JP Leppäluoto päättää joulukonserttikiertueensa Lähetyskirkkoon 22.12.

Kaksi vuotta sitten JP Leppäluoto kävi tutustumassa Lähetysseuran työhön Nepalissa ja tapasi mm. kuuron Mamatan. Kuva Jenny Rostain

Tämän joulun alla muun muassa Raskaasta Joulusta tunnettu JP Leppäluoto tulkitsee rakastettuja joululauluja myös vähemmän raskaalla tyylillä niin kirkoissa kuin konserttisaleissa. Joulurauhaa -kiertueen viimeinen konsertti on Lähetyskirkossa Helsingissä 22.12.

– Olen edelleen mukana Raskasta Joulua -kiertueellakin. Omalla kiertueella esitän niitä samoja, perinteisiä joululauluja, mutta riisutumpina ja paljaampina versioina. Ne sopivat hyvin kirkkoihin, jotka ovat akustisesti loistavia keikkapaikkoja ja joissa tunnelma on jo valmiina olemassa, Leppäluoto toteaa.

– Siirryn siis maailmasta ja tunnelmasta toiseen, mikä tarjoaa mukavaa vastapainoa ja hyvän hiljentymisen paikan itsellekin.

Joulurauhaa -konserteissa Leppäluoto laulaa ja soittaa akustista kitaraa. Vahvistuksena hänellä on kolme muuta muusikkoa: Netta Skog soittaa haitaria, Jani Auvinen lyömäsoittimia ja Erik Valkama sähkökitaraa. Kappalevalinnoissa on mukana ”folkin riehakkuutta”, mutta ennen kaikkea sitä kiertueen nimen mukaista joulurauhaa.

– Lähetyskirkon keikka on viimeinen, joten siinä vaiheessa porukka on varmasti hioutunut hyvin yhteen – luvassa on siis taiturimaista musisointia, Leppäluoto lupaa.

Nepal on yhä hyvin muistissa

Kaksi vuotta sitten JP Leppäluoto kävi Nepalissa tutustumassa Lähetysseuran työhön Kauneimpien Joululaulujen ja Raskaan Joulun yhteistyön merkeissä. Matka on edelleen hyvin hänellä muistissa.

– Muistikuva Nepalista vain kirkastuu, mitä enemmän aikaa kuluu. Nyt pystyn tarkastelemaan objektiivisesti, mitä tuli nähtyä ja koettua ja pystyn laittamaan asioita perspektiiviin oman ajatusmaailman kanssa. Elämänkokemuksena tuo matka oli itselleni kyllä yksi vahvimmista, Leppäluoto muistelee.

Lähetyskirkon konsertin jälkeen Leppäluodolla on aikaa viettää hetki lomaa perheen kanssa. Sitten onkin taas tiedossa töitä ensi kesään asti, mistä free lancerina elantonsa ansaitseva Leppäluoto on hyvin iloinen. Tammikuun puolivälin jälkeen alkaa uuden levyn äänitys Dark Sarah -yhtyeen kanssa, mitä seuraa kiertue Sonata Arctikan lämmittelybändinä. Ja sen perään Leppäluoto kiertää konserttisaleja kavereittensa Marco Hietalan ja Ari Koivusen eli Powerless-trion kanssa.

Kirsi Elo

JP Leppäluoto: Joulurauhaa-konsertti 22.12.2018 Lähetyskirkossa
(Tähtitorninkatu 18, 00140 Hki)
yhteistyössä Kauneimpien Joululaulujen kanssa