Joana tahtoi nunnaksi – päätyi kahdeksan lapsen äidiksi ja papiksi

Siniseen leninkiin pukeutunut pappi Joanna Nangalela istuu tuolissa kasvomaski kasvoillaan.
”Olen esimerkki ja Jumalan edustaja seurakuntalaisille ja muille ihmisille”, sanoo Joana Nangalela.

–Muistan, kun luterilaisessa kirkossa kuuntelin saarnaa.  Mietin, että voisinkohan minäkin saarnata noin. Minulla oli ollut jo lapsesta asti kutsumus palvella Jumalan työssä, kertoo angolalainen Joana Nangalela.

Jumalan kutsu on kuljettanut Joana Nangalelaa (59) elämän mutkien kautta pastoriksi Lubangon kaupunkiin Angolassa. Joanan perhe oli katolinen, mutta hän lähti ystävänsä kutsumana luterilaiseen kirkkoon.

Hänen toivoi nuorena pääsevänsä nunnaksi. Koska katolisessa kirkossa ei ole naispappeja, Joana oli päätellyt voivansa toteuttaa Jumalan kutsua siten parhaiten. Isä ei kuitenkaan hyväksynyt päätöstä, sillä afrikkalaisessa kulttuurissa lapset ovat rikkaus.

Joana alkoi käydä säännöllisesti jumalanpalveluksissa luterilaisessa kirkossa ja liittyi seurakuntaan vuonna 2000. Aviomies ja kahdeksan lasta seurasivat perässä. Myöhemmin perheeseen on syntynyt 17 lastenlasta.

Pastori tekee kaikkea

Joannan nuoruuden toiveet heräsivät eloon luterilaisessa kirkossa eri muodossa. Hän aloitti nelivuotiset teologian opinnot Lubangon teologisessa korkeakoulussa. Joana sai pappisvihkimyksen 45-vuotiaana vuonna 2006. Sen jälkeen hän aloitti työt Santo Antónion seurakunnan pastorina Lubangossa.

Pastorina hän on sekatyöläinen. Jumalanpalvelusten lisäksi työhön kuuluu raamattutuntien ja luentojen pitämistä, saarnaamista, sielunhoitoa ja ohjausta. Toimituksia on seurakunnassa harvakseltaan. Joana laskeskelee, että hautajaisia ja kasteita on pari kertaa vuodessa, häät korkeintaan kerran vuodessa ja konfirmaatio vuosittain. Joana on lisäksi kirkon omistaman yläkoulun rehtori.

Kirkolla on vähän työntekijöitä, joten pastori tekee laajasti eri tehtäviä ja jakaa niitä myös eteenpäin eri vastuunkantajille. Vain sakramentit jakaa pastori, muut tehtävät voidaan jakaa maallikoillekin. Jumalanpalveluksen toimittaminen ja saarnaaminen ovat Joana-pastorin suosikkitehtäviä.

Pastorina oleminen merkitsee Joanalle ennen kaikkea palvelutehtävää: hän tuntee olevansa Jumalan ja lähimmäisten palvelija.

–Tehtävä on vastuullinen, sillä olen esimerkki ja Jumalan edustaja seurakuntalaisille ja muille ihmisille kaikkialla.

Kuka tahansa voi pudota

–Olen itse köyhästä perheestä, joten tunnen myötätuntoa nähdessäni kärsiviä ihmisiä, jotka syövät roskia ja nukkuvat kadulla. Tämä voi tapahtua kenelle vain, Joanna pohtii.

Hänen lempiraamatunkohta on Matt. 9:36–38, jossa Jeesus säälii kansaa. Ihmiset olivat heitteellä kuin lammaslauma vailla paimenta. ”Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän”, kohdassa sanotaan.

–Tämä kohta motivoi minua työssäni. Vastasin tähän Jeesuksen haasteeseen, kun tulin kirkkoon töihin. Työtä siis on tehtäväksi. Jos jokainen meistä tekisi jotain, voisimme saada suurta aikaan, Joana selittää.

Koko ikänsä Joanaa on seurannut saamaansa palvelukutsua, vaikkakin mutkien kautta.

–Elämäni on ollut yhtä koulua. Monta kärsimystä on matkan varrella ollut, mutta tänne asti on tultu, Joana peilaa elämäänsä taaksepäin.

Teksti ja kuva Teija Lievonen