviä käytäntöjä. Esimerkiksi kylän ylempikastisen perheen juhlissa dalitit saivat hakea ruokaa talon takaikkunasta, kun muut vieraat saivat sitä talon etuikkunasta. Kesh Mayan rohkaisemana dalitit hakivat ruokaa etuikkunasta.

Kylän yhteisöryhmä ja osuuskunta ovat parantaneet asukkaiden elinoloja. Kesh Maya kertoo, että aiemmin elämä oli hankalaa ja hän työskenteli muiden mailla. Rahaa ei ollut lasten koulutarvikkeisiin. Lapsilla oli vanhat vaatteet. Nyt tilanne on parempi: hänellä on vähän omaa maata ja vuokramaata. Toimeentuloa tulee myös vuohista ja kanoista.

Kesh Maya keskustelee ringissä muiden naisten kanssa
Kesh Maya on saanut yhteisöryhmästä itseluottamusta puhua ja puuttua epäkohtiin.

Kesh Maya kertoo ylpeänä, että on tehnyt paljon työtä kouluttaakseen lapsensa.  Esimerkiksi vanhin tytär on opettaja ja keskimmäinen on töissä virkamiehenä. Kesh Maya suhtautuu toiveikkaasti myös kastisyrjinnän vastaisen työn edistymiseen.

– Nykyään koulutetut yläkastiset ihmiset tulevat tällaiseen pieneen kylään ja kysyvät minulta neuvoa yhteisön kehittämisestä. Siitä olen iloinen.

– Nyt meillä on laki ja perustuslaki, joka on useimpien tiedossa.

Kesh Mayan mielestä yläkastisia koulutettuja ihmisiä tulisi lähettää kursseille, joissa annetaan kastisyrjinnän vastaista koulutusta.

– Tarvitaan dalitien ja ylempikastisten yhteinen kampanja kastisyrjintää vastaan.

Teksti: Minna Havunen
Kuvat: Hannes Honkanen

Katso alla oleva video, jossa Kesh Maya kertoo elämästään.