Kauneimmat Joululaulut -karaokessa mukana tämän vuoden uudet laulut

Kalervo Vanhan oma suosikkijoululaulu on Maa on niin kaunis.
MaestroPro lahjoittaa tänäkin vuonna kymmenen senttiä jokaisesta ladatusta joululaulusta Kauneimmat Joululaulut -kampanjaan maailman lasten hyväksi. Kalervo Vanhan oma suosikkijoululaulu on Maa on niin kaunis. Kuva Kirsi Elo

Viime vuoden uutuus Kauneimmissa Joululauluissa oli karaoke, joka sisälsi kaikki vihossa olleet joululaulut. Karaoke on nyt päivitetty ja mukana ovat myös tämän vuoden vihkoon tulleet uudet laulut.

– Palaute viime joululta oli yksinomaan positiivista. Mikään taloudellinen menestys karaoke ei ollut, mutta se ei ollut tavoitekaan. Siitä jäi kuitenkin niin hyvä fiilis, että mukana ollaan tänäkin vuonna, toteaa karaoken toteuttaneen MaestroPron yrittäjä Kalervo Vanha.

– Monella oli kuva karaokesta yksinlauluna ja heille oli yllätys, miten hyvin se toimii yhteislaulun taustanakin.

Kalervo Vanhan mukaan muutama kymmenen seurakuntaa tilasi karaoken. Luonnollisesti se oli myös kaikkien karaokepalvelun tilaajien käytettävissä ravintoloissa ja baareissa. Ilahduttavasti joululauluja niissä laulettiinkin. Kauneimpia Joululauluja ladattiin palvelusta noin 2400 kertaa.

MaestroPro tarjoaa taustamusiikki-, urheilutelevisio- ja karaokepalvelua ravintoloille, hotelleille, kaupoille ja muille yrityksille. Koronavuosi on koetellut myös heidän liiketoimintaansa.

– Keväällä liiketoiminnasta katosi 96 prosenttia. Kesällä tilanne vähän parani ja lokakuussa olimme noin 70–80 prosentin tasossa normaalista. Tunnelma on odottava – katsotaan miten tässä käy. Melko hyvin olemme kuitenkin välttyneet lomautuksilta. Käytimme hiljaisen ajan hyväksi ja keskityimme tuotekehittelyyn, Vanha kertoo.

Kauneimmat Joululaulut -karaokeen on nyt lisätty viisi tämän vuoden vihkoon vaihtunutta tai uutta laulua. Kaikki viimevuotiset ovat toki tallella edelleen.

– Käytin karaokea viime jouluna itsekin yhdessä tilaisuudessa, kertoo Vanha, joka on toiminut vapaaehtoisena säestäjänä kotiseurakuntansa Pellon kylissä järjestettävissä Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa.

– Normaalisti soitan sähköpianoa, mutta eräässä kodissa järjestetyssä tilaisuudessa liitin läppärin televisioon ja pieneen bluetooth-kaiuttimeen. Tilaisuus oli oikein onnistunut. Olin mukana myös yhdellä Viking Linen risteilyllä, jossa Kauneimmat Joululaulut -karaokea käytettiin ja palaute oli sielläkin hyvää.

Miten karaokea sitten voisi käyttää hyväksi erityisesti korona-aikana?

–  No, me näytimme kerran yhden ison kauppakeskuksen keskusaukion isolla näytöllä jalkapallo-ottelun. Periaatteessa samalla tavalla voisi laulaa Kauneimpia Joululauluja – olisi tilaa pitää turvallisuusvälit. Ovathan seurakunnat järjestäneet aiemminkin ostoskeskuksissa laulutilaisuuksia.

– Kaikkihan me toivomme tietysti, että tautitilanne pysyisi jotenkuten hanskassa, että ei tarvitse ihan kotiin linnoittautua ja että Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksiakin pystyttäisiin järjestämään.

……………………..

Maailman lapset tarvitsevat meitä. Anna lahja, joka muuttaa elämän.
kauneimmatjoululaulut.fi