80 vuotta täyttävä Bolivian kirkko saa tunnustusta yhteiskunnallisesta työstään

Karen Eliana Huaylluco osallistui Bolivian luterilaisen kirkon 80-vuotisjuhlien marssille La Pazissa.
”Emme ole perineet maata esi-isiltämme, vaan se on meillä lainassa lapsiltamme”, lukee Karen Eliana Huayllucon kyltissä. Hän osallistui Bolivian luterilaisen kirkon 80-vuotisjuhlien marssille La Pazissa. Huaylluco on kokeillut useampia kirkkoja, mutta löysi luterilaisesta kirkosta yhteisön, jossa tuntee tulevansa kuulluksi. Kuva Pia Kummel-Myrskog

Bolivian evankelisluterilainen kirkko juhli 80-vuotista taivaltaan viime viikonloppuna. Juhlat huipentuivat sunnuntaina 9.9. vietettyyn tuhat henkeä koonneeseen juhlamessuun, jonka yhteydessä kirkko vastaanotti La Pazin läänissä sijaitsevan San Pedro de Curahuaran kaupungin tunnustuksen. Tunnustus annettiin kirkon omistautumisesta köyhien ja syrjään jätettyjen asialle yhteiskunnassa. Samaan aikaan valtio on kiristämässä kirkkojen valvontaa.

– Meidän tehtävämme on alusta asti ollut taistella sen puolesta, että kaikilla Boliviassa olisi ihmisarvoinen elämä, kertoo kirkon johtaja Emilio Aslla Flores.

– Kahdeksankymmentä vuotta sitten muut kirkot suosittelivat luterilaiselle kirkolle työn aloittamista kaukana ylätasangolla, joka oli vaikeimmin saavutettavissa. Siellä aloitimme työn, ja siitä alkaen olemme nähneet juuri ne, joita kukaan muu ei näe. Tunnustus johtuu pitkäjänteisestä työstämme.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun luterilainen kirkko palkitaan. Viime vuonna evankelisten kirkkojen kattojärjestö antoi sille tunnustuksen yhteiskunnallisesta työstä. Pieni vähemmistökirkko näyttäytyy laadukkaan työnsä kautta, mutta myös esimerkiksi marssimalla La Pazin kaupungin läpi juhlapäivän kunniaksi.

Karen Eliana Huaylluco oli yksi marssiin osallistuneista.

– Luterilainen kirkko merkitsee minulle yhteisöä, jossa on paikka minulle, Huaylluco kertoo.

– Yritin osallistua kahden muun kirkon toimintaan ennen kuin tulin luterilaiseen kirkkoon. Huomasin, että täällä kanssani halutaan puhua. Minulle selitetään asioita, mutta minua myös kuunnellaan. Sovin mukaan ja viihdyn täällä. Kirkko on minulle tärkeä, hän sanoo iloisesti.

Hallitus on tiukentanut kirkkojen valvontaa

Kirkko ei saa kuitenkaan osakseen vain myönteistä huomiota. Aslla Flores kertoo, että hallitus on kuluneena vuonna yrittänyt hiljentää kirkkoja. Vuoden alussa astui voimaan kielto kutsua uusia ihmisiä jumalanpalveluksiin ja kirkon muuhun toimintaan. Rangaistuksena oli monen vuoden vankilatuomio.

– Kielto johtui ensinnäkin siitä, että monilla menestyksen teologiaa edustavilla kirkoilla on taloudellisia epäselvyyksiä ja valtio epäilee niitä veronkierrosta. Toinen syy on se, että näiden kirkkojen johtajia on pidätetty huumeiden salakuljetuksesta. Vahvasti menestyksen teologiaan pohjautuvat kirkot leviävät, mutta viranomaisten valvonnasta saavat kärsiä kaikki kirkot, Aslla Flores toteaa.

– Laki oli kuitenkin valmisteltu huonosti ja se oli perustuslain vastainen. Marssimme lakia vastaan, ja muutama kuukausi sitten se kumottiin. Uhkana on edelleen se, että valtio voi takavarikoida tietyn prosenttiosuuden kirkon saamista lahjoituksista ja kolehdeista.

–  Annamme jatkossakin palautetta hallitukselle, ja toivomme sen osallistuvan vuoropuheluun, Aslla Flores sanoo. Me aiomme edelleenkin pysyä näkyvillä, sillä samalla pysyvät yhteiskunnassa näkyvillä myös ihmisarvo- ja ihmisoikeuskysymykset.

Suomen Lähetysseura on tehnyt yhteistyötä Bolivian evankelisluterilaisen kirkon kanssa vuodesta 2004. Kirkolla on noin 18 000 jäsentä. Se on Etelä-Amerikan ainut alkuperäiskansoista muodostuva kirkko.

Pia Kummel-Myrskog
(kirjoittaja on Lähetysseuran kirkollisen työn päällikkö ja osallistui Bolivian ev.lut. kirkon 80-vuotisjuhlallisuuksiin 5.-9.9.)

San Pedro de Curahuaran kaupungin edustaja Lic. Pascual Alan Vasques ojensi kirkon johtaja Emilio Aslla Floresille tunnustuksen kirkon omistautumisesta köyhien ja syrjään jätettyjen asialle yhteiskunnassa. Kuva Jaakko Lavonius