”Haluan edistää ruohonjuuritason kohtaamisia” – oululainen Satu Haapanen lähtee työhön Jerusalemiin

Oululainen luokanopettaja ja poliitikko Satu Haapanen lähtee elokuussa Felm-keskuksen toiminnanjohtajaksi.

Satu Haapanen seisoo hymyillen valkoista taustaa vasten
Kuva: Reijo Koirikivi, Studio P.S.V.

”Tulen kaipaamaan Oulusta pyöräteitä, raikasta ilmaa sekä joki- ja merimaisemaa. Omia koiria ja lenkkejä heidän kanssaan tulee varmasti ikävä, mutta koirat jäävät äitini hyvään hoitoon”, kertoo Satu Haapanen, 52.

Perheellä on kaksi lemmikkiä: alun perin Sadun äidin koira, sekarotuinen 12-vuotias Martti ja cavalierspanieli Lola.

Viime viikot Satu on valmistautunut lähtöön yhdessä tytärtensä Ellan, 17 ja Sagan, 14, kanssa. Saga menee kansainväliseen kouluun ja Ella aikoo suorittaa lukio-opintojaan etänä. Perhe asettuu asumaan Felm-keskuksen yhteydessä olevaan huoneistoon Jerusalemin keskustaan. Perheen 23-vuotias esikoinen Eliel jää Suomeen ja jatkaa opintojaan Oulun yliopistossa.

”Olemme varustautuneet tyttärieni kanssa lähtöön katsomalla karttoja, lukemalla kirjoja ja seuraamalla uutisia. Keskustelemme Jerusalemin turvallisuudesta ja siitä, mitä harrastuksia tytöillä voisi olla.”

Levollisin mielin

”Odotan innokkaasti, mutta levollisin mielin uuden työni aloittamista ja Jerusalemiin asettumista. On kiva päästä tapaamaan työkavereitani paikan päälle. Felm-keskus rakennuksena on kaunis, ja Jerusalem historiallisena ja monikulttuurisena kaupunkina kiehtoo minua.”

Hän kertoo käyneensä aiemmin kahdesti Pyhällä maalla.

Rauhan ja rauhankasvatuksen kysymykset kiinnostavat Satua, samoin toimiminen ihmisten kanssa kansainvälisissä kuvioissa. Hän haluaa edistää ruohonjuuritason kohtaamisia ja ystävyyttä. Esimerkkeinä hän mainitsee musiikki- ja kulttuuritoiminnan, jossa nuoret ja naiset eri uskontokunnista voisivat tavata toisiaan turvallisessa ympäristössä. Vuoropuhelu ja yhteistyö ovat tärkeitä.

”Opettajana minua kiinnostaa myös opettajien kouluttaminen rauhantyössä ja yhteistyö tätä työtä tekevien kanssa”, Satu suunnittelee.

Toiminnan nainen

Koronapandemia ja liikkumisrajoitukset hiljensivät Felm-keskuksen toiminnan Jerusalemissa, mutta Israelin tehokkaan rokotusohjelman takia toimintaa voidaan todennäköisesti nyt jatkaa.

”Lähetysseuran keskus on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jonne jokainen vieras on tervetullut taustasta riippumatta. Odotan myös vierailijoiden tuovan omaa osaamistaan keskukseen.”

”Yritän tehdä keskusta tunnetuksi ja luoda hyviä suhteita. Aion pitää myös hartauksia ja teen osaltani mahdolliseksi keskuksen hengellisen toiminnan. Pidän lukemisesta ja opiskelusta, mutta olen myös toiminnan nainen ja valmis tarttumaan monenlaisiin tehtäviin”, Satu toteaa.

Israel on ollut edelläkävijä väestönsä rokottamisessa. Maa poisti kesäkuussa maskipakon julkisista sisätiloista, mutta palautti sen, kun koronatartuntojen määrä alkoi nousta, todennäköisesti viruksen deltavariantin takia. Palestiinalaisalueilla vain hyvin pieni osa asukkaista on saanut koronarokotteen.

Satu katsoo Martti-koiraansa, taustalla näkyy tiiliseinä ja pihaa
Sadun Martti-koira jää Suomeen hoitoon. Kuva: Saga Haapanen.

Valmiina uuteen

Satu on tarttunut elämänsä aikana pelottomasti monenlaisiin tehtäviin ja toimiin. Hän on valmistunut kasvatustieteiden maisteriksi Oulun yliopistosta ja työskennellyt luokanopettajana kotikaupungissaan Kemissä, Oulussa, Kempeleessä ja Eurooppa-koulussa Luxemburgissa.

Satu on myös kouluttanut opettajia Oulun yliopistossa ja toiminut vihreiden kansanedustajana vuosina 2011-2015. Viimeiset neljä vuotta hän on toiminut Oulun kaupunginvaltuustossa ja sivistys- ja kulttuurilautakunnan puheenjohtajana.

Hän ei asettunut enää ehdolle viime kesäkuussa pidetyissä kuntavaaleissa, sillä tiesi muuttavansa pois Oulusta.

”Tämän tehtävän ja muutenkin politiikan mielenkiintoisen kentän jätän taakseni hyvillä mielin ja valmiina uuteen.”

Vapaaehtoistyötä Satu on tehnyt Oulun vastaanottokeskuksen tukiyhdistyksessä naisten ja perhetyön parissa. Vieraskielisten lasten ja nuorten tilanne on lähellä hänen sydäntään.

”On tärkeää, että maahanmuuttajataustaisten perheiden lapset ja nuoret saavat vahvan kielitaidon ja hyvät eväät toimia suomalaisessa yhteiskunnassa. Myös lasten omaa äidinkieltä tulee vahvistaa.”

Oulussa asuu noin 7000-8000 ihmistä, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi.

”Ajatus lähetystyöhön ja kehitysyhteistyöhön lähtemisestä on seurannut minua lapsesta saakka.”

Nuoresta lähtien

Viime vuosina Satu on opiskellut työnsä ohella teologiaa Helsingin yliopistossa.

”Ajatus lähetystyöhön ja kehitysyhteistyöhön lähtemisestä on seurannut minua lapsesta saakka. Olen toiminut aktiivisesti seurakunnassa nuoresta lähtien”, Satu kertoo.

Hän kuuluu Oulunjoen seurakuntaan ja on sen seurakuntaneuvoston jäsen. Lisäksi Satu kuuluu Oulun yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Vapaa-aikanaan Satu soittaa pianoa ja huilua, lenkkeilee, lukee, tekee vapaaehtoistyötä ja opiskelee kieliä. Hän uskoo, että näitä harrastuksia voi jatkaa myös ensi syksynä, jos aikaa vaan löytyy.

Satu Haapasen työtä tukevat Mäntsälän ja Kemin seurakunnat.

Teksti: Marjatta Kosonen

Oulun Tuomiokirkossa siunataan tiistaina 10 elokuuta klo 19 lähetystyöhön kolme Lähetysseuran työntekijää: Satu Haapanen/Israel, Anna Holmström/Tansania ja Katja Tynkkynen/Bolivia. Piispa Jukka Keskitalo toimittaa siunaamisen viikkomessun yhteydessä. Messua voi seurata osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi