100 tasa-arvotekoa: ”Minä en ole myytävänä"

Hawa Guissé (kesk.) käy koulua Lähetysseuran kummituella. Mariam-äiti (oik.) ja LML:n työntekijä Marieme Ahmed kuuntelevat Hawan tulevaisuudentoiveita.

– Toivoa tuo se, kun kummiohjelmassa mukana olevat tytöt uskaltavat sanoa, etteivät ole myytävinä ja avioliittoon joutumista voidaan lykätä edes muutamalla vuodella, Luterilaisen maailmanliiton Mauritanian maajohtaja Kasongo Mutshaila sanoo.

Mauritania on yksi maailman köyhimpiä maita. Tavallisen ihmisen elämisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet ovat hyvin heikot. Maalla ei juuri ole luonnonvaroja tai muita rikkauksia vaan päinvastoin luonnonolot ovat erittäin haastavat. Yli 70 prosenttia Mauritanian pinta-alasta on kuumaa ja kuivaa Saharan autiomaata.

Naisten asema on erittäin heikko ja heihin kohdistuu monenlaista väkivaltaa. Raiskatuksi tuleminen on lähtökohtaisesti naisen syy ja pahinta on, jos tyttö tulee raiskatuksi ennen avioliittoa, sillä silloin hän joutuu myös sosiaalisesti hylätyksi. Tämä on yksi syy sille, miksi tytöt naitetaan jo lapsina, 12-vuotiaina.

Avioliitto ei kuitenkaan tuo elämään vakautta, vaikka köyhä perhe niin toivookin, sillä miehillä ei katsota olevan taloudellista vastuuta lapsistaan. Naisten elämäntilanne on haastava. Yksinhuoltajuus on yleistä ja samaan aikaan naisten itsemääräämisoikeus ja tulonhankkimiskeinot ovat rajoitettuja.

Vertaistukea ja koulutusta naisille

Lähetysseura tukee naisia ja tyttöjä Mauritaniassa muun muassa perustamalla naisten tukiryhmiä ja säästö- ja pienluottoryhmiä sekä kouluttamalla pienyritystoimintaan. Naisille annetaan myös lukutaito-opetusta. Naisten kohentunut asema ja paremmat tulot vaikuttavat suoraan myös tyttöjen koulunkäyntiin.

Lähetysseuran kummiohjelmassa Mauritaniassa on tällä hetkellä mukana 330 lasta, joista suurin osa on tyttöjä – monet yksinhuoltajaperheistä.

– Materiaaliapu on todella tärkeää, sillä on paljon perheitä, joissa perheen kaikki lapset jakavat yhden kynän, toteaa kummikoordinaattori Marieme Ahmed.

Lisäksi perhe saa kummiohjelman puitteissa pientä toimeentulotukea, jolla mahdollistetaan se, että kummilapsi saa keskittyä koulunkäyntiin eikä hänen tarvitse tehdä työtä opintojen ohessa. Kummiohjelmassa mukana olevat perheet saavat myös terveysvakuutuksen, mikä kattaa kaikkien perheenjäsenten terveystarkastukset ja niihin liittyvät kulut.

”Minä haluan pois täältä!”

Yksi kummiohjelman tytöistä on toista luokkaa käyvä 11-vuotias Hawa Guissé, joka asuu pääkaupungin Nouakchottin köyhässä laitakorttelissa. Hawa on pieni ja heiveröinen, hän on sairastellut paljon koko elämänsä ajan. Heikko hygienia ja aliravitsemus ovat varmaan osasyynä sairasteluun.

Mariam-äiti on kuuden lapsen yksinhuoltaja. Perhe asuu pienessä huoneessa ja jakaa ulkona olevat keittotilat ja vessan useiden naapurien kanssa.

Terveysvakuutuksen ansiosta Hawan terveydentila on parantunut viime aikoina. Ujo tyttö ei muuten puhu juuri lainkaan, mutta kun häneltä kysytään tulevaisuuden haaveista, vastaa hän haluavansa pois Mauritaniasta.

Nouakchottin laitakortteleissa iskostuu yleensä jo pieniin lapsiin ajatus siitä, että elämä on parempaa jossakin muualla. Kaikki haluavat pois, parempaan elämään. Siksi Hawankin ensimmäinen ajatus oli, että hänen pitäisi päästä pois.

Äiti nauraa Hawan määrätietoisuudelle ja lupaa, ettei tämän tarvitse mennä vielä naimisiinkaan vaan tyttö saa jatkaa koulunkäyntiä.

Teksti ja kuva Anni Takko
kummityön koordinaattori

***

Tasa-arvotekoja. Lähetysseura osallistuu Tansaniassa toteutettavalla pilottihankkeella Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaan kuuluvaan 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, jolla tehdään uusia ja konkreettisia tekoja tasa-arvon edistämiseksi ja parannetaan erityisesti naisten näkyvyyttä. Juhlavuoden kunniaksi kerromme myös vuoden aikana Lähetysseuran työstä tasa-arvon edistämiseksi maailmalla. Lue aikaisemmin julkaistut tasa-arvoteot: