Videokuvaajan sydän syttyi Etiopiassa kummityölle: aids-orpo on rakkauden arvoinen

Antti Vuori kuvasi Etiopiassa Lähetysseuralle Kaksi päivää -videon aids-orpojen parissa tehtävästä työstä. Otoksia katseltiin jo heti paikan päällä. Kuva Ari Vitikainen

Puoli vuotta sitten muusikko ja video-ohjaaja Antti Vuori sai mahdollisuuden lähteä tavallisesta poikkeavalle kuvausmatkalle. ”Menin Etiopiaan tekemään Suomen Lähetysseuralle videota Dessien aids-orpojen parissa tehtävästä työstä. Se oli samalla ensimmäinen matkani Afrikkaan”, Vuori kertoo.
Vuori tutustui matkallaan myös ensimmäistä kertaa Suomen Lähetysseuran kummityöhön. Kuvaukset avasivat oven kummilasten koteihin, kouluun ja elämään aidsin runtelemassa maassa.

Henkeäsalpaavaa kauneutta ja köyhyyttä

Lähetysseura aloitti kummityön aids-orpojen parissa vuonna 2002, mutta kummityötä on tehty Etiopiassa lähes 30 vuotta.
Aids-orpojen parissa tehtävälle työlle on yhä tarvetta, sillä maassa arvioidaan olevan noin miljoona aidsin vuoksi orpoutunutta lasta. Ilman perheen tukiverkostoa lasten kohtalona on usein joutua kadulle.
Köyhyys on käsin kosketeltavaa. ”Reitti Addis Abebasta Dessieen kulki henkeäsalpaavan kauniiden maisemien halki. Kaiken kauneuden keskellä monet ihmiset elävät sietämättömissä olosuhteissa”,  Antti Vuori kuvailee.
”Aids-orpotyön avun piirissä olevat lapset elävät köyhyydessä, jollaista en ole koskaan nähnyt. Esimerkiksi Abdulaziz, 13-vuotias poika, josta teimme videon, eli raihnaisten isovanhempiensa kanssa kaupungin laidalla hökötyksessä, joka muistutti lasten kyhäämää majaa.”

Ilman kummitukea ei olisi toivoa

Paikallisen kirkon aids-orpoprojektia hoitavan lääkärin Fekadu Mekonnen ja sairaanhoitaja Lewaynesh Mesgeben sydämellisyys ja omistautuneisuus tekivät suuren vaikutuksen Antti Vuoreen. He kohtelivat orpoja kuin omia lapsiaan ja liikuttuivat kyyneliin kuunnellessaan lasten kertovan tarinaansa.
Vuori koki, että ilman kummitukea hänen tapaamillaan lapsilla ja heidän perheillään ei olisi toivoa.  Moni kuolisi sairauteensa ja ajautuisi elämään kadulla vailla mahdollisuutta koulutukseen tai työhön.
”On hämmentävää, että täältä katsottuna mitättömän pieni tuki voi olla niin ratkaisevan tärkeä jonkun elämässä. Sillä kustannetaan lapsen koulutus ammattiin asti ja esimerkiksi monipuolinen ravinto”, Vuori sanoo.  ”Tuki auttaa myös muuta perhettä. Lisäksi se lähettää vahvan signaalin maailmalle, että aids-orpo lapsi slummista on rakkauden ja tuen arvoinen.”

Pienellä panoksella paljon hyvää

Abdulazizin ja hänen kaltaistensa lasten elinolojen toivottomuus tuntui Vuoresta aluksi musertavalta. Samalla hän kuitenkin näki konkreettisesti, että kummituki antaa toivon paremmasta. ”Näin myös tuen piirissä lapsesta saakka olleita nuoria aikuisia, joista oli kasvanut hienoja, elämässään hyvin menestyviä tyyppejä. Ilman kummitukea he eivät taatusti olisi samassa tilanteessa”, Vuori kertoo.
”Tuntui, että en voi olla ryhtymättä kummiksi, kun kerran niin pienellä panoksella saa niin paljon hyvää aikaiseksi.”

Ryhdy sinäkin Etiopian lasten kummiksi