Virve Rissaselle rukoilu on luonteva osa päivää – ”Yhteys on auki koko ajan”

Kun on hetki luppoaikaa, Virve lausuu mielessään rukouksen. Jumala saa kuulla niin ilot kuin surut.

Virve Rissasen iltarukous: "Rakas taivaan Isä, kiitos tästä päivästä, kiitos tämän päivän iloista ja suruista, siunaa tämä yö ja huominen päivä, siunaa, että huomenna kaikki menisi hyvin, kiitos, että tänään kaikki meni hyvin. Kiitos kaikesta ja kaikista, siunaa kaikkea ja kaikkia."
Kuva: Katri Niiranen-Kilasi.

Ennen kuin Virve Rissanen lähtee ajamaan, hän rukoilee, ettei automatkalla tapahdu mitään. Tansaniassa liikenne on sen verran kaoottisempaa kuin Suomessa. Virve työskentelee Lähetysseuralla itäisen ja eteläisen Afrikan alueellisena viestinnän asiantuntijana.

Virvelle rukoilu on luontevaa jutustelua Jumalan kanssa pitkin päivää. Seistessään liikennevaloissa tai kassajonossa Virve saattaa käyttää luppoaikaa lyhyeen rukoukseen. Hän lausuu mielessään kiitoksen, toiveen tai pyynnön kohti taivasta.

”Se on elämää niin, että yhteys on auki koko ajan”, Virve kuvaa suhdettaan rukoiluun.

Iltaisin ennen nukkumaanmenoa Virve rukoilee toisinaan, kun kaipaa rauhoittumista. Päässä voivat pyöriä kuluneen päivän ilot ja surut. Rukoilu saa ylikierroksilla käyvän mielen tasaantumaan.

Iltarukouksen pohja on säilynyt samanlaisena teini-iästä lähtien. Nyt Virve pitää iltarukoustaan vähän naivina teinin luomuksena, mutta samalla sen kokonaisvaltaisuus puhuttelee.

Rukous alkaa kiitoksella tästä päivästä, iloista ja suruista. Ajatus kumpuaa Virven suvulle tärkeästä virrestä Kiitos sulle, Jumalani. Virressä kiitetään ohdakkeista, jotka haavoittivat.

”Se on selkeästi lapsena jo puhutellut, että näin sitä kiitellään ohdakkeista.”

Virsi on kannustanut Virveä tuomaan rukouksen myös surut. Niillä on yhtä lailla merkitys elämässä kuin ilonaiheilla.

Virve muistaa rukouksessaan myös työssään tapaamiaan ihmisiä

Rukouksen alku pysyy illasta toiseen samana:

”Rakas taivaan Isä,
kiitos tästä päivästä,
kiitos tämän päivän iloista ja suruista,
siunaa tämä yö ja huominen päivä,
siunaa, että huomenna kaikki menisi hyvin,
kiitos, että tänään kaikki meni hyvin.
Kiitos kaikesta ja kaikista, siunaa kaikkea ja kaikkia.”

Rukous täydentyy päivän aikana tapahtuneilla asioilla, ja lopussa Virve pyytää kaikille läheisille ihmisilleen siunausta. Virve muistaa rukouksessaan myös työmatkoilla tapaamiaan ihmisiä ja ihmisryhmiä, jotka kaipaavat siunausta.

Työssään alueellisena viestinnän asiantuntijana Virve pääsee raportoimaan siitä, miten maailma paranee Lähetysseuran työn avulla.

”Ne ovat tosi isoja juttuja, jos meidän tuellamme tyttö pääsee kouluun tai yksinhuoltajaäiti saa itselleen toimeentuloa.”

Nämä arkiset asiat voivat muuttaa yksilön elämän. Ne ovat hyvä syy laittaa kädet ristiin ja kiittää.

Teksti: Tarmo Ylhävuori