Venezuelan pakolaiset tarvitsevat apua

Kolumbiaan paennut Jesús David miettii vaimonsa Sheryn ja tämän isän kanssa, miten voisivat ansaita elantonsa ja auttaa kotiin vielä jääneitä. Kuva LML

Jo miljoonat venezuelalaiset ovat paenneet maansa surkeita oloja naapurimaihin. Monet ovat päätyneet rajan yli Kolumbiaan Araucan maakuntaan, jossa Luterilainen maailmanliitto (LML) on jo pitkään työskennellyt Kolumbian omien maansisäisten pakolaisten parissa. Nyt apua tarvitsevat myös uudet tulokkaat.

Venezuelalaispakolaisten tilanne on vaikea: elinolot ovat huonot, rahaa ruokaan ja muihin tarvikkeisiin ei ole ja työnsaanti on vaikeaa. Paikallinen väestö ei myöskään aina suhtaudu tulokkaisiin myönteisesti. LML tarjoaa pakolaisille ruoka- ja tavarakuponkeja sekä ohjausta työnhakuun. Lisäksi erityisesti naisille ja nuorille annetaan koulutusta turvallisuuskysymyksistä, oikeuksista ja elinolojen parantamisesta.

Kotiin jääneet mielessä joka päivä

Jesús David (26) pakeni Kolumbiaan vaimonsa Sheryn ja tämän isän kanssa. Jesús ja Shery ovat insinöörejä, Sheryn isä on arkkitehti. LML:n työpajoissa he ovat suunnitelleet itselleen tulonhankintamahdollisuuksia. Unelmissa siintää valokuvaukseen ja tietokoneiden korjaamiseen liittyvä yritystoiminta.

Jesús toivoo pääsevänsä kiinni ansioihin mahdollisimman nopeasti. Vaikka kuusi Jesúksen yhdeksästä veljestä on tullut myös Kolumbiaan, jäi kotiin Barinasiin vielä sukulaisia ja ystäviä, jotka ovat hänen mielessään joka päivä ja joita hän haluaisi auttaa.

Venezuelan luterilaisen kirkon johtaja Gerardo Hands kuvailee maansa oloja lohduttomiksi: kansa näkee nälkää ja käy päivittäistä kamppailua hengissä pysyäkseen. Väki jonottaa jopa päiväkaupalla saadakseen vähän riisiä, vihanneksia tai lihaa. Osa ihmisistä joutuu elämään jätteillä tai hedelmänkuorilla.

Lääkkeitä ei myöskään saa. Handsin diabetesta sairastanut kummilapsi kuoli aiemmin tänä vuonna, koska ei saanut insuliinia.

– Venezuelasta on tullut diktatuuri, joka on vajonnut syvään taloudelliseen kriisiin. Mitkään palvelut eivät enää toimi, kaikki instituutiot ovat hajonneet ja korruptio on ottanut vallan. On mahdotonta elää ihmisarvoista elämää tällaisissa olosuhteissa, Hands toteaa.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä

Tänä vuonna olemme jo antaneet yli 200 000 euroa katastrofiapua kuivuudesta kärsivään Etiopiaan, venezuelalaispakolaisille Kolumbiaan, terveydenhuollon kriisiin Gazaan sekä tulvatuhojen korjaamiseen Mauritaniaan, Tansaniaan ja Nepaliin. Järjestämme myös katastrofivalmiuskoulutusta kumppaneillemme ja virkamiehille Nepalissa ja Zimbabwessa.

Suomen Lähetysseuran katastrofityön tuki kohdentuu ensisijaisesti maihin, joissa Lähetysseuralla on jo ennestään toimintaa. Toimimme yhteistyössä kirkkojen kansainvälisen katastrofiavun ACT-allianssin sekä Luterilaisen maailmanliiton kanssa. Katastrofiapua annetaan etniseen taustaan, uskontoon tai kansallisuuteen katsomatta.

Näin voit lahjoittaa

• Lähetä tekstiviesti AUTA20 (20 €), AUTA10 (10 €) tai AUTA5 (5 €) numeroon 16155
  • Soita numeroon 0600 11320 (Puhelun hinta 20,28 € + pvm.)
  • Pankissa tilille FI60 8179 9710 0312 86, kirjoita viestiksi Auta
  • tai verkkosivuillamme
Venezuelalaispakolaisten tilanne on vaikea: elinolot ovat huonot, rahaa ruokaan ja muihin tarvikkeisiin ei ole ja työnsaanti on vaikeaa. Kuva LML