”Ihmiset haluavat auttaa”

Sonja Orupaboa koskettaa ihmisten innostus ja myötätunto.

”Ihmisillä on halu auttaa ja kokea yhteisöllisyyttä. Heidän innostuksensa ja myötätuntonsa koskettavat minua eniten lähetystyössä”, toteaa Vantaan Tikkurilan seurakunnan lähetystyön ja kansainvälisen työn sihteeri Sonja Orupabo.

Hänen kokemuksensa mukaan ihmiset innostuvat lähetystyöstä, kun he saavat kuulla lähetystyöntekijöiden kertomuksia siitä, kuinka apu tavoittaa ja muuttaa ihmisten elämää eri puolilla maailmaa. Sosiaalinen media mahdollistaa yhteydenpidon koronankin aikana.

”Verkkosivuillamme ja someen linkitetyt lähetystyöntekijöiden hartaudet tavoittavat satoja, jopa 700 kuulijaa. Se on paljon”, Orupabo sanoo.

Tikkurilassa lähetystyön tukijoukkoihin halutaan saada mukaan myös nuoret aikuiset ja maahanmuuttajat. Virtuaalinen ilmastovalintatalo on järjestetty ja uutena toimintana alkoi syksyllä kaikille avoin ympäristönäkökulmaa painottava Global Action -ryhmä.

”Kaupunkiviljely toi näkyvyyttä ja kokemuksia yhteisöllisyydestä. Koronan vuoksi kaikkea suunniteltua emme ole vielä voineet toteuttaa, mutta toiveissa on esimerkiksi järjestää jonain päivänä ravintolapäivä, jossa ruoka on osittain tehty viljelysten tuotoksista ”, Orupabo kertoo.

Myös rippikoululaisille on tärkeää viedä tietoa tämän päivän lähetystyöstä. Lähetyssihteerin mukaan rippikoululaiset ovat kiinnostuneita ja ideoivat mielellään, kun heitä kannustetaan. Tästä hänellä on tuore kokemus viime kesän rippikoulusta.

Perinteiset lähetyspiirit toimivat Tikkurilan seurakunnassa toki myös ja tapahtumia järjestetään mahdollisuuksien mukaan. Esirukous lähetystyön puolesta on lähetyssihteerin mielestä hyvin tärkeää.

”Tikkurilan seurakunnassa ajattelemme, että lähetit ovat meidän ulkomaan työntekijöitämme. Lähetystyö on kirkon perustehtävä”, Orupabo toteaa.

Teksti: Sari Lehtelä

Kuuntele lisää Sonjan ajatuksia Kirkko maailmalla -podcastista: Teetkö sinäkin lähetystyötä?