100 tasa-arvotekoa: Yhä useampi dalit-tyttö käy peruskoulun Nepalin Mugussa

Lal Devi (toinen vas.) iloitsee siitä

Suomen Lähetysseuralla on Nepalissa yli 500 kummioppilasta. Vammaisten oppilaiden ohella tuetaan muun muassa dalit-tyttöjen koulutusta syrjäisessä Mugun läänissä, lähellä Tiibetin rajaa. Dalitit ovat kastijärjestelmässä alimmalla tasolla.

– Mugun tyttöjen koulunkäyntiaste kasvaa jatkuvasti. Nyt heitä on koulussa jo yli 4400. Iloitsemme tästä kehityksestä, mutta samalla tiedostamme, että tyttöjen kouluttautuminen peruskoulun jälkeen on edelleen vähäistä, toteaa Lähetysseuran kummityön koordinaattorina Nepalissa toimiva Janne Juhaninmäki.

– Olisi tärkeää saada lahjakkaimmille tytöille mahdollisuus jatkaa koulua niin pitkälle kuin rahkeet riittävät, jotta daliteja olisi edustettuna kaikilla tärkeimmillä aloilla ja heitä olisi tulevaisuudessa vaikuttajina.

Mugun kummioppilasta 16 on saanut tähän mennessä pysyvää työtä mm. terveydenhoito- ja kasvatusalalla, valtion virastossa ja kansalaisjärjestössä.

Salaa kouluun

Lal Devi Bishwa Karman (15) kahdeksanhenkinen perhe asuu Charapin kylässä.

– Omistamme vain pienen maatilkun. Saamme siitä ruokaa kuusi kuukautta vuodessa. Isäni työskentelee muurarina piirikuntamme pääkaupungissa ja sitä ympäröivissä kylissä saadaksemme rahaa ruokaan.

– Kun aloitin koulun, minulla oli vaikeuksia hankkia laukku, koulupuku, vihkoja ja kyniä. Minut oltiin erottaa koulusta, kun minulla ei ollut tarvikkeita. Vapaa-aikanani minun piti paimentaa vuohia, joista saisimme perheellemme rahaa. Usein jouduin menemään salaa kouluun, koska isäni vastusti sitä. Onnistuin kuitenkin edistymään aina kymppiluokkaan saakka. Perheemme tulotaso laski niin, että lähes kaikki raha kului ruokaan.

Hyvillä arvosanoilla eteenpäin

– Huhtikuussa 2014 alueellamme toimiva järjestö järjesti haastattelut ja testit 7–10 luokkalaisille dalit-tytöille, Lal Devi Bishwa Karma kertoo.

– Minäkin halusin stipendioppilaaksi ja minut valittiin kummiohjelmaan. Sain myös ensimmäistä kertaa kunnon materiaalit koulunkäyntiin. Olin niin iloinen ja rohkaistunut ja pystyin nyt tekemään tehtäviä paremmin. Myös kotona sain tukea peruskoulun päättökokeisiin valmistautumiseen. Pääsin läpi hyvillä arvosanoilla ja jatkoin 11. luokalle. Olen perheeni ensimmäinen peruskoulun pääsykokeen läpäissyt. Perheeni on minusta ylpeä, myös koko dalit-yhteisö. Saan edelleen tukea kummiohjelmasta.

– Unelmanani on tulla opettajaksi, jotta voisin auttaa dalit-yhteisöä pärjäämään koulussa. Perheeni köyhyyden takia en olisi ikinä voinut jatkaa koulunkäyntiäni näin pitkälle. Olen äärettömän kiitollinen kummituesta!

***

Lähetysseura osallistuu Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaan kuuluvaan 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, jolla tehdään uusia ja konkreettisia tekoja tasa-arvon edistämiseksi ja parannetaan erityisesti naisten näkyvyyttä. Julkaisemme myös vuoden aikana tarinoita Lähetysseuran työstä tasa-arvon puolesta.