Ennakkotilaisuuksien sarja vie kohti Lähetysjuhlia Kuopiossa

Kuopion Tuomiokirkossa 10.4. klo 17.3. rauhasta ja sovinnosta keskustelemassa muun muassa kansanedustaja, ulkoministerin rauhanvälityksen erityisedustaja Jutta Urpilainen.

Kuopion tuomiokirkkoseurakunta ja Suomen Lähetysseura järjestävät kevään aikana neliosaisen tapahtumasarjan valmistautumisena Lähetysjuhliin, viimeinen niistä on juhlien alkamispäivänä. Iltojen aiheina ovat Lähetysseuran Toivon teemat ja niistä keskustelemassa on sekä Lähetysseuran omia että muita asiantuntijoita.

Illat järjestetään Tuomiokirkossa. Jokaisessa illassa on mukana musiikkivieras. Tapahtumilla halutaan nostaa esiin erilaisia, välillä yllättäviäkin näkökulmia maailmanlaajan kirkon elämään ja työhön. Teemat koskevat kristillistä todistusta, ihmisoikeuksia, rauhan ja sovinnon kysymyksiä sekä köyhyyttä. Miten ne ovat osa kirkon työtä ja todistusta tämän päivän maailmassa? Nouseeko ympäröivästä yhteiskunnasta erilaisia näkökulmia kuin mihin olemme kirkossa tottuneet?

22.1.2018 klo 18–19 Rohkeasti sanottu

Mitä tarkoittaa positiivinen uskonnonvapaus? Aiheesta ovat keskustelemassa Lähetysseuran toiminnanjohtaja, pastori Rolf Steffansson sekä Kuopion helluntaiseurakunnan johtava pastori Heimo Enbuska. Tilaisuuden juontavat Matti Huotari ja Jaana Marjanen. Musiikkivieraana on Ida Elina. Tapahtuma on osa kristittyjen ykseyden rukousviikon ohjelmaa Kuopiossa.

1.3.2018 klo 19.30–20.30 Taistelu oikeuksista

Onko ihmisoikeus itseisarvo ja kenelle ihmisoikeudet kuuluvat? Monikielisen opetuksen asiantuntija Kimmo Kosonen ja kirjailija Sirpa Kähkönen pohtivat aihetta Katja Hedbergin ja Matti Huotarin johdolla. Illan musiikista vastaa Tommi Kalenius.

10.4.2018 klo 17.30–18.30 Vaikea sovinto

Miksi meidän on niin vaikea elää rauhassa? Mistä syntyy sovinto? Aiheen äärellä keskustelemassa rauhan ja sovinnon johtava asiantuntija Tanja Viikki ja kansanedustaja, ulkoministerin rauhanvälityksen erityisedustaja Jutta Urpilainen. Keskustelua johdattelevat Pekka Niiranen ja Matti Huotari.

25.5.2018 klo 14–16 Oikein köyhä

Rikkaus antaa mahdollisuuden valita. Köyhyys on sitä, että ei ole valinnan mahdollisuutta. Aiheesta keskustelemassa hiippakuntadekaani Sakari Häkkinen, ihmisoikeusasiantuntija Tytti Matsinen ja piispa Ibrahim Azar.

Lähetysjuhlat Kuopiossa 25.–27.5.2018