Kauneimmat Joululaulut: Henriikka Simojoki haluaa hehkuttaa arjen pieniä ihmeitä

Henriikka Simojoki tekee yhteistyötä Kauneimmat Joululaulut -kampanjan kanssa.
Henriikka Simojoki kuvailee itseään väsymättömäksi projekti-ihmiseksi ja armottomaksi fiilistelijäksi. Aamukahvilla-blogissaan hän kirjoittaa arjen pienistä ihmeistä, asioista jotka ovat kaikkien ulottuvilla – kuten Kauneimmat Joululaulut. Kuva Ari Vitikainen

Rakkaus kirjoittamiseen sekä aktiivinen ja utelias elämänasenne saivat Henriikka Simojoen aloittamaan blogin kirjoittamisen kuutisen vuotta sitten. Nyt Aamukahvilla-blogista on tullut tuhansien ihmisten seuraama lifestyle-blogi ja Henriikan työ. Tulevan joulun alla Aamukahvilla puhutaan myös Kauneimmista Joululauluista.

– Olen käynyt lapsesta asti laulamassa Kauneimpia Joululauluja. Se on minulle tärkeä jouluperinne. Kauneimmat Joululaulut tekee paljon hyvää ja Lähetysseuran työ on minulle tuttua. Siksi haluan olla mukana tässä.

Tavalliset asiat ovat tärkeitä

Kuten monet muutkin bloggaajat, Henriikka kirjoitti aluksi lähinnä kirppislöydöistä ja vaatteista. Pikkuhiljaa mukaan tuli syvällisempiä ja yhteiskunnallisiakin aiheita.

– Kun kerran olen saanut blogilleni yleisöä, haluan käyttää sitä muuhunkin kuin oman navan ympärillä pyörimiseen, Henriikka kertoo.

Blogin nimi löytyi, kun Henriikka mietti, mikä herättäisi ihmisissä positiivisia mielleyhtymiä, kuvaisi rauhallista hetkeä ja sallisi hänen kirjoittaa eri aiheista. Aamukahvilla kertoo myös siitä, että Henriikalle tärkeitä ovat pienet, arkiset asiat.

– Usein tuntuu siltä, että ihmiset odottavat lottovoittoa, upeaa lomaa hienossa hotellissa tai muuta ihmeellistä. Minä haluan hehkuttaa arjen pieniä ihmeitä, tavallisuutta, perhettä, ystäviä ja luontoa – asioita, jotka eivät välttämättä maksa mitään ja ovat suurimmalle osalle mahdollisia.

Henriikka on koulutukseltaan kulttuurituottaja ja tehnyt aiemmin töitä kuvataiteen parissa sekä viestintätoimistossa. Helmikuusta alkaen hän on ollut itsenäinen yrittäjä. Harrastuksen muuttuminen leipätyöksi vaikuttaa kirjoittamiseenkin, mutta pohjavire on pysynyt samana.

– Minä päätän edelleen itse, mistä kirjoitan. En hyväksy kaikkia yhteistyötarjouksia. On tärkeää, että arvot, tavoitteet ja toimintatavat kohtaavat. Olen aidosti niiden asioiden takana, joista kirjoitan. Positiivista on se, että nyt saan myös uudenlaisia mahdollisuuksia tekemiseen, taustavoimia ja esimerkiksi ammattikuvaajien apua.

Joulu on keskittymistä olennaiseen

Arjen pienet ihmeet. Niitä Henriikka painottaa joulussakin, rauhoittumista ja perheen kanssa olemista.

– Haluan haastaa ihmisiä miettimiään joulua muunkin kuin ”häsellyksen” kautta, ettei kaikki hukkuisi turhaan kuluttamiseen ja stressiin.

Henriikalle tärkeimmät jouluperinteet ovat juuri niitä, perinteisiä asioita: joulupuuro, aattohartaus, jouluillallinen, evankeliumin lukeminen, jouluyön jumalanpalvelus. Ja tietysti joululaulut.

– Tykkään laulaa. Mieheni tekee musiikkia ja oli monta vuotta töissä Jouluradiossa, joten joulumusiikki soi meillä silloin ympäri vuoden. Sylvian joululaulu ja Tulkoon joulu säilyvät suosikkeinani varmaan aina. Muutenkin pidän enemmän niistä rauhallisemmista ja hartaammista joululauluista, vaikka tontturalleillekin on varmasti paikkansa.

Henriikka näkee, että hyväntekeväisyys on osa Kauneimpia Joululauluja ja soisi sen tulevan vahvemminkin esille. Blogissaan hän aikoo kannustaa lukijoitaan menemään laulamaan ja kertoa, että kolehtihaaviin laitetuilla lahjoituksilla on merkitystä.

Kirsi Elo

Kauneimmat Joululaulut soivat kehitysmaiden nuorille