Haluaisitko virtuaalimatkalle tansanialaisperheen luokse?

Susana Ntambi nostaa vettä kuopan pohjalta kuivuudesta kärsivässä kotikylässään Tanssaniassa.
Ntambin perhe toivottaa vieraat tervetulleeksi seuraamaan arkeaan Inolelon kylässä Luoteis-Tansaniassa. Matkalla on mahdollista päästä esimerkiksi 18-vuotiaan Susanan seuraksi pyykkiä pesemään vesikuopalle. Kuva Virve Rissanen

Haluaisitko käydä tansanialaisessa maalaiskylässä katsomassa, miten ilmastonmuutos vaikuttaa sen asukkaiden jokapäiväiseen elämään? Se on nyt mahdollista ilman passia ja lentolippuakin. Tansanian-työntekijämme Virve Rissanen kuvasi viime vuonna 360-kameralla materiaalia, jota voi nyt katsoa virtuaalilaseilla Suomessa.

Julius Ntambin perhe toivottaa sinut tervetulleeksi kotiinsa. Perhe asuu Inolelon kylässä Tansanian kuivimmalla alueella, ja he ovat saaneet Lähetysseuran tuella esimerkiksi puunsiemeniä. He ovat mukana ilmastohankkeessa, jota toteutetaan 14 kylässä lähialueilla. Tavoitteena on auttaa ihmisiä sopeutumaan kuumuuteen ja kuivuuteen, joka heikentää satoja.

”Ihan kuin olisi ollut oikeasti matkalla”

Julius Ntambin perhe on mukana hankkeessa, joka auttaa heitä sopeutumaan ilmastonmuutoksen seurauksiin.
Julius Ntambi myy esimerkiksi kenkiä ja saippuaa, jotta perhe saisi toimeentuloa huonosta satovuodesta huolimatta. Perheen Teresa-äiti hoitaa puita, joiden siemenet hän sai hankkeen kautta. Perheen lapset käyvät koulussa, jonka vesitankki on myös rakennettu hankkeen tuella. Kuva Virve Rissanen

Helsingin Tuomiokirkkoseurakunnan lähetyksen tukiryhmä pääsi äskettäin koekäyttämään laseja.

– Ihan kuin olisi oikeasti käynyt Tansaniassa, kommentoi Leena Kontula Tuomiokirkon kryptassa keskellä syksyistä Helsinkiä.

Hänen jälkeensä laseja testannut Harri Brunila oli iloinen, että elämys toimi likinäköisellekin.

– Annan täydet pisteet, Brunila totesi.

Hän kiinnitti huomiota siihen, että perheen vanhemmat kouluttivat sekä poikansa että tyttärensä. Brunila katsoi laseilla perheen 15-vuotiaan pojan tarinan, koska halusi nähdä, miten tämä suhtautui tulevaisuuteen.

– He tarvitsevat kyllä apua vielä jonkin aikaa, mutta tämä sisälsi valtavan määrän toivoa, Brunila kertoi.

Vierailuja työalueille ei nyt kannata järjestää, mutta virtuaalilasien avulla lähetystyön arkeen on helppoa ja turvallista tutustua.

Virven toiveena on, että tulevaisuudessa virtuaalimatkoja voisi tehdä useammillekin Lähetysseuran työalueille. Tällä hetkellä voi vierailla Tansaniassa Ntambin perheen luona ja puunistutushankkeessa sekä käydä Etiopiassa katsomassa pienyrittäjäryhmän naisia tai Lähetysseuran entisiä kummilapsia.

Toivoa ilmassa – Lahjoita Tasaukseen!

Ilmastonmuutoksen vaikutuksista kärsivät eniten kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ihmiset. Kuivuus ja äärimmäiset sääolosuhteet vievät perheiltä mahdollisuuksia elinkeinoon, ravintoon ja puhtaaseen veteen. Tule mukaan tasaamaan ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja osallistu Tasaus-keräykseen osoitteessa tasaus.fi

Harri Brunila virtuaalimatkalla Tansanissa.
Harri Brunilan silmien edessä ei suinkaan ole Helsingin Tuomiokirkon kryptan kiviseinä vaan hän on 15-vuotiaan Daud-pojan mukana päästämässä karjaa karsinasta kuivuudesta kärsivässä tansanialaiskylässä. Kuva Virve Rissanen