Viimevuotista tilaisuutta seurattiin ulkomaita myöten – Kauneimmat Joululaulut -striimaus Messukylästä 8.12.

Viime vuonna Tampereen Messukylän seurakunta striimasi Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuden, joka saavutti niin suuren suosion, että tapahtuma päätettiin järjestää uudelleen tänä vuonna. Päätös tehtiin jo ennen kuin tiedettiin, että korona rajoittaisi Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksiin osallistumista tänäkin jouluna.

Neljä palavaa adventtikynttilää alttaritaulun edessä.
”Heille, jotka asuvat kaukana tai eivät muusta syystä pääse tai voi tulla kirkkoon, halutaan tarjoilla joulun tunnelmaa linjoja pitkin. Mikäs siihen parempi keino kuin musiikki ja joululaulut." Kuva Katja Rantavaara

”Viimevuotinen menestys yllätti meidät täysin. Lähdimme silloin suunnittelemaan tilaisuutta hyvin huolettomasti, mutta jo ennakkokiinnostus kertoi, että tällä onkin jokin suurempi merkitys. Niinpä panostimme sitten tapahtuman tekniseen toteutukseen ja sisältöön toivoen, että pystymme täyttämään ihmisten odotukset”, kanttori Katja Rantavaara kertoo.

”Tilaisuuden juontaja kertoi suorassa lähetyksessä katsojien terveisiä. Niitä tuli ympäri maailmaa. Tuli tunne, että tälle oli todella tarvetta, emmekä olleet tehneet töitä turhaan. Se oli mahtavaa!”

”Tilaisuus tavoitti Facebookissa ja YouTubessa yli 20 000 katsojaa. Verkkotapahtumia häirinneistä trolleista huolimatta se oli niin hyvä kokemus, että haluamme tehdä sen tänä vuonna uudestaan ja viime vuodesta viisastuneina. Myös katsojat toivoivat sille jatkoa.”

Messukylä on yksi Tampereen seurakuntayhtymän viidestä seurakunnasta. Jäseniä seurakunnassa on noin 40 000. Normaalisti seurakunta järjestää parikymmentä Kauneimmat Joululaulut -tilaisuutta ja niihin osallistuu 5 000–6 000 ihmistä. Tänäkin jouluna messukyläläiset pääsevät laulamaan joululauluja kirkkoon, mutta ovella pitää näyttää koronapassi.

Kanttoreita seurakunnassa on kuusi, joten jokainen on mukana useammassa tilaisuudessa. Kaikki kuusi ovat mukana musisoimassa striimattavassa tilaisuudessa ja vahvistukseksi saadaan vielä pari muutakin muusikkoa.

Koko perheelle suunnattu yhteislaulutilaisuus

”Striimattava tilaisuus on suunnattu koko perheelle, meillä on myös lapsisolisti. Striimauksesta huolimatta tarkoitus on laulaa yhdessä eli sovitukset ja sävellajit valitaan niin, että jokaisen on helppo yhtyä lauluun kotona. Laulut myös tekstitetään. Ja tallenne on katsottavissa jonkin aikaa jälkikäteen.”

Katja Rantavaara uskoo, että striimaukset ovat tulleet ainakin jossain määrin jäädäkseen vielä korona-ajan jälkeenkin.

”Heille, jotka asuvat kaukana tai eivät muusta syystä pääse tai voi tulla kirkkoon, halutaan tarjoilla joulun tunnelmaa linjoja pitkin. Mikäs siihen parempi keino kuin musiikki ja joululaulut. Meillä on myös koko syksyn striimattu joka sunnuntai jumalanpalvelus jostakin seurakunnan kirkosta.”

Kauneimmat Joululaulut on aina iloinen ja mieluisa työtehtävä. Tilaisuuksissa on mahtava tunnelma ja on kiva laulaa yhdessä.”

Katja Rantavaaralle perinteinen En etsi valtaa, loistoa on se joululaulu, joka tuo paljon lämpimiä muistoja mieleen, mutta uudemmistakin lauluista löytyy mieluisia laulettavia.

”Olen tänä syksynä herännyt myös laulun Jouluna he kaikki ovat täällä viehätykseen ja tunnelmaan. Olen lauleskellut sitä itsekseni, ja se on kyllä tosi kaunis. Se saa ajatukset lähelle myös omia rakkaita vanhempiani, jotka eivät enää ole täällä joulua meidän kanssamme viettämässä.”

Kauneimmat Joululaulut -striimaus Messukylän kirkosta 8.12. klo 19.